کد خبر : 4913
تاریخ انتشار : یکشنبه 7 آبان 1402 - 14:59

ورق در بازار سهام برگشت؛

بورس در دام نااطمینانی/ تعادل به سهام پتروشیمی‌ها بازگشت

بورس در دام نااطمینانی/ تعادل به سهام پتروشیمی‌ها بازگشت
بورس تهران در دومین روز معاملاتی هفته و پس از سقوط سنگین در روز گذشته، صعودی شد و رشدی 0.52 درصدی را ثبت کرد. بخش عمده نمادهای پتروپالایشی نیز بر مدار رشد قرار گرفتند.

به گزارش انرژی پرس، ریزش شدید بورس در روز گذشته به حدی بود که حتی زمزمه‌هایی از تعطیلی بازار سهام نیز به گوش می‌رسید و مجید عشقی، رئیس سازمان هم اعلام کرد که تعطیلی بازار منوط به تصمیم شورای عالی بورس است. اما در بازار امروز، ناگهان ورق برگشت و بورس سبزپوش شد. البته که همچنان ریسک‌های غیرقابل چشم‌پوشی فراوانی در مسیر صعود بازار وجود دارد و به نظر می‌رسد که رشد بورس امروز به واسطه اقدامات حمایتی و دستوری از سوی سازمان بوده است. بنابراین همچنان نااطمینانی‌های فراوانی نسبت به آینده بورس وجود دارد و همین نااطمینانی‌ها، سهامداران را از بازار دور نگه می‌دارند.

بورس تهران در بازار امروز ۱۰ هزار و ۱۰۲ واحد معادل ۰.۵۲ درصد صعود کرد و در سطح یک میلیون و ۹۶۱ هزار واحدی به معاملات پایان داد. رشد بورس نمود بیشتری در شاخص کل هم‌وزن داشت و تابلو معاملات رشد این شاخص را نیز معادل ۰.۸۹ درصد نشان می‌داد.

ارزش معاملات خرد شامل سهام و حق تقدم سهام که در روز گذشته در سطح چهار هزار میلیارد تومانی قرار داشت، در معاملات امروز کاهشی قابل توجه داشت و به رقم دو هزار و ۹۰۶ میلیارد تومان افت کرد. این در حالیست که حقیقی‌های بازار نیز حدود ۲۷۰ میلیارد تومان از بازار سهام خارج کردند.

«نوری» به معاملات بازگشت

معاملات امروز پتروشیمی با تعادلی نسبی همراه شد؛ طوری که ۱۳ نماد این گروه صعودی بودند، ۱۰ نماد منفی خوردند و هفت نماد نیز بدون تغییر در قیمت پایانی به استقبال معاملات هفته آینده رفتند.

سهام شرکت‌های پتروشیمی ارومیه (شاروم)، پتروشیمی بوعلی سینا (بوعلی) و گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس (پترول) با رشد به ترتیب ۶.۵۴ درصد، ۲.۷۲ درصد و ۱.۷۱ درصد بیشترین بازدهی را در گروه پتروشیمی به خود اختصاص دادند و در طرف دیگر، نماد شرکت‌های پتروشیمی اصفهان، آبادان و نوری بیشترین افت قیمت را رقم زدند؛ شصفها ۱.۹۹ درصد افت کرد، شپترو ۱.۳۴ درصد ریخت و نوری نیز با کاهش قیمت ۰.۷۶ درصدی به استقبال روز بعد رفت.

پتروشیمی پردیس علاوه بر اینکه یکی از نمادهای پتروشیمی با بیشترین رشد قیمت بود، بالاترین میزان تزریق پول حقیقی در بازار امروز این صنعت را نیز به نام خود و میزبان حدود ۱۱ میلیارد تومان پول تازه نفس حقیقی بود. در سوی دیگر اما سهامداران حقیقی بیش از ۶.۶ میلیارد تومان از سهام پتروشیمی خراسان (خراسان) خارج کردند.

