کد خبر : 21125
تاریخ انتشار : دوشنبه 26 شهریور 1403 - 9:21

کارشناسان عنوان کردند؛

ادامه سیاست‌های نفتی بایدن در صورت پیروزی هریس/ چرخش عقلانی کامالا هریس در بازار انرژی

ادامه سیاست‌های نفتی بایدن در صورت پیروزی هریس/ چرخش عقلانی کامالا هریس در بازار انرژی
به گفته کارشناسان، کامالا هریس ادامه‌دهنده راه بایدن در حوزه انرژی خواهد بود که چه‌بسا ثبات بیشتری برای بازارها و در نتیجه سود بهتر برای فعالان این حوزه در پی داشته باشد، هرچند که نباید از تاثیر تنش‌های ژئوپولتیک غافل ماند.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، با نزدیک‌تر شدن زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ماه نوامبر پیش رو، گمانه‌زنی‌ها درباره سناریوهای پیش رو درباره پیروزی هر یک از نامزدها شدت گرفته است. کارشناسان نظرات گوناگونی درباره تاثیر پیروزی یکی از احزاب جمهوری‌خواه و دموکرات در انتخابات نوامبر دارند. این در حالی است که هر یک از این سناریوها آنچنان با دیگری متفاوت است که نیازمند بررسی و مداقه بیشتر است، به‌ویژه آن‌که سیاست‌های نامزدهای شرکت‌کننده در حوزه انرژی با یکدیگر متفاوت بوده و می‌تواند بر سیاست‌های کلان جهان در این زمینه تاثیرات شگرفی بگذارد.

آخرین مناظره میان «کامالا هریس» و «دونالد ترامپ»، نامزدهای احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه و نظرسنجی‌های صورت‌گرفته پس از آن نشان داد که شانس معاون رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا برای نشستن بر صندلی صدارت کاخ سفید اکنون بیشتر شده است و این مسئله گمانه‌زنی‌ها درباره چشم‌انداز انرژی جهان در صورت پیروزی هریس را افزایش می‌دهد.

مواضع نامتوازن

نخستین مسئله‌ای که کارشناسان در زمینه تاثیر پیروزی احتمالی هریس در انتخابات بر آن تاکید دارند، مواضع متناقض و گوناگون وی در حوزه انرژی است. در طول سال‌ها موضع‌گیری‌های متفاوتی از کامالا هریس را شاهد بوده‌ایم. در سال ۲۰۱۹، هریس مواضعی مشابه «جو بایدن»، رئیس‌جمهوری آمریکا در حوزه نفت و گاز داشت. او یکی از حامیان اصلی طرح جدید سبز بود. وی در نقش خود به عنوان دادستان کل ایالت کالیفرنیا و شکایت از شرکت‌های نفت و گاز در مورد بسیاری از موضوعات، از جمله در مورد تغییرات آب و هوایی و مسائل عدالت زیست محیطی رویکردی بسیار تهاجمی داشت. هریس در ابتدا از ممنوعیت شکست هیدرولیکی یا فرکینگ حمایت کرد که متعاقباً رویکردی در جهت کاملا متضاد پیش گرفت. او همچنین خواستار بودجه ۱ تریلیون دلاری برای مقابله با تغییرات آب و هوایی شد که بسیار بیشتر از آن چیزی بود که دولت بایدن در اهداف آب و هوایی خود انجام داد.

با این همه، هریس اخیرا مواضع خود را در حوزه انرژی تعدیل کرده است و به گفته کارشناسان این امر ناشی از آن می‌شود که وی درک بهتری از واقعیت‌های بازار انرژی و تحلیل‌های مالی پیدا کرده است، هرچند که شماری از مواضع قدیمی وی، مانند ممنوعیت فرکینگ، همچنان به قوت پابرجاست. به گفته کارشناسان، اکثریت سیاست‌های دولت احتمالی هریس ادامه سیاست‌های بایدن خواهد بود. به گفته کارشناسان، هریس با بهره‌گیری از عقل سلیم حتی می‌تواند در حوزه انرژی از بایدن نیز موفق‌تر عمل کند.

