پس از حملات مشترک آمریکا و اسرائیل به ایران، وزارت انرژی اسرائیل دستور تعطیلی موقت بخشهایی از مخازن گازی این کشور را صادر کرد تا امنیت زیرساختهای انرژی تضمین شود.
برداشت گاز غنی از میدان مشترک میدان گازی پارس جنوبی در روزهای پایانی بهمن ۱۴۰۴ با مجموعهای از اقدامهای توسعهای، حفاری، بهینهسازی تجهیزات و مدیریت همزمان پیک مصرف زمستانی با ثبت رکوردی بیسابقه به بیش از ۷۳۰ میلیون مترمکعب در شبانهروز رسید.
مجری طرح توسعه میدان گازی توس با اعلام پیشرفت ۹۲ درصدی بخش مهندسی و ۹۰ درصدی تأمین کالا در این پروژه ۱۲۰ میلیون یورویی گفت: با بهرهبرداری کامل از چهار حلقه چاه تا سال آینده، تولید این میدان به روزانه ۵ میلیون مترمکعب میرسد.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از آغاز تولید گاز از میدان توس در شمال شرق کشور خبر داد و گفت: این میدان با ظرفیت تولید اولیه روزانه ۳ تا ۵ میلیون مترمکعب، نقشی مهم در تأمین پایدار گاز، توازن شبکه و افزایش فشار گاز در پنج استان شمالی ایفا خواهد کرد.
وزیر نفت با تأکید بر نقش پیشران صنعت پتروشیمی در اقتصاد کشور گفت: یکی از راهکارهای تأمین خوراک پتروشیمیها، مشارکت خود این صنایع در سرمایهگذاری توسعه میادین گازی است که خوشبختانه با استقبال مواجه شده و ظرفیتهای قانونی مناسبی نیز در این زمینه وجود دارد.
تولید روزانه ۵ میلیون مترمکعب گاز از میدان خارتنگ با تلاش شبانهروزی نیروهای عملیاتی و با هدف پایداری تأمین گاز زمستانی کشور، زودتر از زمان برنامهریزیشده وارد مدار تولید میشود.
کشف یکی از بزرگترین میادین گازی کشور در دل یکی از محروم ترین مناطق جنوب فارس، رویایی طلایی را برای مردم شهرستان مهر به ارمغان آورد؛ رویایی که امروز با طرح انتقال گاز آن به خارج از این شهرستان، در حال تبدیل به کابوسی تلخ است.
مدل قراردادی «یونیتایزیشن» با رویکرد مخزن واحد، برداشت را بر پایه کل ذخایر قابل استحصال تنظیم میکند؛ تجربه موفق نروژ و بریتانیا در دریای شمال الگویی جهانی شده است.
پای صنایع به توسعه میادین گازی باز شده و حالا به نقطهای حساس رسیده است؛ نقطهای که پرسشی اساسی را پیش روی ما میگذارد: آیا این بار هم دولت همان مسیر صنعت برق خصوصی را تکرار خواهد کرد و منابع اختصاصی صنایع را در بزنگاه بحران به شبکه عمومی منتقل میکند؟
با گذشت بیش از ۱۶ ماه از امضای تفاهمنامه ۶.۴ میلیارد دلاری توسعه 16 میادین گازی با هلدینگهای پتروشیمی، نه تنها برداشت گاز از این میادین آغاز نشده، بلکه بخشی از پروژهها به صنایع فولادی واگذار شده است؛ اقدامی که انتقاد فعالان پتروشیمی را بهدنبال داشته و شرکت نفت و گاز پارسیان را به فکر خرید گاز از ترکمنستان برای تامین خوراک انداخته است.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اعلام اینکه در یک سال اخیر ۷ مرتبه رکورد تولید گاز در کشور شکسته شده، اما همچنان کشور با ناترازی انرژی مواجه است، گفت: تولید روزانه یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون مترمکعب گاز تا پایان برنامه هفتم توسعه هدفگذاری شده است.
وزیر نفت، ظرفیت جمعآوری گازهای مشعل در زمان آغاز به کار دولت چهاردهم را روزانه حدود ۳۳۰ میلیون فوتمکعب اعلام کرد و گفت: با اقدامهای انجامشده در دولت چهاردهم، در یک سال اخیر حدود ۲۸۰ میلیون فوتمکعب در روز به این ظرفیت افزوده شده که این رقم تا پایان امسال به بیش از ۶۰۰ میلیون فوتمکعب در روز میرسد.