کد خبر : 9603
تاریخ انتشار : دوشنبه 23 بهمن 1402 - 13:14

رئیس صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد:

افت رشد اقتصادی خاورمیانه در ۲۰۲۴، به دلیل کاهش تولید نفت

افت رشد اقتصادی خاورمیانه در ۲۰۲۴، به دلیل کاهش تولید نفت
صندوق بین‌المللی پول روز یکشنبه اعلام کرد که اقتصادهای خاورمیانه به دلیل کاهش تولید نفت و درگیری اسرائیل و غزه حتی با وجود انعطاف‌پذیری چشم‌انداز اقتصاد جهانی، کمتر از پیش‌بینی‌های رشد هستند.

به گزارش انرژی پرس، کریستالینا جورجیوا، مدیرعامل صندوق بین المللی پول، در مجمع مالی عرب در دبی گفت، علیرغم ابهامات، اقتصاد جهانی به طرز شگفت انگیزی انعطاف پذیر بوده است.
در گزارش اقتصادی منطقه‌ای ماه گذشته، صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی رشد تولید ناخالص داخلی خاورمیانه و شمال آفریقا در سال جاری را به ۲.۹ درصد کاهش داد، که تا حدی به دلیل کاهش کوتاه‌مدت تولید نفت و درگیری در غزه، کمتر از پیش‌بینی‌های اکتبر بود.
صندوق بین‌المللی پول ماه گذشته پیش‌بینی خود را برای رشد اقتصاد جهانی افزایش داد و چشم‌انداز آمریکا و چین را ارتقا داد و به کاهش سریع‌تر از حد انتظار تورم اشاره کرد.
جورجیوا گفت که اقتصادهای همسایه اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی شاهد درگیری بر درآمدهای گردشگری بودند، در حالی که حملات دریای سرخ بر هزینه‌های حمل و نقل در سطح جهان تأثیر گذاشت.
او در حاشیه اجلاس سران دولت های جهانی در دوبی گفت که این عوامل “چالش های اقتصادهایی را که هنوز از شوک های قبلی بهبود می یابند” تشدید کرد.
حوثی‌ها در یمن از اواسط نوامبر کشتی‌های تجاری را با هواپیماهای بدون سرنشین و موشک در دریای سرخ هدف قرار داده‌اند و می‌گویند حملات آنها در راستای همبستگی با فلسطینی‌ها در حالی است که اسرائیل به شبه نظامیان حماس در غزه حمله می‌کند. اما ایالات متحده و متحدانش آنها را به عنوان یک تهدید برای تجارت جهانی توصیف می کنند.
چندین کشتی‌ جهانی ترافیک را به سمت دماغه امید منحرف کرده‌اند، که مسیری طولانی‌تر از کانال سوئز مصر است.
محمد معیت، وزیر دارایی مصر در حاشیه این اجلاس به رویترز گفت که بخشی از تأثیر انحراف بر درآمدهای کانال سوئز به دلیل رشد خوب در “دوره قبل از حوادث” قابل جذب است.
سونامی هوش مصنوعی
جورجیوا گفت که صندوق بین‌المللی پول روز دوشنبه مقاله‌ای را منتشر خواهد کرد که نشان می‌دهد حذف تدریجی یارانه‌های انرژی می‌تواند ۳۳۶ میلیارد دلار در خاورمیانه صرفه‌جویی کند که معادل مجموع اقتصاد عراق و لیبی است.
جورجیوا گفت که حذف یارانه های انرژی پسرونده همچنین “آلودگی را کاهش می دهد و به بهبود هزینه های اجتماعی کمک می کند.”
صندوق بین المللی پول اعلام کرده است که در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA)، یارانه سوخت های فسیلی ۱۹ درصد از تولید ناخالص داخلی را در سال ۲۰۲۲ تشکیل می دهد.
این کشور لغو تدریجی یارانه های انرژی را برای اقتصادهای منطقه از جمله صادرکنندگان نفت توصیه کرده و حمایت هدفمند را به عنوان جایگزین پیشنهاد کرده است.
فناوری پیشرفته، از جمله هوش مصنوعی، موضوع اصلی تمرکز در اجلاس جهانی دولت‌ها است که در آن چندین مدیر ارشد از شرکت‌های بزرگ فناوری جهانی، از جمله سم آلتمن، مدیر عامل OpenAI سخنرانی خواهند کرد.
جورجیوا گفت در سطح جهان، ۴۰ درصد مشاغل در معرض هوش مصنوعی هستند و کشورهایی که فاقد زیرساخت و نیروی کار ماهر برای سرمایه گذاری هستند، ممکن است عقب بمانند.
اقتصادهای منطقه ای مانند امارات و عربستان سعودی سرمایه گذاری در هوش مصنوعی را به عنوان بخشی از استراتژی های متنوع سازی منابع درآمدی به میزان قابل توجهی افزایش داده اند.

بیشتر بخوانید:  کارمند ویدئوهای انگیزشی رئیس هیئت مدیره پالایشگاه نفت تهران شد+فیلم
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.