کد خبر : 4971
تاریخ انتشار : دوشنبه 8 آبان 1402 - 17:30

صعود 1.03 درصدی شاخص کل بورس؛

وضعیت سفید در بورس/ پتروپالایشی‌ها برای دومین روز متوالی صعودی شدند

وضعیت سفید در بورس/ پتروپالایشی‌ها برای دومین روز متوالی صعودی شدند
بورس تهران با کاهش ریسک‌های پیرامون بازار برای دومین روز متوالی صعود شد. نمادهای پالایشی، پتروشیمی و شیمیایی نیز وضعیت مطلوبی در بورس امروز داشتند.

به گزارش انرژی پرس، بازار سهام در سومین روز معاملاتی هفته توانست برای دومین روز متوالی سبزپوش شده و به روند صعودی خود ادامه دهد. به نظر می‌رسد که کمرنگ شدن سیگنال‌های سیاسی منفی پیرامون بازار، قرار گرفتن قیمت بسیاری از سهم‌ها در کف‌های قیمتی به دلیل ریزش‌های سنگین روزهای گذشته و البته گمانه‌زنی‌ها نسبت به حمایت‌های دستوری از بازار، مهم‌ترین عواملی هستند که سبب بازگشت بورس به روند صعودی در دو روز اخیر شده‌اند.

امروز نیز شاخص کل بورس ۱.۰۳ درصد رشد کرد و ۲۰ هزار و ۲۱۳ واحد به ارتفاع خود افزود. به این ترتیب نماگر اصلی تالار شیشه‌ای معاملات امروز را در سطح یک میلیون و ۹۸۱ هزار واحدی به پایان رساند. به علاوه شاخص کل هم‌وزن نیز همسو با شاخص کل حرکت کرد و با رشد ۱.۶۸ درصدی در بازار امروز همراه شد.

از سوی دیگر ارزش معاملات خرد شامل سهام و حق تقدم سهام، در بازار امروز بار دیگر وارد کانال سه هزار میلیاردی شد و به رقم سه هزار و ۱۶۳ میلیارد تومانی را به ثبت رساند. این در حالیست که رویه حقیقی‌ها نیز در بازار امروز تغییر کرد و بازار سهام میزبان ۸۴.۵ میلیارد تومان پول تازه نفس حقیقی بود.

«شخارک» بازگشایی شد

با بهبود نسبی شرایط بازار، بخش عمده نمادهای صنعت پتروشیمی، امروز هم به روند صعودی خود ادامه دادند؛ طوری که در پایان معاملات، ۱۹ نماد پتروشیمی بازدهی مثبتی از خود بجا گذاشتند و ۱۰ نماد نیز منفی خوردند.

سه شرکت پتروشیمی تندگویان (شگویا) با ۴.۸۲ درصد، تولیدات پتروشیمی قائد بصیر (شبصیر) با ۴.۶۲درصد و پتروشیمی بوعلی سینا (بوعلی) با ۴.۰۸ درصد، بیشترین صعود را در میان هم‌گروهی‌های خود ثبت کردند و از سوی دیگر، نمادهای پتروشیمی فارابی (شفارا)، پتروشیمی کازرون (کازرو) و پتروشیمی فسا (دارابفسا با افت به ترتیب، ۱.۸۶ درصد، ۱.۷۹ درصد و ۱.۱۵ درصدی، نمادهایی با بیشترین افت قیمت در صنعت خود بودند.

گفتنی است که در معاملات امروز پتروشیمی‌ها، سهام شرکت پتروشیمی تندگویان بیش از دیگر نمادها با استقبال اشخاص حقیقی همراه شد؛ طوری‌که خالص ورود پول حقیقی به نماد شگویا به حدود ۱۷.۸ میلیارد تومان رسید.

همچنین نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی خارک (شخارک) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی بطور فوق‌العاده به منظور انتخاب اعضای هیات مدیره، در بازار امروز و با دستور ناظر بازار بازگشایی شد.

بیشتر بخوانید:  صنعت نفت رکن مهم اشتغال زایی کشور است

کدام نمادهای پالایشی نزولی شدند؟

معاملات امروز پالایشی‌ها نیز تحت تاثیر فضای کلی مثبت بورس صعودی بود؛ به نحوی که ۱۰ نماد این گروه شاهد افزایش قیمت پایانی بودند و تنها دو نماد تولید نیروی زنگان (شزنگ) با ۱.۹۵ درصد و نفت ایرانول (شرانل) با ۰.۲۶ درصد افت، متحمل کاهش قیمت پایانی شدند.

از میان نمادهای صعودی نیز سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت) با ۲.۲۷ درصد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۱.۸۷ درصد و پالایش نفت بندرعباس با ۱.۵۶، بیشترین شیب صعود را داشتند.

به این ترتیب، در پایان معاملات امروز، شاخص گروه فرآورده‌های نفتی ۱.۳۱ درصد افزایش یافت و رشدی قابل توجه را تجربه کرد. همچنین در بازار امروز فقط ۸۷.۵ میلیارد تومان نماد پالایشی مبادله شد و خالص ورود پول حقیقی به این صنعت به حدود ۹.۴ میلیارد تومان رسید.

سهامداران حقیقی نیز در بازار امروز با استقبال از نماد نفت پاسارگاد، چهار میلیارد تومان پول وارد معاملات نماد شپاس کردند. این در حالیست که خروج پول از نماد شپنا امروز هم ادامه پیدا کرد.

۴۷ نماد شیمیایی مثبت خوردند

در بورس امروز سهام‌ شرکت‌های شیمیایی نیز صعودی بودند و شاخص این گروه با رشد ۰.۵۱ درصدی معاملات را به پایان برد. به علاوه، ارزش معاملات شیمیایی‌ها در بازار امروز از ۲۷۰ میلیارد تومان گذر کرد. حقیقی‌های بورس نیز بیشتر از ۱۵.۱ میلیارد تومان از این صنعت خارج کردند.

در بازار امروز، ۴۷ نماد شیمیایی در سمت مثبت بازار ایستادند و ۱۳ نماد بازدهی منفی داشتند. بیشترین بازدهی مثبت به نماد صنعتی دوده فام با رشد ۵.۹۷ درصدی قیمت رسید و نمادهای سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی فارس (شفارس) با ۵.۹۶ درصد و صنایع شیمیایی سینا (شسینا) با ۵.۸۲ درصد نیز به دنبال آن قرار گرفتند.

بیشترین کاهش قیمت اما از آن سه نماد تولی پرس (شتولی) با ۱.۸۳ درصد، کود شیمیایی اوره لردگان (شلرد) با ۱.۴۵ درصد و جم پیلن (جم‌پیلن) با ۰.۰۸ درصد افت بود.

همچنین بیشترین خروج پول حقیقی در صنعت شیمیایی به نماد شلرد اختصاص یافت که حقیقی‌ها ۵.۷ میلیارد تومان از این نماد خارج کردند. البته خرید یک میلیون برگه سهم شلرد توسط بازارگردان این نماد نیز در رقم زدن این خروج پول بی‌تاثیر نبود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.