کد خبر : 4733
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 آبان 1402 - 13:25

کارنامه تولید و فروش پالایشگاه‌های بورسی در نیمه نخست امسال بررسی شد؛

پالایشگاه شیراز در صدر تولید صنعت پالایشی

پالایشگاه شیراز در صدر تولید صنعت پالایشی
نگاهی به وضعیت تولید و فروش پالایشگاه‌های بورسی در نیمه نخست سال جاری نشان می‌دهد این شرکت‌ها مجموعا در 6 ماهه نخست امسال 25 میلیون و 132 هزار مترمکعب از محصولات پالایشی تولید کردند که حدود 1.1 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر است.

به گزارش انرژی پرس، این افزایش تولید در صنعت پالایشی مدیون رشد مقدار تولید دو شرکت پالایش نفت اصفهان و شیراز بوده و چهار شرکت دیگر در این بازه زمانی با کاهش مقدار تولید روبه‌رو بودند.

همین موضوع در مقدار فروش پالایشگاه‌ها نیز دیده شد؛ اما با این تفاوت که مجموع مقدار فروش شرکت‌های پالایشگاهی در ۶ ماهه نخست امسال با رشد ۲.۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۲۵ میلیون و ۷۱ هزار مترمکعب رسید. همچنین باید گفت افزایش مقدار فروش پالایشگاه‌ها در این دوره نیز به لطف دو شرکت پالایش نفت اصفهان و شیراز بوده است. 

آمار تولید شبریز سقوط کرد

بررسی عملکرد شرکت‌های پتروشیمی در ۶ ماهه نخست سال جاری نشان می‌دهد پالایش نفت شیراز با جهش ۲۴.۹ درصدی تولید، توانست بهترین عملکرد را در بخش افزایش مقدار تولید از خود نشان نشان دهد و تولید خود را به یک میلیون و ۷۲۷ هزار مترمکعب برساند.

پالایش نفت اصفهان نیز دومین پالایشگاه بورسی بود که در این بازه زمانی توانست مقدار تولید خود را ۹.۹ درصد معادل یک میلیون و ۱۵ هزار مترمکعب بالا ببرد و رقم تولید خود را به ۱۱ میلیون و ۲۲۵ هزار مترمکعب برساند. 

اما چهار پالایشگاه بورسی دیگر در ۶ ماهه نخست سال جاری با کاهش مقدار تولید خود روبه‌رو شدند. به طوری که مقدار تولید پالایشگاه‌های لاوان ۰.۶ درصد، بندرعباس ۴.۱ درصد و تهران ۶.۲ درصد نسبت به ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ کاهش داشتند. همچنین پالایش نفت تبریز نیز در میان رقبای خود بدترین آمار تولید را از خود منتشر کرد؛ به طوری که مقدار تولید شبریز در این دوره بیشتر از ۱۷ درصد پایین آمد و به دو میلیون و ۷۱۱ هزار مترمکعب رسید.

بیشتر بخوانید:  بنزین گران روسیه، چالش بزرگ دولت پزشکیان+فیلم

بیشترین افزایش مقدار فروش در ۶ ماهه نخست ۱۴۰۲  

همانطور که در بخش مقدار تولید بررسی شد شراز و شپنا در بخش بیشترین افزایش مقدار فروش نیز پیشتاز بودند. به طوری که پالایش نفت شیراز در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ توانست مقدار فروش خود را بیش از ۳۵ درصد افزایش دهد و به یک میلیون و ۷۳۸ هزار مترمکعب برساند.

شپنا نیز در این دوره موفق شد افزایش ۱۰.۲ درصدی در مقدار فروش خود اعمال کند. به این ترتیب مقدار فروش شرکت  در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ به ۱۱ میلیون و ۲۳۸ هزار مترمکعب رسیده است.

اما مقایسه مقدار فروش چهار شرکت پالایشی دیگر در دو بازه زمانی ۶ ماهه نخست ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ خبر از کاهش این عدد می‌دهد. به طوری که مقدار فروش پالایشگاه‌های لاوان ۱.۳ درصد، بندرعباس دو درصد، تهران چهار درصد و تبریز ۱۵.۲ درصد در ۶ ماهه نخست ۱۴۰۲ کاهش داشته است.

بنابراین پالایش نفت تبریز در ۶ ماهه نخست سال جاری در بخش فروش نیز بدترین عملکرد را در میان رقبای خود به ثبت رسانده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.