کد خبر : 23455
تاریخ انتشار : شنبه 12 آبان 1403 - 10:24

از جیب مردم تا جیب خودروسازان؛ ماجرای تلخ کسری بنزین در ایران +فیلم

از جیب مردم تا جیب خودروسازان؛ ماجرای تلخ کسری بنزین در ایران +فیلم
مسولان کشور، بحران کسری بنزین را به همچنان به گردن مردم انداخته و مصرف بالا را عامل این بحران می‌دانند؛ اما این در حالی است که خودروسازان ایرانی با تولید سالانه ۱.۵ میلیون خودروی پر مصرف و بنزین‌خوار، متهم اصلی بحران ناترازی بنزین هستند و تاکنون هیچ دولتی توان مقابله با آنها را نداشته است.

به گزارش اختصاصی «انرژی پرس»، افزایش قیمت بنزین بار دیگر به سوژه داغ اخبار کشور تبدیل شده و مسئولان در حالی آن را تکذیب می‌کنند که انگشت اتهام کسری بنزین را به سمت مصرف کنندگان نشانه رفته‌اند.

خودروسازان؛ عامل اصلی بحران بنزین

این در حالی است که خودروسازان ایرانی با تولید سالانه ۱.۵ میلیون خودروی پر مصرف و بنزین‌خوار، متهم اصلی بحران ناترازی بنزین هستند و تاکنون هیچ دولتی توان مقابله با آنها را نداشته است. در حالی سالانه حدود ۱.۵ میلیون خودرو با مصرف سوخت بالا به ناوگان حمل و نقل کشور اضافه می‌شود که به همان میزان خودروی فرسوده از خط ناوگان خارج نمی‌شود.

ماشین‌های بنزین‌خوار داخلی

خودروهای داخلی در هر ۱۰۰ کیلومتر، بین ۱۱ تا ۱۴ لیتر بنزین می‌سوزانند که ۳ برابر استاندارد جهانی است. ایران روزانه به طور متوسط ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌کند.

این در حالی است که تولید بنزین داخلی به حداکثر ظرفیت خود رسیده و کل میزان تولید نیز به مصرف می‌رسد. سال گذشته ۲ میلیارد دلار صرف واردات بنزین شده که پیش بینی شده میزان آن برای سال ۱۴۰۳ به ۳ میلیارد دلار برسد.

همچنین دولت برای سال آینده ۶۵ هزار میلیارد تومان را برای واردات بنزین در بودجه پیش‌بینی کرده که به گفته کارشناسان لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ بوی افزایش قیمت بنزین می‌دهد.

بیشتر بخوانید:  راه‌حل حذف یارانه پنهان انرژی و آزادسازی قیمت‌ها چیست؟

در حالی سالانه میلیاردها دلار صرف واردات بنزین می‌شود که همین هزینه را می‌تواند صرف واردات خودروهای با مصرف سوخت بسیار پایین  کرد.

زیان مردم از انحصار بازار خودرو

خودروسازان داخلی با تولید انبوه خودروهای پر مصرف برای مردمی که به دلیل انحصار بازار حق و انتخاب دیگری ندارند، نه تنها به جیب آنها ضربه می‌زنند، بلکه به منابع ملی نیز خیانت می‌کنند. حتی خودروهای داخلی جدید نیز نسبت به مدل‌های قدیمی‌تر، مصرف سوخت بالاتری دارند. این وضعیت نشان‌دهنده بی‌توجهی خودروسازان به بهره‌وری انرژی و منافع ملی است.

بارها اعلام شده که باید اعمال فشار بر خودروسازان برای بهبود کیفیت خودروها، کنترل دقیق واردات خودروهای پر مصرف و تعریف استاندارد مشخص برای مصرف سوخت خودروها اعمال شود.

اولویت خودروسازان؛ جیب خود یا منافع ملی؟

در حالی که کشورهای همسایه به سمت تولید خودروهای برقی و هیبریدی حرکت می‌کنند، خودروسازان داخلی ما همچنان بر تولید خودروهایی با فناوری‌های منسوخ و مصرف سوخت بالا اصرار می‌ورزند و این عقب‌ماندگی فاحش، جای تاسف دارد. این وضعیت نشان می‌دهد که اولویت خودروسازان، سودآوری کوتاه‌مدت است، نه منافع ملی، نه حل ناترازی بنزین و نه حتی سلامت مردم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.