کد خبر : 8920
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 بهمن 1402 - 16:35

افزایش قیمت سوخت به‌دنبال تنش‌های دریای سرخ

افزایش قیمت سوخت به‌دنبال تنش‌های دریای سرخ
تاثیر اصلی تشدید تنش ها در خاورمیانه و تهدید کشتی های عبوری از دریای سرخ بر قیمت نفت خام نیست، بلکه این سوخت های تصفیه شده هستند که بیشتر در معرض خطر هستند.

به گزارش انرژی پرس، حمله موشکی به نفتکش مارلین لواندا در ۲۶ ژانویه توسط گروه حوثی در یمن بر خطرات موجود در حمل و نقل محصولات پالایش شده بین مناطق تجاری عمده آسیا و اروپا اضافه کرد.
این نفتکش حامل نفتای روسی بود و توسط گروه تجاری جهانی ترافیگورا اجاره شده بود که متعاقباً اعلام کرد که در حال ارزیابی خطرات امنیتی سفرهای دریایی بیشتر در دریای سرخ است.
با این حال، بازارهای محصول در آسیا و اروپا ارزیابی خود را انجام داده اند و حاشیه سود تولید سوخت هایی مانند گازوئیل و بنزین را به شدت افزایش داده اند.
حاشیه سود یا شکاف تولید یک بشکه بنزین، بلوک ساختمانی دیزل و سوخت جت، در یک پالایشگاه معمولی سنگاپور در روز دوشنبه ۱۸ درصد افزایش یافت و به ۲۵.۵۸ دلار رسید که نسبت به بسته شدن ۲۱.۶۸ دلار در ۲۶ ژانویه افزایش یافت.
این شکاف در بالاترین حد خود از ۳ نوامبر است و جهش روز دوشنبه بزرگترین افزایش درصد یک روزه در سه ماه گذشته بود.
در اروپا، حاشیه پالایش بارج دیزل به بالاترین میزان در دو ماه گذشته رسید و در روز دوشنبه به ۳۲.۸۴ دلار در هر بشکه رسید که از ۳۰.۸۵ دلار قبلی بیشتر بود.
سود تولید هر بشکه بنزین اکتان ۹۲ از نفت خام برنت در سنگاپور روز دوشنبه ۷.۴ درصد افزایش یافت و به ۱۶.۴۵ دلار رسید که بالاترین رقم در پنج ماه گذشته است.

بیشتر بخوانید:  نشست‌های مشترک ایران و پاکستان با هدف صدور خدمات فنی - مهندسی برگزار شد
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.