کد خبر : 3700
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 مهر 1402 - 15:49

کارنامه یوتیلیتی‌ها در مرداد

مبین انرژی پردرآمدترین یوتیلیتی بورس / رشد ۱۰ درصدی فجر انرژی در درآمد

مبین انرژی پردرآمدترین یوتیلیتی بورس / رشد ۱۰ درصدی فجر انرژی در درآمد
بررسی گزارش‌های عملکرد ماهانه شرکت‌های یوتیلیتی بورس، حاکی از آن است که درآمد مجموع سه شرکت یوتیلیتی در مردادماه با رشد حدود هفت درصدی از پنج هزار و 739 میلیارد تومان در تیرماه به 6 هزار و 127 میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش انرژی پرس، شرکت‌های پتروشیمی با دریافت خوراک، طیف گسترده‌ای از محصولات شیمیایی را تولید می‌کنند و همواره سعی در حفظ کیفیت و کمیت تولید خود دارند. اما تولید پایدار پتروشیمی‌ها در گروه فعالیت شرکت‌هایی است که با نام یوتیلیتی شناخته می‌شوند.

یوتیلیتی‌ها شرکت‌هایی هستند که برخی از خدمات مورد نیاز مجتمع‌های پتروشیمی را در یک منطقه برعهده دارند. از این رو می‌توان گفت در صورت اختلال فعالیت واحد های یوتیلیتی مجتمع های پتروشیمی آن منطقه متوقف خواهند شد. به این ترتیب پایداری تولید و فروش یوتیلیتی‌ها نقش بسیار مهمی را در حیات پتروشیمی‌های یک منطقه دارد.

حال باید بررسی شود پتروشیمی‌های یوتیلیتی بورس ایران در مردادماه چه عملکردی از خود برجای گذاشته‌اند. آیا این واحدها در انجام رسالت خود موفق بودند؟

فجر انرژی خلیج فارس

بررسی گزارش عملکرد ماهانه دو شرکت فجر و مبین کمی متفاوت است. چرا سبد تولید این شرکت متنوع و از چندین محصول با واحدهای اندا‌زه‌گیری متفاوت تشکیل شده است. اما برای اینکه وضعیت تولید و فروش شرکت بررسی شود و یک نمای کلی به دست آید، کافیست ارقام تولیدی فارغ از هر واحد اندازه‌گیری جمع شود. در این صورت دریافت می‌شود که فجر انرژی خلیج فارس (بفجر) در این ماه با کاهش ۱.۵۳ درصدی در تولید روبه‌رو شده است. به طوری که مقدار تولید شرکت از ۱۳۸ میلیون واحد به ۱۳۵ میلیون و ۹۰۰ هزار واحد رسیده است.

در طرف مقابل اما اوضاع کمی متفاوت است؛ به طوری که مقدار فروش شرکت در این ماه از ۸۴ میلیون و ۴۵۶ هزار واحد در تیرماه با رشد ۱۰.۹۳ درصدی به ۹۳ میلیون و ۶۸۶ هزار واحد رسید. این موضوع سبب رشد درآمد بفجر در مردادماه نیز شد. به نحوی که در این ماه درآمد حاصل از فروش فجر انرژی خلیج فارس حدود ۹.۷۸ درصد رشد کرد و از هزار و ۳۸ میلیارد تومان به هزار و ۱۴۰ میلیارد تومان رسید.

مبین انرژی خلیج فارس

شرکت مبین انرژی خلیج فارس دومین واحد یوتیلیتی بورسیست که این گزارش به بررسی عملکرد آن در مرداد می‌پردازد. طبق آخرین گزارش فعالیت ماهانه منتشر شده از مبین، شرکت در مردادماه امسال توانست افزایش ۳.۷۶ درصدی در مقدار تولید خود به ارمغان آورد. به طوری که مقدار تولید مبین از یک میلیارد و ۱۲۴ میلیون واحد به یک میلیارد و ۱۶۶ میلیون واحد رسیده است.

