کد خبر : 11125
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 اسفند 1402 - 15:54

تداوم صعود شاخص کل بورس به لطف شاخص‌سازان

پیشتازی گلستان و فارابی در گروه پتروشیمی

پیشتازی گلستان و فارابی در گروه پتروشیمی
با وجود رشد شاخص کل در بورس امروز، بخش عمده نمادهای پتروپالایشی در مدار نزولی قرار گرفت.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، بررسی تابلوی معاملات تالار شیشه‌ای  نشان می‌دهد که بازار امروز نیز به روند روز گذشته خود ادامه داد و شاخص کل و هم‌وزن، بار دیگر ساز مخالف زدند. به علاوه، بخش عمده نمادهای حاضر در صنایع پتروپالایشی به روند نزولی خود ادامه دادند.

شاخص کل بورس تهران به لطف نمادهای شاخص‌ساز، در معاملات امروز نیز صعودی بود و رشدی هزار و ۹۲۲ واحدی معادل ۰.۰۹ درصد را ثبت کرد. از سوی دیگر اما شاخص کل هم‌وزن مثل روز گذشته در خلاف جهت شاخص کل حرکت کرد و با افت ۰.۲۶ درصدی به معاملات پایان داد.

همچنین در بازار امروز ۱۰.۳ میلیارد برگه سهم و حق تقدم دست به دست شد تا ارزش معاملات خرد با کاهشی قابل توجه در مقایسه با روز گذشته، معادل چهار هزار و ۳۳۶ میلیارد تومان ثبت شود. همچنین در نتیجه معاملات اشخاص حقیقی و حقوقی، حدود ۹ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار امروز خارج شد.

 

 

افت پتروشیمی‌ها ادامه دارد

بررسی بازار امروز نمادهای پتروشیمی حاکی از معاملاتی نزولی در این صنعت است. بر این اساس، در بازار امروز ۱۰ نماد پتروشیمی مثبت خوردند، ۱۹ نماد افت قیمت داشتند و نماد پتروشیمی امیرکبیر (شکبیر) روی صفر تابلو به معاملات خود پایان دادند.

سه نماد پتروشیمی گلستان (شستان) با ۱.۶۷ درصد، پتروشیمی فارابی (شفارا) با ۱.۳۲ درصد و گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج‌فارس (پترول) با ۰.۹۲ درصد، بیشترین رشد قیمت را شاهد بودند و در طرف دیگر، سهام سه شرکت پتروشیمی دهدشت (دهدشت)، تخت جمشید (شجم) و زاگرس (زاگرس) با افت به ترتیب ۰.۸۵ درصد، ۰.۷۱ درصد و ۰.۶۷ درصدی شاهد بیشترین کاهش قیمت بودند.

گفتنی است که بیشترین خروج پول حقیقی در بازار امروز پتروشیمی‌ها مربوط به نماد پتروشیمی پردیس بود؛ چراکه سهامداران حقیقی از نماد شپدیس ۳.۶ میلیارد تومان پول خارج کردند. در مقابل اما سهام نماد پترول با ورود پول ۴.۶ میلیاردی اشخاص حقیقی، از این منظر پیشتاز گروه خود لقب گرفت.

کدام نمادهای پالایشی شاهد ورود پول حقیقی بودند؟

معاملات روز جاری در صنعت فرآورده‌های نفتی تفاوتی چندانی با روز گذشته نداشت؛ طوری که پس از رشد قیمت چهار نماد و افت پنج نماد، شاخص این صنعت با کاهش ناچیز ۰.۰۱ درصدی مواجه شد. همچنین ارزش معاملات این صنعت به حدود ۱۱۰ میلیارد تومان رسید و خالص خروج پول حقیقی از آن در نزدیکی رقم ۲۴ میلیارد تومان قرار گرفت.

بیشتر بخوانید:  دستور اوجی برای آغاز طرح‌های نفتی گلستان

نمادهای پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۰.۳۵ درصد، نفت پاسارگاد (شپاس) با ۰.۱۸ درصد و نفت سپاهان (شسپا) با ۰.۱۸ درصد، بیشترین بازدهی مثبت را به نام خود زدند و سهام سه شرکت پالایش نفت لاوان (شاوان) با ۰.۵ درصد، پالایش نفت تهران (شتران) با ۰.۴۴ درصد و پالایش نفت تبریز (شبریز) با ۰.۳۹ درصد افت قیمت نیز شدیدترین حرکت را در سمت منفی بازار پالایشی‌ها تجربه کردند.

به علاوه در بازار امروز، بیشترین خروج پول حقیقی در میان نمادهای پالایشی با رقم ۱۶.۴ میلیارد تومانی، بار دیگر به سهام پالایش نفت بندرعباس با نماد شبندر رسید. از سوی دیگر اما تنها دو نماد پالایش نفت تبریز و سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت) در بازار امروز گروه پالایشی، شاهد ورود پول حقیقی بودند.

کاهش ۰.۱۷ درصدی شاخص گروه شیمیایی

معاملات بازار سهام در گروه شیمیایی نیز به نحوی پیش رفت که امروز ۱۷ نماد این گروه بازدهی مثبت داشتند و ۴۱ نماد متحمل زیان شدند. به این ترتیب شاخص گروه محصولات شیمیایی افتی ۰.۱۷ درصدی را ثبت کرد و ارزش معاملات این گروه نیز به نزدیکی ۲۲۵ میلیارد تومان رسید. سهامداران حقیقی نیز ۲۱ میلیارد تومان از معاملات صنعت شیمیایی خارج کردند.

سهام شرکت‌های معدنی املاح ایران (شاملا) با ۲.۶۱ درصد، پلی اکریل ایران (شپلی) با ۱.۹۳ درصد و شیمیایی رنگین (شرنگی) با ۱.۴۵ درصد رشد، بیشترین بازدهی قیمت را در گروه خود به ثبت رساندند و بیشترین کاهش قیمت نیز به نمادهای صنایع شیمیایی سینا (شسینا) با ۴.۱۲ درصد، صنایع کشاورزی وکود زنجان (زنجان) با ۲.۹۴ درصد و صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز (شکام) با ۳.۱۳ درصد افت اختصاص یافت.

بررسی روند معاملات بین حقیقی‌ها و حقوقی‌های بازار امروز گروه شیمیایی نیز نشان می‌دهد که بیشترین ورود پول حقیقی با مبلغ ۱.۹ میلیارد تومان، متعلق به شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) بود و سهام شرکت گسترش سوخت سبز زاگرس (شگستر) نیز بار دیگر بیشترین خروج پول حقیقی به مبلغ ۶.۵ میلیارد تومان را به خود اختصاص داد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.