کد خبر : 4741
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 آبان 1402 - 15:04

شاخص کل 1.07 درصد کاهش یافت؛

روز سیاه پتروپالایشی‌های بورس/ سود خالص پالایش نفت تبریز ۴۷ درصد کاهش یافت

روز سیاه پتروپالایشی‌های بورس/ سود خالص پالایش نفت تبریز ۴۷ درصد کاهش یافت
بورس تهران امروز هم شاهد افتی سنگین بود و شاخص کل 1.07 درصد از ارتفاع خود را از دست داد. همچنین برخی شرکت‌های پتروپالایشی نیز صورت‌های مالی 6 ماهه خود را منتشر کردند.

به گزارش انرژی پرس، بازار سهام در ادامه افت قابل توجه در روز گذشته، معاملات امروز را نیز با ریزشی سنگین به پایان رساند. طی بازار امروز نماگر اصلی بازار سهام ۱.۰۷ درصد معادل ۲۱ هزار و ۷۲۴ واحد سقوط کرد و با اتمام زمان معاملات، شاخص کل بورس تهران در سطح دو میلیون واحدی ایستاد تا بار دیگر در آستانه از دست دادن این ابرکانال مهم  قرار بگیرد.

وضعیت بازار اما در نمادهای کوچک‌تر وخیم‌تر این بود و همین موضوع نیز سبب شد که شاخص کل هم‌وزن نیز ۱.۴۲ درصد کاهش یابد. این در حالیست که بررسی‌ها از ثبت ارزش معاملات خرد ۳۷۵ میلیارد تومانی در بازار امروز حکایت دارند. در این میان اما حقیقی‌ها به طور خالص ۴۶۳ میلیارد تومان از معاملات خارج کردند.

در این شرایط، برخی از کارشناسان بورسی معتقدند که افت این روزهای بازار سهام ناشی از گزارش‌های ۶ ماهه شرکت‌هاست؛ چراکه بخشی از این گزارشات نتوانسته‌اند انتظارات سهامداران را برآورده کنند. از سوی دیگر اما به زعم گروه دیگری از اهل فن، اثر ریسک‌های متعدد پیرامون بازار از جمله مداخله شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو، عامل اصلی وضعیت قرمز بورس این روزها هستند.

توقف نماد «نوری» ادامه دارد

در معاملات امروز نمادهای پتروشیمی، تنها قیمت دو نماد افزایش یافت و ۲۶ نماد شاهد کاهش قیمت بودند. دو شرکت پتروشیمی بوعلی‌سینا (بوعلی) و فارابی (شفارا) با رشد به ترتیب ۲.۳۳ درصد و ۱.۶۹ درصدی در روز جاری، تنها نمادهای صعودی گروه خود بودند اما از سوی دیگر، سهام شرکت‌های پتروشیمی ارومیه (شاروم) با چهار درصد، پتروشیمی پارس (پارس) با ۳.۰۳ درصد و گروه سرمایهگذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس (پترول) با ۲.۹۲ درصد کاهش قیمت، بیشترین افت را به سهامداران خود تحمیل کردند.

به علاوه، بررسی‌ها حاکی از آن هستند که بیشترین خروج پول در معاملات امروز پتروشیمی‌ها، باز هم مربوط به سهام پتروشیمی پردیس بود. طوری که خالص خروج پول حقیقی از نماد شپدیس از چهار میلیارد توما عبور کرد.

لازم به ذکر است که امروز ناظر بازار اعلام کرد که توقف نماد پتروشیمی نوری به دلیل رعایت نکردن ضوابط افشای اطلاعات با اهمیت، حداکثر برای دو روز دیگر ادامه خواهد یافت.

از سوی دیگر، امروز گزارش عملکرد پتروشیمی شستان در سامانه کدال بارگزاری شد که بر اساس آن این شرکت در ۶ ماه نخست امسال بیش از ۲۲ میلیارد تومان سود خالص ساخته است. این در حالیست که «شستان» در نیمه نخست سال قبل ۷.۵ میلیارد تومان زیان کرده بود.

سقوط دسته ‌جمعی پالایشی‌ها

معاملات بورس امروز در گروه پالایشی در شرایطی به پایان رسید که حتی یک نماد این گروه نیز نتوانست در مدار صعودی قرار بگیرد و همه نمادهای این صنعت، یک‌دست سرخ‌پوش شدند. در این میان، سهامداران نماد نفت پاسارگاد (شپاس) با ۴.۵۶ درصد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۳.۰۴ درصد و پالایش نفت لاوان (شاوان) با ۲.۳۸ درصد افت، بیشترین کاهش ارزش در دارایی‌های خود را تجربه کردند.

