کد خبر : 14822
تاریخ انتشار : یکشنبه 13 خرداد 1403 - 13:29

بورس به مدار نزولی بازگشت؛

پتروشیمی‌های آبادان، فارابی و بوعلی سینا بیشترین افت گروه خود را ثبت کردند

پتروشیمی‌های آبادان، فارابی و بوعلی سینا بیشترین افت گروه خود را ثبت کردند
شاخص کل بورس پس از سه روز معاملاتی صعود، در بازار امروز نزولی شد و بخش قابل توجهی از پتروپالایشی‌ها نیز سرخ‌پوش شدند.

به گزارش اختصاصی انرژی‌پرس، با تداوم افزایش عرضه‌ها در بازار سهام، بورس تهران در معاملات دومین روز هفته بار دیگر به روند نزولی خود بازگشت. این افت در حالی رخ داد که بخش عمده صنایع بازار نیز سرخ‌پوش شدند و نمادهای پالایشی، پتروشیمی و شیمیایی نیز از این قائده مستثنی نبودند.

شاخص کل بورس تهران در بازار روز جاری ۶ هزار و ۸۰۷ واحد، معادل ۰.۳۳ درصد افت کرد و روی پله دو میلیون و ۸۷ هزار واحدی به تعطیلات رفت. شاخص کل هم‌وزن نیز با کاهش ارتفاعی ۰.۴۶ درصدی مواجه شد.

در بازار امروز، ۴.۷ میلیارد برگه سهم و حق تقدم خرید و فروش شد تا ارزش معاملات خرد معادل هزار و ۶۸۰ میلیارد تومان رقم بخورد. حقیقی‌ها نیز حدود ۲۵۲ میلیارد تومان از پول خود را از بازار خارج کردند.

پیشتازی تخت جمشید در گروه پتروشیمی

نمادهای گروه پتروشیمی در بازار امروز وضعیت قابل قبولی نداشتند؛ چراکه تنها دو نماد این نماد بازدهی مثبتی از خود بجا گذاشتند و قیمت پایانی ۲۱ نماد کاهش یافت.

صنایع پتروشیمی تخت جمشید (شجم) با ۱.۷۶ درصد و صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با ۰.۲۹ درصد، دو نمادی بودند که رشد قیمت را تجربه کردند و سه نماد پتروشیمی آبادان (شپترو) با ۱.۹۴ درصد، پتروشیمی فارابی (شفارا) با ۱.۹۳ درصد و پتروشیمی بوعلی سینا (بوعلی) با ۱.۹ درصد، بیشترین کاهش قیمت را به نام خود زدند.

سهامداران حقیقی، بیشترین خروج پول را از سهام شرکت پتروشیمی بوعلی سینا داشتند؛ به نحوی که نزدیک ۳۰ میلیارد تومان پول حقیقی از نماد این شرکت خارج شد. این در حالی است که بیشترین ورود پول حقیقی با مبلغ ۱.۴ میلیارد تومانی در سهام پتروشیمی نوری رخ داد.

کدام نمادهای پالایشی سبزپوش شدند؟

نمادهای پالایشی در حالی به معاملات امروز خود پایان دادند که بخش عمده نمادهای این صنعت در مدار نزولی قرار گرفتند و تنها دو نماد این گروه رشد قیمت را تجربه کردند. سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت) و نفت پاسارگاد (شپاس) با رشد به ترتیب ۰.۳۸درصد و ۰.۲ درصدی، تنها نمادهای صعودی پالایشی در بازار امروز لقب گرفتند و سه نماد نفت ایرانول (شرانل) با ۱.۶۳درصد، پالایش نفت تهران (شتران) با ۱.۵۵ درصد و پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۱.۵ درصد افت، بیشترین کاهش قیمت را شاهد بودند.

بیشتر بخوانید:  صرفه‌جویی میلیاردی فجر انرژی با خلاقیت و نوآوری

به این ترتیب شاخص گروه فرآورده‌های نفتی، معاملات امروز را با افت ۱.۱۳ درصدی به پایان رساند و طی معاملاتی به ارزش ۱۰۸ میلیارد تومان، خالص خروج پول حقیقی از این گروه از ۳۶ میلیارد تومان گذر کرد.

در بازار امروز سهام پالایش نفت اصفهان، بیشترین رقم خروج پول حقیقی را با مبلغ ۱۴.۳ میلیارد تومانی در میان هم‌گروهی‌های خود ثبت کرد. از سوی دیگر اما نماد پالایش نفت لاوان (شاوان) با تنها ۱۹۳ میلیون تومان ورود پول حقیقی، تنها نمادی بود که شاهد خالص ورود پول حقیقی مثبت بود.

افت ۰.۲۴ درصدی شاخص گروه شیمیایی

در بازار امروز گروه محصولات شیمیایی، در مجموع ۱۷۰ میلیارد تومان برگه سهم رد و بدل شد و خالص خروج پول حقیقی از این صنعت به ۴۸ میلیارد تومان رسید. به این ترتیب و در نتیجه معاملات امروز، ۰.۲۴ درصد از ارتفاع شاخص گروه محصولات شیمیایی کاسته شد.

در بازار امروز، فقط ۹ نماد شیمیایی در سمت مثبت بازار قرار گرفتند و ۴۳ نماد با کاهش قیمت مواجه شدند. بیشترین بازدهی در بین نمادهای این صنعت متعلق به سهام شرکت‌های دوده صنعتی پارس (شدوص) با ۱.۹۹ درصد، تولیدی و صنعتی گوهرفام (شفام) با ۱.۸۹ درصد و کربن ایران (شکربن) با ۱.۸۴ درصد رشد قیمت بود.

از سوی دیگر نیز سهام شرکت پلی اکریل ایران (شپلی) با ۱.۹۸ درصد، مجتمع پتروصنعت گامرون (شگامرن) با ۱.۹۸ درصد و صنعتی دوده فام (شصدف) با ۱.۹۳ درصد افت، شدیدترین کاهش قیمت در میان نمادهای شیمیایی را به نام خود زدند.

نماد شرکت کربن ایران در بازار امروز گروه شیمیایی بیشترین پول حقیقی را جذب کرد و خالص ورود پول به شکربن از دو میلیارد تومان عبور کرد. در سوی مقابل اما بیشترین پول حقیقی از سهام پلی پروپیلن جم (چم پیلن) و با مبلغ ۲.۶ میلیارد تومانی خارج شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.