کد خبر : 42132
تاریخ انتشار : سه شنبه 15 مهر 1404 - 18:17

وقتی مصوبه دولت خاک می‌خورد

داستان گازوئیل، طرح‌های ناتمام و سهمیه‌هایی که هنوز سرگردان‌اند

داستان گازوئیل، طرح‌های ناتمام و سهمیه‌هایی که هنوز سرگردان‌اند
پزشکیان در حالی از فروش سهمیه گازوئیل توسط کامیون‌داران گلایه کرده که طرح سه‌نرخی شدن گازوئیل، راه‌حل اصلی همین مشکل، سه ماه است که معطل مانده است. طبق بودجه ۱۴۰۴، اجرای این طرح می‌توانست دو میلیارد دلار صرفه‌جویی برای دولت به همراه داشته باشد، اما با وقوع بحران‌ها متوقف ماند.

به گزارش انرژی پرس، روز گذشته پزشکیان با لحنی تند گفته ««بسیاری از کامیون‌داران سهمیه گازوئیل را می‌فروشند» و خواسته که بخش خصوصی برای مدیریت انرژی به خصوص وضعیت گازوئیل به کمک بیاید.

او گفته همچنین گفته «روش‌ها باید اصلاح شود و سهمیه به افرادی تعلق گیرد که آن را مصرف می‌کنند.»

اما آیا رئیس‌جمهور از طرح سه نرخی شدن گازوئیل که سه ماه است در کشوی دولت خاک می‌خورد، اطلاع دارد؟

طبق بودجه ۱۴۰۴، دولت ناچار است حدود ۸ میلیارد دلار برای واردات سوخت کنار بگذارد. قرار بود با اجرای طرح سه‌نرخی شدن گازوئیل، حدود ۲ میلیارد دلار صرفه‌جویی شود، اما طرحی که باید از تیرماه اجرا می‌شد، در هیاهوی جنگ دوازده‌روزه و آشفتگی مدیریتی متوقف ماند.

بیشتر بخوانید:  مردم باید احساس امنیت و عدالت اقتصادی را در بازار تجربه کنند

به‌تازگی نیز دستورعمل ۲۴ ماده‌ای مقابله با قاچاق سوخت از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ابلاغ شده است؛ دستورالعملی که اگر همان زمان اجرا می‌شد، شاید امروز رئیس‌جمهور نیازی به گلایه از کامیون‌داران نداشت.

پس مسئله، نه سهمیه کامیون‌دارهاست و نه بی‌نظمی بخش خصوصی؛ مسئله اصلی این است که دولت خودش، مصوباتی را که برای اصلاح نظام سوخت نوشته، اجرا نمی‌کند و همین مساله به بحران سوخت در ایران دامن زده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.