کد خبر : 10905
تاریخ انتشار : دوشنبه 14 اسفند 1402 - 14:57

اعضای اوپک پلاس کاهش تولید نفت را تا سه ماهه دوم سال تمدید کردند

اعضای اوپک پلاس کاهش تولید نفت را تا سه ماهه دوم سال تمدید کردند
اعضای اوپک پلاس به رهبری عربستان سعودی و روسیه روز یکشنبه توافق کردند که کاهش داوطلبانه تولید نفت به میزان 2.2 میلیون بشکه در روز را در سه ماهه دوم سال جاری تمدید کنند و در بحبوحه نگرانی ها از رشد جهانی و افزایش تولید خارج از گروه، از بازار حمایت بیشتری کنند.

به گزارش انرژی پرس، عربستان سعودی، رهبر واقعی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، گفت که کاهش داوطلبانه یک میلیون بشکه در روز خود را تا پایان ژوئن تمدید می کند و تولید خود را در حدود ۹ میلیون بشکه در روز باقی می گذارد.

روسیه که رهبری متحدان اوپک که مجموعا اوپک پلاس نام دارند، تولید و صادرات نفت خود را به میزان ۴۷۱۰۰۰ بشکه در روز در سه ماهه دوم کاهش خواهد داد. الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه ارقام جدیدی ارائه کرد که نشان می دهد کاهش تولید سهم رو به افزایشی از این اقدام را تشکیل می دهد.

نفت در سال ۲۰۲۴ از افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی و حملات حوثی‌ها به کشتی‌رانی دریای سرخ حمایت می‌کند، اگرچه نگرانی در مورد رشد اقتصادی تاثیرگذار بوده است. در حالی که انتظار می رفت اوپک پلاس کاهش را حفظ کند، اعلام روسیه می تواند قیمت ها را بیشتر تقویت کند.

جیووانی استانوو، تحلیلگر UBS، که این تحولات را تا حد زیادی قابل انتظار خواند، گفت: «یک غافلگیری از روسیه وجود داشت.

بیشتر بخوانید:  عقبگرد قیمت نفت به کانال ۸۰ دلاری

او افزود: “اگر کاهش تولید روسیه به طور کامل اجرا شود، بشکه های اضافی از بازار حذف خواهند شد. بنابراین این اقدامی غافلگیرکننده است که هیچ کس انتظارش را نداشت و می تواند قیمت ها را افزایش دهد.”

نفت خام برنت در روز جمعه ۱.۶۴ دلار یا ۲ درصد بالاتر رفت و به ۸۳.۵۵ دلار در هر بشکه رسید که تا کنون بیش از ۸ درصد افزایش داشته است.

اعضای اوپک پلاس روز یکشنبه این کاهش را به صورت جداگانه اعلام کردند و اوپک بعداً بیانیه ای صادر کرد که مجموع ۲.۲ میلیون بشکه در روز را تأیید کرد. خبرگزاری دولتی عربستان سعودی SPA اعلام کرد که کاهش ها با توجه به شرایط بازار به تدریج معکوس خواهند شد.

تحلیلگران بانک سرمایه گذاری جفریز در گزارشی گفتند: این تصمیم پیامی از انسجام می فرستد و تأیید می کند که این گروه برای بازگشت حجم عرضه عجله ندارد و از این دیدگاه حمایت می کند که وقتی این اتفاق در نهایت رخ دهد، تدریجی خواهد بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.