کد خبر : 8415
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 بهمن 1402 - 14:01

بازار سهام در منگنه فروشندگان؛

روز سیاه پتروپالایشی‌های بورس/ همه نمادهای پتروشیمی منفی خوردند

روز سیاه پتروپالایشی‌های بورس/ همه نمادهای پتروشیمی منفی خوردند
بورس امروز روند نزولی خود را با شدت بیشتری ادامه داد. طوری در کل صنایع پالایشی، شیمیایی و پتروشیمی، تنها سه نماد توانستند رشد قیمت را رقم بزنند.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، بازار سهام در چهارمین روز معاملاتی هفته شاهد ریزشی قابل توجه بود و در این میان، نمادهای پالایشی، شیمیایی و به‌ویژه پتروشیمی‌های بورسی، سقوطی تمام‌عیار را متحمل شدند. طوری که از مجموع این سه صنعت، تنها سه نماد توانستند رشد قیمت را رقم بزنند.

شاخص کل بورس تهران معاملات روز جاری را به افت ۱.۲۴ درصد معادل ۲۶ هزار و ۵۲۷ واحدی به پایان رساند و در سطح دو میلیون و ۱۲۰ هزار واحدی ایستاد. این افت در شاخص کل هم‌وزن شدیدتر بود و این شاخص نیز ۲.۱۲ درصد از ارتفاع خود را از دست داد.

در پایان بازار امروز، با جابجایی ۹.۱ میلیارد برگه سهم و حق تقدم، ارزش معاملات خرد به چهار هزار و ۷۰۸ میلیارد تومان افزایش یافت؛ با این حال، به نظر می‌رسد که این افزایش به دلیل تلاش سهامداران برای خروج از بازار بوده است؛ چرا که خالص خروج پول حقیقی از بازار امروز به بیش از ۹.۴ میلیارد تومان رسید.

پتروشیمی‌ها یک‌دست سرخ‌پوش شدند

در بورس امروز، وضعیت معاملات در صنعت پتروشیمی قرمز بود و این صنعت بدون هیچ نماد صعودی به پایان بازار امروز رسید.

در میان نمادهای نزولی گروه پتروشیمی نیز سه نماد گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس (پترول) با ۳.۸۸ درصد، پتروشیمی قائدبصیر (شبصیر) با ۳.۴ درصد و سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) با ۳.۰۷ درصد کاهش قیمت، شدیدترین افت را تجربه کردند.

بررسی عملکرد  معامله‌گران در معاملات امروز پتروشیمی‌ها نیز نشان می‌دهد که در این گروه، نماد شرت تاپیکو، علاوه بر افت قیمت در بازار امروز، بیشترین خروج پول حقیقی را نیز با مبلغ حدود ۸.۸ میلیارد تومان، به نام خود زده است.

سقوط پالایشی‌ها ادامه دارد

سهام‌ شرکت‌های پالایشی نیز در بورس امروز به روند نزولی خود ادامه دادند و بار دیگر سهام شرکت تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با رشد ۱.۹۵ درصدی تنها نماد صعودی پالایشی‌ها بود و باقی ۱۰ نماد این گروه با افت قیمت کار خود را به پایان رساندند. در این میان، سه نماد پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۶.۹۸ درصد، پالایش نفت لاوان (شاوان) با ۴.۴۱ درصد و سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت) با ۳.۵۲ درصد نیز متحمل بیشترین افت قیمت شدند.

بیشتر بخوانید:  گام بلند پالایشی‌ها در بورس امروز با موتور نفتی

با این شرایط، شاخص گروه فرآورده‌های نفتی پس از معاملاتی به ارزش ۱۸۴ میلیارد تومان، در پایان بازار امروز کاهشی ۲.۷۷ درصدی را تجربه کرد. معاملات بین اشخاص حقیقی و حقوقی اما تقریبا متعادل دنبال شد و بازار پالایشی‌ها شاهد ورود پول حقیقی اندک به مبلغ ۱۱۰ میلیون تومان بود.

در بازار امروز، سهام پالایش نفت اصفهان علاوه بر بیشترین افت قیمت، بیشترین خروج پول حقیقی را نیز به خود اختصاص داد. به نحوی که حقیقی‌های بازار ۵.۴ میلیارد تومان از نماد شپنا خارج کردند. از سوی دیگر اما سهام پالایش نفت لاوان شاهد ورود پول ۱۱.۱ میلیارد تومانی اشخاص حقیقی بود.

«شکف» و «شتولی»؛ تنها نمادهای صعودی صنعت شیمیایی

وضعیت بازار گروه شیمیایی نیز در معاملات امروز نگران‌کننده بود و شاخص این گروه افتی ۰.۷۷ درصدی را به ثبت رساند. همچنین از میان ۶۵ نماد این گروه که در بازار امروز معامله شدند، تنها دو نماد کف (شکف) و تولی پرس (شتولی) با رشد به ترتیب ۱.۹ درصد و ۱.۱۷ درصدی در رنج مثبت قرار گرفت و باقی نمادها منفی خوردند.

در میان نمادهای نزولی نیز سهام شرکت‌های صنعتی دوده فام (شصدف) با ۶.۰۵ درصد، صنایع شیمیایی سینا (شسینا) با ۴.۹۲ درصد و بین‌المللی محصولات پارس (شپارس) با ۴.۶۳ درصد افت، بیشترین کاهش قیمت را به خود اختصاص دادند.

در بازار امروز ۳۴۳ میلیارد تومان سهام نمادهای شیمیایی مبادله شد و خالص خروج پول حقیقی از نمادهای این گروه از ۹۲ میلیارد تومان عبور کرد. بیشترین خروج پول از گروه شیمیایی نیز در نماد شرکت گسترش سوخت سبز زاگرس رخ داد و سهامداران حقیقی نماد شگستر بیشتر از ۱۰ میلیارد تومان پول خود را از این نماد خارج کردند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.