کد خبر : 22659
تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 مهر 1403 - 10:17

دست کوتاه صنعت نفت ایران از مازاد اقتصادی جداسازی هلیوم

ادعای دولت قبلی در جداسازی گاز هلیوم چقدر واقعی بود؟ +فیلم

ادعای دولت قبلی در جداسازی گاز هلیوم چقدر واقعی بود؟ +فیلم
پس از گذشت دو سال از افتتاح پروژه تولید ‎هلیوم با حضور وزیر نفت دولت سیزدهم، جداسازی هلیوم هنوز محقق نشده است.
به گزارش اختصاصی انرژی پرس، شرکت‌های بزرگ نفتی و گازی جهان در حال گذار از سوخت فسیلی به سوخت فوق نوین هستند تا بتوانند انرژی سبز تولید کنند. در حال حاضر استفاده از گاز هیدروژن به عنوان پاک‌ترین سوخت به سرعت، رشد تولید و مصرف را تجربه می‌کند اما صنعت گازهای فشرده به همین‌جا ختم نمی‌شود و محصولات این صنعت، طیف گسترده‌ای از مصارف صنعتی و غیرصنعتی را به خود اختصاص می‌دهد؛ از سوخت هیدروژن تا گاز فشرده مورد استفاده در اتاق عمل و فرایند بیهوشی. در این میان کشورهای همسایه ایران هم به این رقابت بزرگ جهانی پیوسته‌اند و به عنوان مثال قطر در هفت سال گذشته سه پالایشگاه عظیم برای استخراج گاز هلیوم افتتاح کرده است. این در حالی است که صنعت گازهای فشرده در ایران، از نیم‌قرن پیش تاکنون در جا می‌زند و معدود پژوهشگاه‌هایی در این زمینه فعالیت کرده و محصولات آزمایشگاهی تولید می‌کنند که هیچ‌گاه به مرحله تولید صنعتی نرسیده‌اند و البته بودجه‌ همین پژوهشگاه‌ها هم بسیار محدود بوده و حتی در بعضی از دولت‌ها قطع شده است.
در مقابل رقم واردات گاز هلیوم به ایران طبق گفته مهراد عباد عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران و ایران بسیار قابل توجه است‌: «در خصوص میزان واردات گاز هلیوم اطلاعات دقیقی نیستش چون hs کدهای این هلیوم‌های مختلف متاسفانه جداسازی نشده توسط گمرک و خیلی از این هلیوم‌های مدل‌های مختلف با یه اچ اس کد وارد می‌شود. ولی آنچه که برآورد شده چیزی بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون دلار از نظر ارزشی کالای به نوعی هلیوم وارد ایران می‌شود که در دو بخش هلیوم مایع بیشتر مصارف بیماری نظامی دارد و هیلیوم گازی که بیشتر مصارف آزمایشگاهی وارد می‌شود. البته یک بخشی هم هیلیوم های بادکنک هست که در این سالها مقداری کم شده است.»
عباد در ادامه عنوان کرد: «در این سال‌ها شرکت‌های ایرانی زیادی بودند که ادعای تولید هیلیوم داشتند یا سه چهار تا وزیر اخیر ادعا داشتند که هلیوم تولید کردند. حتی وزیر آخر افتتاح هم کرد اما در ایران متاسفانه علم این موضوع را خیلی کم داریم. شاید یکی دو تا دکترای کژنیک فقط در ایران باشند این هم جای تعجب دارد که چرا با وجود اینکه ما اصلا نمیتونیم فیلتر کنیم. گاز هلیوم و گازهای دیگه هم هستند که تمام دنیا دارند جداسازی ها رو انجام میدن و ارزش افزوده خیلی زیادی برای خودشام ایجاد میکنند ولی ما متاسفانه فقط دیدگاهمان نسبت به گاز طبیعی به عنوان سوخت برای مصارف خانگی و صنعتی است.»
پتانسیل‌ بالای موجود در صنعت گاز فشرده ایران با استخراج گاز هلیوم از پارس جنوبی می‌تواند مازاد سود بالایی ایجاد کند اما هنوز علم این جداسازی در کشور موجود نیست.
استفاده از گاز هیدروژن به عنوان پاک‌ترین سوخت در حال حاضر با افزایش مصرف و تولید مواجه است.
علاوه بر آن موضوع جذب کربن و دی اکسیدکربن از محیط یکی از ترندهای روز دنیاست که به صنعت گازهای فشرده مرتبط می‌شود.
گسترش مصرف گازهای نجیب در صنایع الکترونیک و توسعه صنایع نیمه‌هادی و وابستگی آن به صنعت گازهای تخصصی، اهمیت این صنعت را دوچندان کرده است. علاوه بر آن موضوع جذب کربن و دی اکسیدکربن از محیط یکی از ترندهای روز دنیاست که به صنعت گازهای فشرده مرتبط می‌شود.
با وجود پتانسیل‌های فراوان صنعت گازهای فشرده در ایران مانند استخراج هلیوم، تولید هیدروژن و جذب دی اکسیدکربن لزوم توجه ویژه جامعه علمی، بخش خصوصی و دولت‌ها به این حوزه الزامی است.
بیشتر بخوانید:  سقف حقوق پرداختی مناطق عملیاتی نفتی برداشته می‌شود/ ۷۰ درصد بودجه کشور را صنعت نفت تامین می‌کند
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.