معاون وزیر نفت در امور گاز، با اشاره به اینکه بدون شک امسال، در بحث ناترازی انرژی سال بسیار سختی پیش رو خواهیم داشت، گفت: بخشهای خانگی و تجاری از ظرفیت بالایی برای مدیریت بهینه مصرف برخوردارند.
شرکت گاز استان کردستان تاکنون سه قرارداد در حوزه فرهنگسازی مصرف بهینه و ایمن گاز طبیعی با شرکتهای کارور امضا کرده است؛ اقدامی که با هدف تقویت مدیریت هوشمند مصرف و توسعه راهکارهای عملی در زمینه بهینهسازی انرژی انجام شده است.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با تأکید بر ضرورت اولویتبندی در اجرای پروژههای بزرگ از جمله بازسازی زیرساختهای آسیب دیده جنگ تحمیلی سوم، گفت: مدیریت دقیق منابع، صیانت از استانداردهای ایمنی و استفاده حداکثری از ظرفیت سرمایههای انسانی از مهمترین شاخصهای اجرای بهموقع پروژههاست.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با تأکید بر مدیریت مصرف و حفظ پایداری شبکه گاز کشور در زمستان پیشرو، گفت: سناریوهای عملیاتی برای هر استان تا پیش از آغاز فصل سرما، باید به تفکیک و با برنامه مشخص، شامل سازوکارهای اطلاعرسانی، نحوه اقدام دستگاههای اجرایی و برنامههای مدیریت مصرف تدوین و تمرین شود.
سخنگوی دولت گفت: شرکت ملی گاز ایران اجرای هدفمند طرحهای بهینهسازی مصرف گاز را با همکاری شرکتهای کارور در استانهای مختلف کشور دنبال میشود.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با ابلاغ پیام قدردانی وزیر نفت به کارکنان گفت: آنچه امروز در پارس جنوبی رقم خورد، نشان داد سرمایه انسانی صنعت گاز ایران در سختترین لحظهها، تکیهگاهی مطمئن و افتخاری ملی است.
وزیر نفت با اعلام اینکه کارکنان صنعت نفت در جنگ رمضان بار دیگر صحنههای افتخارآمیزی رقم زدند، گفت: جهاد واقعی صنعت نفت، بازسازی تأسیسات آسیبدیده در این جنگ است، هسمو با این هدف برای نخستین بار مسئولیتی تازه مبنی بر باسازی دو پالایشگاه گازی در عسلویه به شرکت ملی گاز ایران واگذار شده است.
شرکت ملی گاز ایران که در میانه دهه ۴۰ با هدف مدیریت گازهای مشعل و مبادله با شوروی سابق تأسیس شد، امروزه با تأمین بیش از ۷۵ درصد انرژی کشور، به محوریترین نهاد در سبد انرژی ایران تبدیل شده است. این شرکت در حالی مدیریت توزیع سالانه ۲۰۰ میلیارد مترمکعب گاز را بر عهده دارد که وابستگی شدید بخش خانگی و صنعتی به این سوخت، آن را با چالش جدی ناترازی روبرو کرده است.
بخش خانگی، تجاری و صنایع جزء، ۵۸۲ میلیون مترمکعب گاز طبیعی تحویلی به شبکه سراسری را در ۲۰ بهمن مصرف کردند.
روزانه ۴۰ میلیون مترمکعب گاز و ۵۸ میلیون لیتر نفتگاز به نیروگاهها تحویل میشود و با وجود ذخیره ۱.۷ میلیارد لیتر سوخت در مخازن، احتمال قطعی برق زمستانه کاهش یافته؛ هرچند تداوم این شرایط همچنان محل ارزیابی است.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران بر پیگیری جدی وزارت نفت برای بهینهسازی مصرف گاز با همکاری شرکتهای کارور تأکید کرد و گفت: پیشبینی میشود با اجرای کامل این طرح، کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی مصرف گاز در انتهای زنجیره مصرف محقق شود.
آمار شرکت ملی گاز ایران نشان میدهد که در ۲۱ دی، مصرف گاز در بخشهای خانگی، تجاری و صنایع جزء به ۶۰۸ میلیون مترمکعب رسید که نسبت به روزهای گذشته اندکی کاهش را نشان میدهد.