کد خبر : 8609
تاریخ انتشار : شنبه 7 بهمن 1402 - 14:31

شروع صعودی بورس در هفته جدید؛

شاخص‌های پتروپالایشی صعودی شدند/ نفت پاسارگاد و نفت پارس، تنها نمادهای منفی پالایشی بازار امروز

شاخص‌های پتروپالایشی صعودی شدند/ نفت پاسارگاد و نفت پارس، تنها نمادهای منفی پالایشی بازار امروز
در نخستین روز هفته جاری، بازار به روند صعودی خود ادامه داد و بخش عمده نمادهای پتروپالایشی نیز در این روند قرار گرفتند.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، بورس تهران پس از آنکه در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، به روند نزولی خود پایان داد، هفته جدید را نیز با لباس سبز آغاز کرد. طوری که علاوه بر شاخص‌های اصلی، شاخص گروه‌های پتروپالایشی نیز در بازار امروز افزایش یافتند.

نماگر اصلی بازار سهام در بازار امروز سه هزار و ۳۶۳ واحدی معادل ۰.۱۶ درصد رشد کرد تا شاخص کل روی سطح دو میلیون و ۱۲۶ هزار واحد بایستد. علاوه بر آن، شاخص کل هم‌وزن نیز صعودی ۰.۷۴ درصدی را در بازار امروز تجربه کرد.

ارزش معاملات خرد در بازار امروز، همچون روز معاملاتی گذشته در سطح ناامیدکننده‌ای قرار داشت. طوری که با جابجایی ۶.۵ میلیارد برگه سهم و حق تقدم، ارزش معاملات خرد بازار سهام به سه هزار و ۴۶۱ میلیارد تومان رسید. از سوی دیگر نیز خروج پول حقیقی‌ها در بازار امروز نیز ادامه پیدا کرد و رقم خالص آن از ۹۷ میلیارد تومان عبور کرد.

تعادل در بازار پتروشیمی‌های بورس

معاملات نمادهای پتروشیمی در بازار امروز، متعادل‌تر از هفته گذشته دنبال شد. به نحوی که در روز جاری ۱۲ نماد این گروه صعودی شدند و ۱۳ نماد با افت قیمت به کار خود پایان دادند.

در میان نمادهای صعودی، بیشترین رشد قیمت به سه نماد پتروشیمی فارابی (شفارا) با ۲.۷۹ درصد، پتروشیمی غدیر (شغدیر) با ۱.۷۵ درصد و گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج‌فارس (پترول) با ۱.۶ درصد رشد اختصاص داشت.

در طرف مقابل اما نمادهای پتروشیمی گلستان (شستان) با ۱.۴۴ درصد، پتروشیمی اصفهان (شصفها)  با ۱.۳۲ درصد و پتروشیمی ارومیه (شاروم) با ۰.۹ درصد افت، بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند.

تابلو معاملات پتروشیمی‌ها حاکی از آن است که امروز نماد پتروشیمی شیراز در جذب پول حقیقی از هم‌گروهی‌های خود پیشی گرفته و با ورود پول ۲.۱ میلیارد تومانی همراه شده است. این در حالیست که سهامداران حقیقی پتروشیمی بوعلی سینا (بوعلی) با ۷.۲ میلیارد تومان، بیشترین خروج پول را رقم زدند.

رشد ناچیز شاخص گروه پالایشی

معاملات امروز پالایشی‌ها نیز ناشی از فضای مثبت کلیت بازار صعودی بود؛ به نحوی که هفت نماد این گروه شاهد افزایش قیمت پایانی بودند و تنها دو نماد نفت پاسارگاد (شپاس) با ۰.۷۱ درصد و نفت پارس (شنفت) با ۱.۰۹ درصد افت، متحمل کاهش قیمت پایانی شدند.

بیشتر بخوانید:  بوعلی‌سینا، شیراز، نوری و جم تنها سبزپوشان گروه پتروشیمی بورس بودند

از میان نمادهای صعودی نیز سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت) با ۰.۸۸ درصد، تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با ۰.۴۵ درصد و پالایش نفت ایرانول (شرانل) با ۰.۲ درصد، بیشترین شیب صعودی را داشتند.

با وجود این رشد در صنعت پالایشی، شاخص این گروه در پایان معاملات امروز، تنها ۹ واحد افزایش داشت و در سطح قبلی خود باقی ماند. از سوی دیگر اما ارزش معاملات گروه فرآورده‌های نفتی، کاهشی قابل توجه را در بازار امروز تجربه کرد و معادل تنها ۵۱.۵ میلیارد تومان ثبت شد. در این میان، حقیقی‌های نیز به طور خالص حدود سه میلیارد تومان از این صنعت خارج کردند.

سهامداران حقیقی در بازار امروز از نماد پالایش نفت لاوان استقبال کرده و ۱.۸ میلیارد تومان پول وارد معاملات نماد شاوان کردند. این در حالیست که نماد پالایش نفت اصفهان (شپنا) بیشترین خروج پول از صنعت پالایشی را با مبلغ پنج میلیارد تومان به خود اختصاص داد.

۳۶ نماد شیمیایی بر مدار صعود

در بورس امروز بخش عمده سهام‌ شرکت‌های شیمیایی نیز صعودی بودند و شاخص این گروه با رشد ۰.۰۵ درصدی معاملات را به پایان برد. به علاوه، ارزش معاملات شیمیایی‌ها در بازار امروز از ۲۴۷ میلیارد تومان گذر کرد. حقیقی‌های بورس اما بیشتر از ۳۴ میلیارد تومان از این صنعت خارج کردند.

در بازار امروز، ۳۶ نماد شیمیایی در سمت مثبت بازار ایستادند و ۲۱ نماد منفی خوردند. بیشترین بازدهی مثبت به نماد صنایع بهداشتی ساینا (ساینا) با رشد ۵.۶۲ درصدی قیمت رسید و نمادهای صنایع شیمیایی فارس (شفارس) با ۳.۱۳ درصد و شیمیایی رنگین (شرنگی) با ۲.۸۴ درصد نیز به دنبال آن قرار گرفتند.

بیشترین کاهش قیمت اما در سه نماد کف (شکف) با ۱.۸۷ درصد، تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی (شمواد) با ۱.۶۱ درصد و گلتاش (شگل) با ۰.۶۱ درصد افت رخ داد.

همچنین بیشترین ورود پول حقیقی در صنعت شیمیایی به سهام شرکت پلی پروپیلن جم (جم پیلن) اختصاص یافت که حقیقی‌ها ۴.۲ میلیارد تومان در معاملات این نماد تزریق کردند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.