به این ترتیب، شاخص گروه فرآورده‌های نفتی در پایان بازار ۱.۵۴ درصد از ارتفاع خود را از دست داد. همچنین طی معاملاتی به ارزش ۱۷۰ میلیارد تومان، سهامداران حقیقی گروه پالایشی بیش از ۸۲ میلیارد تومان از این گروه خارج کردند.

بیشتر بخوانید:  پیشتازی پالایشگاه‌های بندرعباس، تهران و اصفهان در بورس امروز

امروز سه پرچمدار گروه پالایشی، بیشترین خروج پول حقیقی از این صنعت را به خود اختصاص دادند. به نحوی که خالص خروج پول حقیقی از سهام شبندر ۳۵.۱ میلیارد تومان بود و این مبلغ برای شپنا و شتران نیز به ترتیب معادل ۱۹.۳ میلیارد تومان و ۱۴.۱ میلیارد تومان رقم خورد.

امروز سامانه کدال میزبان صورت‌های مالی ۶ ماهه پالایش نفت تبریز بود. بر اساس گزارش مالی این شرکت، سود خالص «شبریز» در نیمه نخست سال جاری دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بوده اما این رقم در مقایسه با دوره مشابه سال قبل ۴۷ درصد کاهش یافته است.

روز شلوغ بورس در صنعت شیمیایی

صنعت محصولات شیمیایی نیز در بورس امروز همسو با کلیت بازار حرکت کرد و روند نزولی خود را ادامه داد. شاخص گروه محصولات شیمیایی در پایان معاملات ۰.۶۹ درصد کاهش یافت و تنها ۲۰۴ میلیارد تومان سهام شرکت‌های حاضر در این صنعت دست به دست شد. حقیقی‌های بازار هم بیش از ۳۶ میلیارد تومان از نمادهای پالایشی خارج کردند.

در بازار امروز ۵۳ نماد شیمیایی در سمت منفی بازار قرار گرفتند و فقط پنج نماد بازدهی مثبت داشتند. در این بین بیشترین رشد قیمت به سهام شرکت‌های دوده صنعتی ایران (شدوص)، گروه صنعتی پاکشو (وپترو) و تولید سموم علف کش اختصاص یافت و این نمادها به ترتیب، ۳.۹۳ درصد، ۱.۷۱ درصد و ۱.۹۴ درصد رشد قیمت را شاهد بودند.

از سوی دیگر اما صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز (شکام) با افت ۴.۲۳ درصدی، بیشترین افت قیمت را به خود اختصاص داد و نمادهای صنایع شیمیایی سینا (شسینا) با ۳.۸۶ درصد و نیروکلر (شکلر) با ۳.۷۷ درصد نیز در رده‌های بعد قرار گرفتند.

بیشترین خروج پول از سهام شرکت‌های شیمیایی در بازار امروز نیز به سهام گروه صنعتی پاکشو اختصاص یافت؛ چراکه خالص خروج پول حقیقی از پاکشو در پایان معاملات به ۴.۱ میلیارد تومان رسید.

امروز دو نماد شیمیایی با اعلان ناظر بازار بازگشایی شدند؛ سهام پلی اکریل ایران (شپلی) پس از به حدنصاب نرسیدن مجمع باز شد و سهام جم پیلن نیز پس از افشای اطلاعات با اهیمت گروه الف به چرخه معاملات بازگشت. 

به علاوه، دو شرکت تولید سموم علف کش (شسم) و صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز (شکام) نیز صورت‌های مالی ۶ ماهه خود را منتشر کردند. بر این اساس، شسم در ۶ ماهه حدود ۴۰۰ میلیون تومان زیان خالص ساخته اما سود خالص شکام با رشد ۱۶ درصدی به ۲۴۲ میلیارد تومان رسیده است. 

با این حال نکته عجیب ماجرا این است که شسم با وجود زیان‌سازی در ۶ ماهه در بازار امروز با استقبال سهامداران مواجه شد اما شکام با وجود سوددهی قابل قبول از نمادهایی بود که بیشترین افت را در گروه خود تجربه کرده بودند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.