کد خبر : 5045
تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 آبان 1402 - 12:07

اقدامات دولت برای برون رفت از بحران ناترازی گاز؛

آیا طرح‌های ذخیره‌سازی دولت ناترازی گاز را جبران می‌کند؟

آیا طرح‌های ذخیره‌سازی دولت ناترازی گاز را جبران می‌کند؟
یکی از مهمترین راه‌های برون رفت از ناترازی گاز، ذخیره‌سازی است؛ دولت طرح‌های ذخیره سازی گاز را در پیش گرفته که باید دید در زمستان امسال تا چه اندازه پاسخگوی ناترازی خواهند بود.

به گزارش انرژی پرس، ایران با دارا بودن بیــش از  ۳۲/۱تریلیون مترمکعب از ذخایر گاز طبیعی، بعد از روسیه، دومین کشور بزرگ دارنده ذخایر گازی در دنیا شناخته می‌شود و از کل ذخایر اثبات شده گاز طبیعی در دنیا دارای سهم ۱۷/۱درصد است.

ایران با وجود داشتن چنین ذخایری، به دلیل ضعف در مدیریت منابع، در سال‌های اخیر با بحران شدید ناترازی گاز دست و پنجه نرم می‌کند که هر سال نیز میزان آن افزایش می‌یابد. ناترازی گاز هر ساله بحران‌های بزرگی در صنعت به وجود می‌آورد تا جایی که برخی صنایع تا مرز تعطیلی پیش می‌روند.

تا پیش از سال ۱۳۹۸مدیریت ناترازی فصلی گاز تا حد بسیاری با کنترل بخش نیروگاهی قابل حل بود، اما در سال‌های اخیر بخش صنعتی نیز به دلیل افزایش بی‌رویه‌ی مصرف گاز در بخش خانگی و محدودیت ظرفیت تولید با عدم تأمین گاز مواجه شده است.

یکی از مهمترین راه‌های برون رفت از ناترازی گاز، ذخیره‌سازی است. کشورهایی مانند روسیه که صادرکننده گاز هستند، برای ایجاد حاشــیه امن جهت حفظ میزان صادرات، باید میزان ذخیره‌سازی گاز خود را افزایش دهند تا از امکان صادرات در همه فصول سال اطمینان حاصل کنند.

ازسوی دیگر برای کشورهایی که واردکننده‌ی گاز هستند با توجه به متکی بودن این کشورها به واردات گاز، همواره دغدغه‌های سیاسی، اقتصادی، دیپلماسی و نظامی در تأمین گاز از کشور مبدأ وجود دارد، لذا باید برای تأمین پایدار گاز در همه فصول نسبت به افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی اقدام کنند. میزان اتکای کشورها به گاز در میزان افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی مؤثر است. اغلب کشورهایی که وابستگی کمتر از ۲۰ درصد دارند، سهم ذخیره‌سازی آن‌ها نیز کمتر ز ۲۰ درصد است.

بیشتر بخوانید:  بریتیش پترولیوم ۱.۵ میلیارد دلار در مصر سرمایه‌گذاری می‌کند

زمستان گذشته، ایران ناترازی گاز را به وضوح لمس کرد و بسیاری از صنایع به دلیل کمبود گاز تعطیل شدند و بخش خانگی نیز در نقاطی با قطعی و افت فشار گاز روبرو شد. دولت با تجربه‌ی ناخوشایند این ناترازی، برای رفع آن دست به اقداماتی زد که از جمله آن‌ها می‌توان به توسعه‌ی فاز دوم ذخیره‌سازی گاز طبیعی در مخزن شوریجه به منظور افزایش ظرفیت سالانه ذخیره سازی ۴.۵ میلیارد مترمکعب در سال با حفاری ۲۸ حلقه چاه جدید، توسعه ذخیره‌سازی گاز طبیعی در سراحه با هدف افزایش ظرفیت ذخیره سازی سالانه کشور به ۱.۵ میلیارد متر مکعب، طرح پیش امکان سنجی ذخیره سازی گاز در میدان مختار با هدف افزایش ظرفیت ذخیره سازی سالانه کشور به ۱۵ میلیارد متر مکعب، طرح امکان سنجی ذخیره سازی گاز طبیعی در گنبد نمکی نصرآبادکاشان به منظور افزایش ظرفیت ذخیره سازی سالانه ۵۰۰ میلیون مترمکعب، طرح ایمن سازی چهار حلقه چاه ذخیره سازی گاز طبیعی در آبخوان پورتشا، طرح امکان سنجی ذخیره‌سازی گاز در ساختار قزل تپه با هدف افزایش حجم ظرفیت ذخیره‌سازی روزانه گاز کشور در فصل‌های سرد سال به ۲۸ میلیون مترمکعب و طرح امکان سنجی ذخیره سازی گاز طبیعی بانکول با هدف افزایش ظرفیت ذخیره سازی روزانه گاز کشور تا ۱۱ میلیون مترمکعب اشاره کرد.

با اقدامات دولت در ذخیره‌سازی گاز، باید دید در زمستان پیش‌رو، ناترازی گاز تا چه اندازه مرتفع شده است؛ آیا همچون زمستان گذشته، شاهد قطعی گاز صنایع و افت فشار گاز خانگی خواهیم بود؟

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.