کد خبر : 11330
تاریخ انتشار : دوشنبه 28 اسفند 1402 - 11:41

اوکراین ترانزیت گاز روسیه را تمدید نمی‌کند

اوکراین ترانزیت گاز روسیه را تمدید نمی‌کند
اوکراین اعلام کرده است برنامه ای برای تمدید قرارداد ترانزیت گاز روسیه ندارد.

به گزارش انرژی پرس، اوکراین روز یکشنبه اعلام کرد که قصد ندارد قرارداد پنج ساله با گازپروم روسیه در مورد ترانزیت گاز روسیه به اروپا را تمدید کرده یا قرارداد دیگری را امضا کند.

علیرغم حمله مسکو به اوکراین در سال ۲۰۲۲، گاز روسیه همچنان از سراسر کشور به اروپا منتقل می‌شود، آن هم در شرایطی که کشورهای اروپایی در تلاش هستند تا سوخت روسیه را با منابع دیگر و انرژی‌های تجدیدپذیر جایگزین کنند.

بر اساس توافقنامه ای که در سال ۲۰۱۹ بین مسکو و کی یف به امضا رسید، روسیه به اوکراین برای صادرات گاز به اروپا از طریق شبکه خط لوله خود مبلغی را به عنوان حق ترانزیت پرداخت می کند. این قرارداد در پایان دسامبر ۲۰۲۴ منقضی می شود.

ژرمن گالوشچنکو، وزیر انرژی اوکراین گفت: «من می‌توانم تأیید کنم که ما هیچ برنامه‌ای برای امضای قراردادهای اضافی یا تمدید این توافقنامه نداریم. او در بیانیه‌ای گفت، آزمایش استرس سال گذشته سیستم انتقال گاز و تأسیسات ذخیره‌سازی گاز زیرزمینی اوکراین ثابت کرد که سیستم گاز این کشور بدون ترانزیت می‌تواند کار کند.

بیشتر بخوانید:  مذاکره اروپا برای استفاده از خط لوله گاز روسیه-اوکراین

وجود گاز تحت فشار کافی در خطوط لوله، پیش نیازی برای تضمین عرضه گاز است و تست استرس برای این بود که اطمینان حاصل شود که مصرف کنندگان اوکراینی همچنان سوخت را دریافت خواهند کرد، اگر دیگر هیچ جریانی از روسیه به اروپا وجود نداشته باشد.

مسکو گفته است که در صورتی که اوکراین قرارداد خط لوله را تمدید نکند، روسیه از مسیرهای جایگزین و گاز طبیعی مایع شده از طریق دریا (LNG) استفاده خواهد کرد. الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه در ژانویه گفته بود که مسکو آماده مذاکره با اتحادیه اروپا در مورد تامین گاز طبیعی است.

منبع: بازار نفت گاز پتروشیمی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.