هزینههای جدید چین و آمریکا بر پهلوگیری کشتیها در بنادر

به گزارش انرژی پرس، اپراتورهای کشتی، کشتیهای مرتبط با چین را از خطوط تجاری آمریکا خارج کردهاند تا از هزینههای بندری جدید اعمال شده از ۱۴ اکتبر اجتناب کنند و همچنین کشتیهای مرتبط با آمریکا را از برنامههای چین خارج میکنند تا از هزینههای تلافیجویانهای که پکن از همان روز به اجرا درآورد، جلوگیری کنند.
این راهکارها، حتی در زمانی که اپراتورها هنوز در مورد عملکرد چین در تعیین مالکیت یا کنترل آمریکا در ارزیابی هزینهها، دچار ابهام هستند، ترانزیتها را مختل کرده و فضای بار کشتیها را محدود میکنند.
استاماتیس تسانتانیس، مدیرعامل شرکت حمل و نقل فله خشک هلدینگ دریایی «سینرژی» گفت: فهرست کشتیهای موجود برای پهلوگیری در بنادر چین قطعا در تمام بازارهای حمل و نقل، کوچکتر از قبل است و در نهایت، تمام هزینهها به مصرفکننده نهایی منتقل و موجب میشود که همه چیز بسیار گرانتر شود.
عمر نوکتا، تحلیلگر جفریز در یادداشتی نوشت: شاخص حمل و نقل کانتینری شانگهای (SCFI) با ۱۲.۹ درصد افزایش، به بالاترین حد خود در چهار هفته گذشته رسید که ناشی از افزایش نرخها در مسیرهای آبی بود که آخر هفته گذشته پس از اعلام هزینههای بندری چین، شاهد افزایش چشمگیر نرخها بودند.
خطوط کشتیرانی کانتینری اصلی از جمله «مرسک»، «هاپاگ-لوید» و «سیامای سیجیام» پیش از این، تخصیص خطوط تجاری کشتی را برای اجتناب از هزینههای بندری آمریکا تغییر دادهاند. این هفته، «مرسک» و «هاپاگ-لوید»، اعضای اتحاد جمینی، به مشتریان خود اعلام کردند که کشتیهای «مرسک کینلوس» و «پوتوماک اکسپرس» آنها از پهلوگیری در نینگبو، تنها بندر چینی که کشتیهای ساخت کره جنوبی با پرچم آمریکا در آن پهلو میگیرند، خودداری خواهند کرد.
گرنوت روپلت، مدیرعامل شرکت کشتیرانی «آردمور» که فرآوردههای نفتی پاک، مواد شیمیایی و روغنهای گیاهی را حمل میکند، گفت: این قانون جدید به جابجایی بیشتر کشتیها و جریانهای تجاری منجر خواهد شد و آردمور هیچ پهلوگیری بندری در چین را برنامهریزی نکرده است.
آشفتگی تجاری، نرخ بازار نفتکشها را افزایش میدهد
هزینههای بندری تلافیجویانه چین برای کشتیهای مرتبط با آمریکا، نرخ سفرهای کشتیهای نفتکش بسیار بزرگ (VLCC) به چین، بزرگترین واردکننده نفت خام جهان را افزایش داده است، زیرا عوارض جدید، عرضه نفتکشهایی را که میتوان برای جلوگیری از متحمل شدن هزینههای سنگین بندری اجاره کرد، کاهش داده است.
نرخ پایه برای کشتیهای نفتکش بسیار بزرگ، روز سهشنبه، پس از اجرای هزینههای بندری، به بالاترین حد خود در دو هفته گذشته رسید، البته این نرخ در پایان هفته کمی کاهش یافت. شرکت مشاوره انرژی «اسپکتس»، پیشبینی خود را برای نرخ کرایه کشتیهای نفتکش بسیار بزرگ در سه ماهه چهارم ۲۰۲۵ افزایش داد و افزود که در صورت تشدید اختلالات، خطر افزایش بیشتر وجود دارد.
شرکت «گیبسون شیپبروکرز» اعلام کرد: معافیت کشتیهای ساخت چین از هزینههای بندری چین، تاثیر بالقوه را تا حدودی کاهش داده است، هرچند هنوز شاهد تاثیر آن بر تعداد قابل توجهی از کشتیهای متعلق به آمریکا یا تحت مدیریت آن هستیم.
تسانتانیس از شرکت «سینرژی» گفت: در بخش فله خشک که همه چیز را از زغالسنگ و سنگ آهن گرفته تا کالاهایی مانند غلات و نمک حمل میکند، ۶۰ تا ۷۰ کشتی، تحت تاثیر آخرین هزینهها قرار گرفتهاند که حدود یه درصد از ناوگان «کیپسایز» را تشکیل میدهند.
طبق گزارش پایگاه خبری اینوستینگ، وی افزود: با توجه به میزان نامتناسب تخلیه بار چین در بخش بزرگترین کشتیهای باری (کیپسایز)، این مورد احتمالا تاثیر قابل توجهی بر بازار ما خواهد داشت که در حال حاضر عرضه کشتی نسبتا محدودی را تجربه میکند.
منبع: ایسنا
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