کد خبر : 4897
تاریخ انتشار : یکشنبه 7 آبان 1402 - 14:25

آمریکا به‌دنبال تحریم‌های بیشتر نفت ایران؛

نفت ۱۱۰ دلاری در راه است

نفت ۱۱۰ دلاری در راه است
در حالی که بازار نفت با اثرات فعلی و بالقوه جنگ غزه دست و پنجه نرم می‌کند، نگرانی مهم جدیدی پدیدار شده است. منابع آمریکایی نشان می‌دهند که دولت بایدن ممکن است به زودی تحریم‌های شدیدتری را علیه ایران اعمال کند.

به گزارش انرژی پرس، در چند ماه گذشته، تعداد فزاینده‌ای از مفسران در واشنگتن از تصمیم دولت بایدن برای آزادسازی ۶ میلیارد دلار دارایی‌های مسدود شده ایران به عنوان بخشی از تبادل زندانیان با ایران انتقاد کرده‌اند. در حالی که درخواست های قبلی برای این اقدام پاسخ چندانی نداده است، رویدادهایی مانند اقدامات حماس در ۷ اکتبر، درگیری مداوم بین اسرائیل و حماس و این باور گسترده مبنی بر اینکه ایران و متحدانش به بی ثباتی در خاورمیانه دامن می‌زنند، باور طرفداران تحریم را دوباره تقویت کرده است.

با توجه به اینکه آمریکا بر این باور است که ایران از حماس حمایت می‌کند، برخی از سران آمریکا را بر این داشته که در مورد موضع خود تجدیدنظر کنند. تحلیلگران انتظار دارند که تحریم های جدیدی به زودی علیه ایران در زمینه صادرات نفت و گاز اعمال شود.

اعمال تحریم‌های مجدد یا حتی شدیدتر بر بخش‌های هیدروکربنی و صادرات ایران پیامدهای قابل توجهی خواهد داشت. تعادل عرضه و تقاضای فعلی ضعیف است و اوپک و سایر کارشناسان رشد بیشتر تقاضا را پیش بینی می کنند. اگر همه عوامل دیگر ثابت بمانند، این امر منجر به افزایش قیمت می‌شود و به‌طور بالقوه قیمت‌ها را به بالای ۱۰۰ تا ۱۱۰ دلار در هر بشکه می‌رساند.

برقراری دوباره تحریم‌های سختگیرانه که پس از انتخاب بایدن کاهش یافته بود، اکنون بیش از هر زمان دیگری امکان پذیر به نظر می‌رسد. یکی از دلایل اصلی فقدان هراس گسترده، تصمیم اوپک پلاس برای کاهش چند میلیون بشکه ای تولید روزانه است. در نتیجه، ظرفیت تولید مازاد جهانی حدود ۵ میلیون بشکه است که عمدتاً در اختیار کشورهایی مانند عربستان سعودی، روسیه و امارات است. عقب انداختن کاهش تولید اوپک پلاس می تواند به نفع واردکنندگان باشد و قیمت نفت را در محدوده مورد نظر تثبیت کند، همانطور که تاثیرگذارترین عضو اوپک، عربستان سعودی ترجیح می دهد.

اویل پرایس نوشت: اجرای تحریم‌های سختگیرانه در سطح جهانی احتمالاً ایران را برای برآورده کردن سایر خواسته‌ها، به‌ویژه در مورد خودداری از مداخله در مناقشه اسرائیل-حماس و حزب‌الله تحت فشار قرار می‌دهد. برخی ممکن است استدلال کنند که اعمال محدودیت های مالی برای ایران می تواند یک شکست جدی باشد و نباید آن را دست کم گرفت. همزمان، تحریم‌های جدید ممکن است روابط مالی بین ایران و حامیان منطقه‌ای آن را مختل یا حتی قطع کند، اقدامی که احتمالاً بسیاری از کشورهای عربی از آن استقبال خواهند کرد.

بیشتر بخوانید:  مصرف گاز در کشور در سرمای بی‌سابقه اسفندماه افزایش یافت

برخی تحلیل‌ها حاکی از آن است که رویکرد تحریم‌های مجدد می‌تواند بر اجرای کامل تحریم‌های موجود، به‌ویژه تحریم‌هایی که مشتریان اصلی ایران در آسیا را هدف قرار می‌دهند، تمرکز کند. تاکنون، ایالات متحده معافیت هایی را برای اکثر صادرات ایران به چین و هند اعطا کرده است و برای تهران یک خط حیاتی مالی فراهم می‌کند. با اعمال فشار بر هند و چین، واشنگتن می‌تواند به چندین هدف به طور همزمان دست یابد: کاهش درآمد ایران، وادار کردن کشورهای آسیایی به پایبندی به دستورالعمل‌های ایالات متحده و ترغیب آنها به جستجوی منابع جایگزین و به طور بالقوه افزایش فروش هیدروکربن‌های آمریکا.

بر اساس گزارش اویل پراس، کشورهای عربی، به ویژه عربستان سعودی و امارات، ممکن است علناً در برابر چنین ابتکار عمل ایالات متحده بی طرف بمانند. با این حال، در پشت درهای بسته، احتمالاً کمی رضایت وجود خواهد داشت. تضعیف ایران – حتی با احیای روابط دیپلماتیک – منفی تلقی نخواهد شد.

تحولات اخیر در واشنگتن حاکی از قریب الوقوع بودن بحث و اجرای تحریم های جدید علیه ایران است. همانطور که سناتور جمهوری خواه جونی ارنست اشاره کرد، سناتورهای آمریکایی از هر دو حزب در حال تنظیم تحریم‌های جدید هستند. این لایحه تحریم‌های آتی توسط سناتور دموکرات ریچارد بلومنتال رهبری خواهد شد. انتخاب مایک جانسون جمهوری خواه به عنوان رئیس مجلس، راه را برای تحریم های شدیدتر در آینده نزدیک هموار می‌کند. جانسون که یکی از منتقدان شناخته شده دولت ترامپ است، در دفاع از موضع قوی علیه ایران فعال بوده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.