کد خبر : 11017
تاریخ انتشار : شنبه 19 اسفند 1402 - 15:49

بورس با لباس سرخ هفته جدید را آغاز کرد؛

پیشتازی قائدبصیر در گروه پتروشیمی بورس

پیشتازی قائدبصیر در گروه پتروشیمی بورس
با وجود رشد شاخص هم‌وزن، شاخص کل بورس در معاملات امروز به افت خود ادامه داد. بخش عمده نمادهای پالایشی، شیمیایی و پتروشیمی در بازار امروز نزولی شدند.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، بورس تهران پس از روند متلاطمی که در هفته گذشته تجربه کرد؛ معاملات خود در سومین هفته اسفند ماه را با روند نزولی از سر گرفت. طوری که بخش عمده پتروپالایشی‌های بورس نیز در معاملات امروز منفی خوردند.

شاخص کل بورس طی بازار امروز هزار و ۹۹۵ واحد معادل ۰.۰۹ درصد عقب‌نشینی کرد و روی پله دو میلیون و ۱۶۳ هزار واحدی ایستاد. شاخص کل هم‌وزن اما صعودی بود و رشدی ۰.۱۶ درصدی را رقم زد.

طی بازار امروز ۵.۸ میلیارد برگه سهم و حق تقدم بین بورسی‌ها دست به دست شد و ارزش معاملات به سطح دو هزار و ۷۲۷ میلیارد تومان سقوط کرد. همچنین حقوقی‌های بازار سهام نیز خالص خروج پول ۴۷.۷ میلیارد تومانی را در بازار امروز ثبت کردند.

یکه‌تازی قائدبصیر در گروه پتروشیمی

سهام پتروشیمی‌ها در بورس امروز وضعیتی مشابه با کلیت بازار داشتند؛ طوری که ۱۱ نماد این گروه با رشد قیمت هفته جدید را آغاز کردند و ۱۷ نماد پتروشیمی شاهد بازدهی منفی بودند.

در بین نمادهای صعودی، سهام شرکت‌های پتروشیمی قائدبصیر (شبصیر) با ۴.۹۵ درصد، پتروشیمی شازند (شاراک) با ۲.۱۶ درصد و پتروشیمی گلستان (شستان) با ۱.۶۵ درصد، بیشترین رشد قیمت را تجربه کردند.

در طرف دیگر بازار اما نماد پتروشیمی دهدشت با افت ۱.۹۷ درصدی، بیشترین کاهش قیمت را در میان هم‌گروهی‌های خود تجربه کرد. پس از «دهدشت» نیز سهام شرکت‌های پتروشیمی آبادان (شپترو) و پتروشیمی ارومیه (شاروم) با افت به ترتیب ۱.۹۶ درصد و ۱.۶۸ درصدی، شدیدترین افت قیمت در معاملات امروز پتروشیمی‌ها را رقم زدند.

بررسی معاملات حقیقی‌ها و حقوقی‌های بورس در گروه پتروشیمی حاکی از آن است که بیشترین ورود پول حقیقی در بازار امروز متعلق به نماد پتروشیمی قائدبصیر با ۳.۴ میلیارد تومان بود و بیشترین خروج پول حقیقی به مبلغ ۵.۸ میلیارد تومان نیز به نماد پتروشیمی شازند (شاراک) تعلق یافت.

کدام نمادهای پالایشی صعودی شدند؟

بررسی‌ها نشان می‌دهند که نمادهای پالایشی در حالی معاملات امروز خود را به پایان رساندند که همچنان تابلوی این صنعت سرخ‌پوش بوده و تنها دو نماد این گروه طعم رشد قیمت را چشیدند. سهام شرکت‌های نفت ایرانول (شرانل) و نفت شیراز (شراز) با رشد به ترتیب ۰.۶۷ درصد و ۰.۰۸ درصدی، نمادهای صعودی پالایشی در بازار امروز بودند. به علاوه، سه نماد نفت پاسارگاد (شپاس) با ۴.۳۸ درصد، نفت لاوان (شاوان) با ۲.۱۹ درصد و پالایش نفت تهران (شتران) با ۱.۶۱ درصد افت، بیشترین کاهش قیمت پایانی در این گروه را رقم زدند.

بیشتر بخوانید:  تنفس مصنوعی بورس/ شاخص‌سازان، بازار را صعودی کردند

به این ترتیب شاخص گروه فرآورده‌های نفتی، معاملات روز جاری را با افت ۱.۰۵ درصدی به پایان رساند و با معاملاتی به ارزش ۱۸۶ میلیارد تومان، خالص خروج پول حقیقی از این گروه از ۶۷ میلیارد تومان عبور کرد.

سهام پالایش نفت اصفهان که در هفته گذشته با استقبال اشخاص حقیقی مواجه شده بود، در ابتدای این هفته بار دیگر به روند سابق خود بازگشت و بیشترین خروج پول حقیقی با مبلغ ۳۱.۵ میلیارد تومان را در میان هم‌گروهی‌های خود رقم زد. این در حالیست که سهام نفت سپاهان (شسپا) تنها نمادی بود که با ورود پول حقیقی همراه شد.

تداوم افت شاخص شیمیایی

بخش عمده نمادهای گروه محصولات شیمیایی نیز تحت تاثیر فضای کلی بورس، در بازار امروز سرخ‌پوش شدند. امروز در این صنعت بیش از ۲۷۶ میلیارد تومان سهام معامله شد و سهامداران حقیقی ۱۷.۷ میلیارد تومان پول از این گروه خارج کردند.

در بازار امروز ۲۱ نماد شیمیایی مثبت بودند و ۳۳ نماد با افت قیمت به کار خود پایان دادند. سه نماد صنایع ملی شیمی کشاورز (شملی)، صنایع کشاورزی و کود زنجان (زنجان) و پلی ‌اکریل ایران (شپلی) با رشد به ترتیب، ۴.۶۴ درصد، ۲.۹۷ درصد و ۱.۳۹ درصدی، بیشترین بازدهی مثبت را در گروه خود به ثبت رساندند. در سوی مقابل اما سهامداران نمادهای صنایع شیمیایی فارس (شفارس) با ۴.۱۵ درصد، شیمیایی رنگین (شرنگی) با ۲.۸ درصد و صنایع شیمیایی ساینا (ساینا) با ۲.۷۱ درصد، بیشترین کاهش قیمت دارایی‌های خود را شاهد بودند.

گفتنی است که توجه سهامداران حقیقی صنعت شیمیایی در بازار امروز به سهام نماد «زنجان» بود و آنها حقیقی‌های دو میلیارد تومان وارد معاملات این نماد کردند. بیشترین خروج پول حقیقی نیز با مبلغ یک میلیارد تومان در سهام شرکت کود شیمیایی اوره لردگان رخ داد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.