گفتنی است که نماد پتروشیمی نوری که از ابتدای آبان‌ماه در معاملات غایب بود، امروز و با دستور ناظر بازار بازگشایی شد و معاملات خود را از سر گرفت.

بیشتر بخوانید:  سرخ‌پوشی پتروپالایشی‌ها در بورس امروز / خروج پول حقیقی‌ها از پالایشگاه اصفهان ادامه دارد

ورود پول حقیقی به نماد «شپنا»

امروز در گروه فرآورده‌های نفتی تنها حدود ۷۴ میلیارد تومان سهام معامله شد و سهامداران حقیقی ۳.۶ میلیارد تومان پول از این صنعت خارج کردند. شاخص گروه پالایشی‌ها در بازار امروز ۱.۲۲ درصد رشد کرد و هشت نماد این گروه در بازه قیمتی مثبت به کار خود پایان دادند. همچنین در بازار امروز چهار نماد پالایشی نیز با افت قیمت مواجه شدند.

پالایش نفت اصفهان (شپنا) با رشد ۲.۱۶ درصدی پیشتاز گروه خود در بازار امروز بود و نمادهای پالایش نفت بندر عباس (شبندر) با ۱.۳۷ درصد و پالایش نفت تهران (شتران) با ۰.۲۵ درصد رشد نیز دیگر نمادهای صعودی معاملات امروز پالایشی‌ها بودند.

در سوی دیگر اما نمادهای نفت بهران (شبهرن)، نفت پارس (شنفت) و نفت ایرانول (شرانل) با افت به ترتیب ۱.۵۴ درصد، ۰.۲۵ درصد و ۰.۰۷ درصدی، بیشترین کاهش قیمت را رقم زدند.

به علاوه، بر خلاف روزهای قبل که شپنا با موجی از خروج پول حقیقی مواجه بود، این نماد در بازار امروز با ورود پول دو میلیارد تومانی سهامداران حقیقی روبرو شد.

بازگشایی «شرنگی» و «شلرد» در رنج منفی

بررسی عملکرد نمادهای شیمیایی در بازار امروز حاکی از آن است که نمادهای این گروه، معاملات متعادلی را تجربه کرده و وضعیت آنها در مقایسه با روز گذشته، بهبود چشمگیری یافته است. به نحوی که شاخص این گروه رشد ۰.۲۷ درصدی را به ثبت رساند. به علاوه، در معاملات امروز صنعت شیمیایی، ۳۴ نماد رشد قیمت را تجربه کردند و ۱۹ نماد منفی خوردند. ۹ نماد نیز در صفر تابلو به معاملات خود پایان دادند.

ارزش معاملات صنعت محصولات شیمیایی در بازار امروز ۱۹۷ میلیارد تومان بود و بیش از ۲۸ میلیارد تومان پول حقیقی از معاملات شیمیایی‌ها خارج شد.

در میان نمادهای صعودی، سهام شرکت‌های صنایع شیمیایی سینا (شسینا) با ۶.۱۸ درصد، کربن ایران (شکربن) با ۴.۶۱ درصد و صنایع بهداشتی ساینا (ساینا) با ۴.۴۸ درصد، بیشترین رشد قیمت را شاهد بودند. 

در طرف دیگر اما سه نماد کود شیمیایی اوره لردگان (شلرد)، پلی اکریل ایران (شپلی) و شیمیایی رنگین (شرنگی) با افت به ترتیب، ۲.۹۶ درصد، ۲.۸۷ درصد و ۲.۸۱ درصدی، شدیدترین کاهش قیمت را به خود اختصاص دادند.

همچنین نمادهای شیمیایی رنگین (شرنگی) و کودشیمیایی اوره لردگان (شلرد)، در حالی بیشترین افت قیمت‌ها در گروه خود را رقم زدند که امروز با دستور ناظر بازار بازگشایی شده بودند. 

لازم به ذکر است که نماد لعابیران (شلعاب) در پایان معاملات امروز بیشترین خروج پول حقیقی در گروه شیمیایی را با مبلغ حدود چهار هزار میلیارد تومان به نام خود زد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.