کد خبر : 42406
تاریخ انتشار : شنبه 19 مهر 1404 - 14:21

افزایش تعرفه‌ها بر جرثقیل‌های کانتینری ساخت چین

افزایش تعرفه‌ها بر جرثقیل‌های کانتینری ساخت چین
نماینده تجاری آمریکا اواخر روز جمعه ۱۸ مهر، از افزایش بیشتر تعرفه‌ها بر جرثقیل‌های کانتینری ساخت چین و سایر اقدامات در پاسخ به استفاده پکن از شیوه‌های تجاری ناعادلانه برای ایجاد موقعیت پیشرو در حمل و نقل دریایی و کشتی‌سازی خبر داد.

به گزارش انرژی پرس، تعرفه‌های جدید بر واردات چین که از ۹ نوامبر اجرایی می‌شوند، پس از آن وضع شده‌اند که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، تعرفه‌های ۱۰۰ درصدی جدیدی بر تمامی واردات چین از اول نوامبر تعیین کرد. این اقدام در واکنش به اعلام محدودیت‌های جدید پکن بر صادرات مواد معدنی کمیاب بود.

دفتر نماینده تجاری آمریکا، همزمان تعرفه‌های ۱۰۰ درصدی بر شاسی‌های چندوجهی ساخت چین را نیز اعلام کرد که از ۹ نوامبر اعمال خواهد شد و علاوه بر تعرفه موجود حدود ۴۴.۳۲ درصد به دلیل یارانه‌های شاسی‌های چینی و تعرفه ضد دامپینگ ۱۸۸.۰۵ درصد است که پنج سال پیش اعمال شده بود.

واکنش ترامپ، تعرفه‌های آمریکا بر صادرات چین را به ۱۳۰ درصد رساند.  شی جین‌پینگ، رهبر چین و دونالد ترامپ پیش از دیدار در کنفرانس اقتصادی جهانی در کره جنوبی در اواخر ماه جاری، اقدامات تعرفه‌ای خود را تشدید کردند.

تغییرات اعلام شده دفتر نماینده تجاری آمریکا شامل ۱۰۰ درصد تعرفه بر جرثقیل‌های کانتینری کشتی به ساحل و ۱۵۰ درصد تعرفه بر جرثقیل‌های دروازه‌ای لاستیکی تولید شده در چین است که ۶۵ تا ۷۰ درصد از بازار جهانی جرثقیل و ۸۰ درصد بازار آمریکا را در اختیار دارد.  طبق اعلام شرکت حقوقی «وایت اند کیس» (White & Case)، افزودن تعرفه ۲۵ درصدی اولیه بر جرثقیل‌ها و سایر هزینه‌های تلافی‌جویانه می‌تواند تعرفه‌ها را به ۱۲۵ تا ۲۷۰ درصد برساند.

جرثقیل‌های ساخته شده در چین که قادر به کار با بزرگترین کشتی‌های کانتینری هستند، می‌توانند از ۱۴ میلیون دلار تا ۲۰ میلیون دلار قیمت داشته باشند.

دفتر نماینده تجاری آمریکا ابتدا در آوریل، تعرفه‌های جرثقیل و هزینه‌های بندری بر کشتی‌های چینی را اعلام کرده بود و پس از نظرات عمومی در ژوئن، تغییراتی در آن اعمال کرد. گفته می‌شود این اقدامات با هدف کمک به احیای کشتی‌سازی آمریکا انجام می‌شود.

چین، روز جمعه، هزینه‌های بندری متقابل برای کشتی‌های آمریکایی اعلام کرد که مشابه هزینه‌های واشنگتن است.

دفتر نماینده تجاری آمریکا همچنین هزینه‌ای معادل ۴۶ دلار به ازای هر تن خالص برای کشتی‌های حمل خودرو ساخت خارج که به بنادر آمریکا حمل می‌شوند را تعیین کرد؛ پیش از این، این کشتی‌ها ۱۵۰ دلار به ازای هر وسیله نقلیه پرداخت می‌کردند. این دفتر، بندی را که اجازه تعلیق مجوزهای صادرات گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) را برای استفاده از کشتی‌های ساخت خارج می‌داد، حذف کرد و بخش جداگانه از هزینه‌ها را برای کشتی‌های حمل اتان و گاز مایع (ال‌پی‌جی) تحت اجاره بلندمدت اضافه کرد.

سایت فرایت ویوز گزارش کرد، دفتر نماینده تجاری آمریکا اعلام کرد که پرداخت برخی از هزینه‌ها ممکن است تا ۱۰ دسامبر به تعویق بیفتد تا نظرات عمومی در مورد پیشنهادات جدید را ارزیابی کند. مهلت ارسال نظرات کتبی نیز تا ۱۲ نوامبر است.

منبع: ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.