همین روند در مقدار فروش شرکت نیز تکرار شد؛ به طوری که مقدار فروش مبین انرژی از ۸۳۸ میلیون و ۶۱۳ هزار واحد در تیرماه با رشد ۴.۲۵ درصدی به ۸۷۴ میلیون و ۲۱۶ هزار واحد رسید.

بیشتر بخوانید:  با نرخ خوراک ۷ هزار تومانی، پتروشیمی زاگرس در یک قدمی زیان‌دهی

طبیعتا افزایش مقدار فروش تاثیر محسوسی در افزایش درآمد مبین داشت. در سمت دیگر نیز قیمت محصولات شرکت رشد نسبتا خوبی را پشت سر گذاشتند و سبب افزایش ۶.۴۵ درصدی درآمد ماهانه مبین انرژی شدند. به طوری که درآمد شرکت از چهار هزار و ۴۷۹ میلیارد تومان در تیرماه به چهار هزار و ۷۶۸ میلیارد تومان رسید.

تولید نیروی برق دماوند

سومین یوتیلیتی بورس که در این گزارش بررسی می‌شود تولید نیروی برق دماوند است. بررسی گزارش عملکرد ماهانه این واحد یوتیلیتی نشان می‌دهد، مجموع مقدار تولید و فروش شرکت در مردادماه حدود ۱.۷۱ درصد افزایش داشته و از دو میلیون و ۹۵۵ هزار مگاوات ساعت در تیرماه به سه میلیون و ۶ هزار مگاوات ساعت در مردادماه رسیده است.

البته این افزایش حداقلی در تولید و فروش سبب رشد درآمد این واحد یوتیلیتی در مردادماه نشده است. چرا که طبق معمول محصولات یوتیلیتی در به رسم همیشگی با سرکوب قیمت روبه‌رو بودند. بررسی گزارش عملکرد ماهانه دماند نشان می‌دهد محصولات این شرکت اعم از انرژی نیروگاه با کاهش قیمت روبه‌رو مواجه شدند.

به این ترتیب درآمد دماوند در مردادماه، نه تنها رشد نکرد بلکه با کاهش ۰.۹ درصدی نیز مواجه شد و از ۲۲۱ میلیارد تومان به ۲۱۹ میلیارد تومان رسید.

رالی یوتیلیتی‌های بورس

در نهایت اگر گزارش عملکرد مردادماه سه شرکت یوتیلیتی بورس مورد مقایسه قرار گیرند، مشخص می‌شود که مبین انرژی در این ماه بیشترین درآمد را از آن خود کرده است. اما مبین نتوانست درآمد خود را به خوبی فجر افزایش دهد. همین امر سبب شد تا فجر انرژی خلیج فارس در مردادماه با افزایش ۹.۷۸ درصدی درآمد، عنوان بیشترین رشد درآمد را نیز از آن خود کرده است. پس از آن مبین با رشد ۶.۴۵ درصدی دومین شرکت یوتیلیتی با بیشترین رشد درآمد است.

در سمت تولید نیز مبین انرژی سرآمد سه شرکت یوتیلیتی بورس است. چرا که این شرکت توانست با رشد ۳.۷۶ درصدی، میدان بیشترین رشد تولید را نیز تصاحب کند. رتبه دوم بیشترین رشد تولید نیز به دماوند با رشد ۱.۷۱ درصدی تعلق می‌گیرد. پس از آن بفجر اما با کاهش ۱.۵۳ درصدی در مقدار تولید، قرار دارد.

اما در بخش مقدار فروش اوضاع رتبه‌بندی متفاوت است. چرا که فجر انرژی خلیج فارس در مردادماه توانست مقدار فروش خود را حدود ۱۰.۹ درصد افزایش دهد. جایگاه دوم بیشترین مقدار فروش نیز به مبین انرژی خلیج فارس با رشد ۴.۲۵ درصد تعلق می‌گیرد. دماوند نیز سومین شرکت یوتیلیتی در میدان مقایسه مقدار فروش شد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.