به گزارش انرژی پرس، هماکنون حدود ۲۵۰۰ جایگاه عرضه سوخت CNG در سراسر کشور داریم و با وجود آنکه ظرفیت عرضه سوخت بیش از ۴۰ میلیون مترمکعب به خودروهای گازسوز در این تعداد جایگاه وجود دارد، هماکنون کمتر از ۱۸ میلیون مترمکعب در روز مصرف CNG کشور است.
درواقع بیش از نیمی از ظرفیت جایگاههای CNGکشور خالی است و میتوان از این ظرفیتی که قبلا سرمایهگذاری شده با افزایش تعداد خودروهای دوگانهسوز و اتخاذ راهکارهای تشویقی برای کاهش ناترازی بنزین استفاده کرد.
طبق مصوبه جدید هیئت وزیران مقرر شده در طول اجرای برنامه هفتم توسعه (از سال جاری تا پایان سال ۱۴۰۷) توسعه استفاده از سوخت گازطبیعی فشرده (CNG) در دستور کار باشد.
در متن مصوبه هیئت وزیران آمده است: “توسعه استفاده از سوخت گاز طبعی فشرده (CNG) با اولویت خودروهای سبک عمومی با استفاده زا ظرفیتهای قانونی از جمله ماده ۱۴ قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب ۱۳۸۴، بازار بهینه سازی مصرف انرژی و محیط زیست و انتشار گواهیهای صرفهجویی انرژی از طریق:
۱. افزایش تعداد خودروهای دوگانهسوز از طریق بازپرداخت سرمایه گذاریهای مربوط به توسعه تبدیل کارگاهی و تولید کارخانهای.
۲. توسعه و نوسازی زیرساخت توزیع سوخت گازطبیعی فشرده (CNG) با اولویت دسترسیپذیری بیشتر در شهرهای بزرگ و جادههای پرتردد بین شهری و نیز توسعه شبکه جایگاههای عرضه این سوخت در کشور از طریق بازپرداخت سرمایهگذاریها و نیز افزایش جذابیت اقتصادی جایگاههای عرضه سوخت گاز طبیعی فشرده (CNG)
۳. اصلاح فاصله قیمتی بین سوخت CNG و بنزین بهگونهای که منجر به حفظ و افزایش تعداد مصرفکنندگان و حخجم مصرفی این سوخت به جای بنزین شود.
بر این اساس، سهم CNG در سبد سوخت حملو نقل کشور از ۱۳.۳۶ درصد درسال جاری، قرار است در سال آینده به ۱۴.۱۳ درصد، در سال ۱۴۰۶ به ۱۴.۸۴ درصد و در سال ۱۴۰۷ که سال پایانی برنامه هفتم توسعه است به ۱۵.۷۹ درصد افزایش یابد.
منبع: تسنیم
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