بیشتر بخوانید:  خطر حذف ایران از بازار انرژی ارمنستان

«اندی ویکتوریا»، تحلیل‌گر بازارهای مالی، در این رابطه به سی‌ان‌ان گفت: «عقل‌گرایی اخیر هریس ناشی از گذر زمان است. در کشوری مانند آمریکا گاز طبیعی و نفت جایگاه ویژه‌ای دارد و به نظر من هریس به این درک تلخ رسیده که این کشور نمی‌تواند تا سال ۲۰۳۰ یا حتی ۲۰۴۰ به اهداف خود در زمینه انرژی پاک برسد. بنابراین رویکرد متناقض او طی سال‌های اخیر نه لزوما برآمده از تضادهای ایدئولوژیک بلکه ناشی از درک بهتر وی از وضعیت است، درکی که یک نامزد ریاست‌جمهوری می‌تواند به آن دست یابد.»

وی افزود: «با این حال، سیاست‌های پیشنهادی هریس دستکم نسبت به ترامپ عقلانیت بیشتری دارد، چراکه اصول سیاست خارجه هریس آرام‌تر کردن تنش‌های فعلی است حال آن‌که به نظر من روی کار آمدن ترامپ تنها سطح تنش‌ها را بالاتر برده و در نتیجه در صورت پیروزی او می‌توانیم شاهد گسست‌های گسترده‌تر و بنیادی‌تر در بازار انرژی باشیم.»

سناریوهای موجود

بنا به گزارش پایگاه بارونز، برای سرمایه‌گذاران، هولدینگ‌های سنتی انرژی باید جذاب باقی بمانند، صرف نظر از اینکه هریس یا دونالد ترامپ، کاخ سفید را تصاحب کنند. اما اگر سیاست‌های هریس باعث افزایش قیمت نفت شود، ممکن است پیروزی هریس برای سرمایه‌گذاران جذاب‌تر باشد.

به گفته کارشناسان، در حالی که هریس موضع خود را در مورد فرکینگ تعدیل کرده است، اما همچنان تفاوت‌های بزرگی بین او و ترامپ در مورد مسائلی مانند مقررات انتشار گازهای گلخانه‌ای، اجاره نامه فدرال و اولویت‌های مجوز مشاهده می‌شود. بنا به این تحلیل‌ها، دولت هریس در واقع برای شرکت‌های نفت و گاز یکپارچه به دلیل قیمت‌های بالاتر کالاها مثبت خواهد بود. «دن پیکرینگ»، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در شرکت «پیکرینگ انرژی پارتنر» انتظار دارد که سیاست‌های ترامپ برای شرکت‌های نفتی مثبت باشد، زیرا تلاش‌ها برای کربن‌زدایی کند می‌شود و محیط نظارتی و مالیاتی آسان‌تری وجود خواهد داشت. پیکرینگ گفت: «اگر هریس برنده شود، فکر نمی‌کنم تفاوت معناداری با آنچه امروز در دولت بایدن می‌بینیم روی دهد و ماحصل تا حدودی ادامه وضعیت موجود است.»

بنا به گفته تحلیل‌گران، هریس در جزئیات توانسته رویکردی متفاوت از بایدن در حوزه انرژی پیش بگیرد، با این همه، در نگاهی کلی‌تر می‌توان چنین نتیجه گرفت که وی ادامه‌دهنده راه بایدن در این حوزه خواهد بود که چه‌بسا ثبات بیشتری برای بازارها و در نتیجه سود بهتر برای فعالان حوزه انرژی در پی داشته باشد، هرچند که نباید از تاثیر تنش‌های ژئوپولتیک در این زمینه غافل ماند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.