کد خبر : 5178
تاریخ انتشار : یکشنبه 14 آبان 1402 - 14:40

صعود شاخص کل برای دومین روز متوالی؛

بورس به ابرکانال دو میلیونی بازگشت/ جهش سهام پتروشیمی‌ها با نرخ خوراک ۴,۸۸۰ تومانی

بورس به ابرکانال دو میلیونی بازگشت/ جهش سهام پتروشیمی‌ها با نرخ خوراک ۴,۸۸۰ تومانی
بورس تهران پس از رشد در روز گذشته، امروز نیز به این روند صعودی ادامه داد و نمادهای پتروشیمی و شیمیایی نیز نقش قابل توجهی در این صعود ایفا کردند.

به گزارش انرژی پرس، بازار سهام پس از آنکه در روز گذشته در پی کاهش ریسک گسترش جنگ توانست به روند نزولی خود پایان داد، بورس تهران در معاملات امروز نیز به روند صعودی خود ادامه داد.

به نحوی که در پایان معاملات امروز، شاخص کل بورس ۱۷ هزار و ۵۳۷ واحد رشد کرد و با این افزایش ۰.۸۸ درصدی، موفق شد بار دیگر کانال دو میلیونی را پس بگیرد. به این ترتیب نماگر اصلی تالار شیشه‌ای معاملات دومین روز هفته را در پله دو میلیون و ۱۶ هزار واحدی به پایان برساند. به علاوه در بازار امروز شاخص کل هم‌وزن نیز دقیقا برابر شاخص کل رشد کرد و ۰.۸۸ درصد به ارتفاع خود افزود.

از سوی دیگر با خرید و فروش ۶.۵ میلیارد برگه سهام و حق تقدم، ارزش معاملات خرد بازار امروز رقم سه هزار و ۴۲۲ میلیارد تومانی را به ثبت رساند. با این وجود بازار امروز برخلاف روز گذشته شاهد خروج پول اشخاص حقیقی بود و خالص خروج پول حقیقی معادل ۲۶.۳ میلیارد تومان رقم خورد.

یکی دیگر از مسببان اصلی رشد بورس امروز، خبر محاسبه نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی با قیمت ۴,۸۸۰ تومان در شهریورماه بود که به ریسک طولانی مدت حواشی این نرخ در بازار پایان داد. از همین روی، نمادهای پتروشیمی و شیمیایی عملکرد قابل توجهی را در بازار امروز از خود بجا گذاشتند.

پیشتازی پتروشیمی شیراز در بورس امروز

امروز نمادهای پتروشیمی همچون روز گذشته عملکرد خوبی از خود بجا گذاشتند و ۲۲ نماد این گروه با رشد قیمت به استقبال معاملات فردا رفتند. در این بین نمادهای پتروشیمی شیراز (شراز) با ۶.۴۸ درصد، پتروشیمی فن آوران (شفن) با ۵.۶۱ درصد و پتروشیمی پردیس (شپدیس) با ۵.۳۸ درصد، بیشترین رشد قیمت را ثبت کردند.

به علاوه بررسی‌ها نشان می‌دهند که در معاملات امروز پتروشیمی‌ها، سهام شرکت پتروشیمی شیراز علاوه بر بیشترین رشد قیمت، بیشترین ورود پول حقیقی را نیز شاهد بوده است؛ ‌طوری که حقیقی‌ها بیشتر از ۴۴ میلیارد تومان پول تازه‌نفس وارد معاملات این نماد کردند. این در حالیست که سهام صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) بیشترین خروج پول به مبلغ ۴.۳ میلیارد تومان را تجربه کرد.

همچنین شپدیس درحالی بین نمادهایی با بیشترین قیمت در گروه خود قرار گرفت که پس از افشای اطلاعات با اهمیت گروه «الف» و با اعلام ناظر بازار، در بازار امروز بازگشایی شد.

از سوی دیگر اما سهامداران تنها هفت نماد پتروشیمی در بازار امروز شاهد افت ارزش دارایی خود بودند که در این میان، سه نماد گلستان (شستان) با پنج درصد، پتروشیمی فارابی (شفارا) با ۱.۳۳ درصد و پتروشیمی آبادان (شپترو) با ۰.۴۵ درصد، بیشترین افت قیمت را به نام خود زدند.

بیشتر بخوانید:  طرح های توسعه ای پتروشیمی فن آوران در حوزه بالادست و پایین دست

حال خوب نمادهای پالایشی

بازار پالایشی‌ها در روز جاری شبیه به دیروز بود. طوری که ۱۰ نماد این گروه شاهد افزایش قیمت پایانی بودند و تنها دو نماد نفت پاسارگاد (شپاس) با ۰.۵۲ درصد و تولید نیروی زنگان (شزنگ) با ۰.۱۱ درصد، متحمل افت قیمت شدند.

از میان نمادهای صعودی نیز سهام پالایشگاه‌های اصفهان (شپنا) با ۰.۹۶ درصد و تهران (شتران) با ۰.۶۶ درصد و همچنین سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت) با ۰.۶۱ درصد، بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

در پایان معاملات امروز، شاخص گروه فرآورده‌های نفتی ۰.۵۴ درصد افزایش یافت و برای دومین روز متوالی، رشدی قابل قبول را تجربه کرد. همچنین در بازار امروز ۱۲۶.۵ میلیارد تومان نماد پالایشی مبادله شد و خالص خروج پول حقیقی از این صنعت به حدود ۲۱ میلیارد تومان رسید.

بر خلاف روز گذشته که سهامداران حقیقی استقبال خوبی از نماد پالایش نفت اصفهان نشان دادند، شپنا در بازار امروز بیشترین خروج پول حقیقی به مبلغ ۹ میلیارد تومان را شاهد بود.

حقوقی‌های بازار امروز معاملات نمادهای شبندر و شپنا را نیز در دست گرفتند و این دو نماد، به ترتیب هفت و ۲.۸ میلیارد تومان خروج پول حقیقی را تجربه کردند.

رشد شاخص محصولات شیمیایی ادامه یافت

نمادهای شیمیایی نیز در بازار امروز به روند صعودی خود ادامه دادند و شاخص این گروه در پایان معاملات با رشد ۱.۴۴ درصدی همراه شد. همچنین ارزش معاملات نمادهای شیمیایی به بیش از ۴۸۴ میلیارد تومان رسید. خالص ورود پول حقیقی به این صنعت نیز از ۱۱۸ میلیارد تومان عبور کرد.

امروز ۴۴ نماد شیمیایی بازدهی مثبت داشتند و ۱۴ نماد نیز منفی خوردند. سهام شرکت توکا رنگ فولاد سپاهان (شتوکا) با رشد ۵.۴۹ درصدی، بیشترین افزایش قیمت را در میان هم‌گروهی‌های خود ثبت کرد و نمادهای معدنی املاح ایران (شاملا) با ۴.۷۳ درصد و صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز (شکام) با ۴.۳۵ درصد رشد نیز در رده‌های بعد قرار گرفتند.

در طرف دیگر بازار، نمادهای دوده صنعتی پارس (شدوص)، پلی اکریل ایران (شپلی) و لعابیران (شلعاب) به ترتیب ۱.۶۱ درصد، ۰.۸۸ درصد و ۰.۷۹ درصد کاهش قیمت داشتند و بیشترین افت را به نام خود زدند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.