چالشهای جهانی صادرات خودروی چین

به گزارش انرژی پرس،جنگهای بیوقفه قیمت، سود را کاهش داده و خودروسازان و تامینکنندگان را تحت فشار قرار داده است. تامینکنندگان، خودروسازان و متخصصان این صنعت اظهار کردند: حتی شرکتهای پیشرو نیز به قطعهسازان برای فروش زیر قیمت فشار میآورند. همان طور که مقامات چینی میگویند این نمونهای از رقابت بینظم است و فراتر از بخش خودروهای برقی به سایر صنایع چینی مانند پنلهای خورشیدی، تجارت الکترونیک و تحویل غذا نیز گسترش مییابد.
همه اینها در شرایطی اتفاق میافتد که برندهای خودروهای برقی از جمله بیوایدی، چری، جیلی و چانگان، جهانی شدهاند و صادرات خودرو چین را در سال میلادی گذشته به حدود ۶ میلیون دستگاه رساندند که بیش از هر کشور دیگری است. اما سیل صادرات خودرو، زنگ خطر را در خارج از چین به صدا درآورده و باعث واکنشهایی مانند اعمال تعرفهها و محدودیتهایی از سوی اروپا، مکزیک و کانادا شده است.
چین با امید به تثبیت اقتصاد درگیر فشارهای ناشی از تورم منفی که بخشی از آن به دلیل کاهش قیمتها بوده، در تلاش است تا جنگ قیمتی را آرام کند. مقامات چینی، در ماههای اخیر، مدیران شرکتهای خودروسازی را احضار کردهاند تا در مورد شروع جنگهای قیمتی به آنها هشدار دهند، قوانینی برای کوتاه کردن چرخه پرداخت برای این صنعت وضع کردهاند و دستورالعملهایی را ارائه کردهاند که از دولتهای داخلی میخواهد یارانهها را کاهش داده و ظرفیت اضافی را حذف کنند.
رونق خودروهای برقی چین در دهه ۲۰۰۰ انجام شد. در اوایل دهه ۲۰۱۰، دولت این بخش را یک بخش راهبردی اعلام کرد و آن را با مشوقهای مالی فراوان غرق کرد که باعث ظهور برخی از برترین تولیدکنندگان خودروهای برقی جهان مانند بیوایدی شد که فروش آن سال گذشته از «تسلا» پیشی گرفت. همچنین به ایجاد حدود ۵۰۰ برند خودروسازی داخلی در اوج خود در حدود سال ۲۰۱۹ منجر شد.
بو یو، در شرکت تحقیقاتی «جاتو داینامیکس»، گفت: با رشد محدود بازار، شبیهتر شدن روزافزون محصولات و افزایش تعداد رقبا، رقابت همچنان سختتر میشود. این امر باعث شده است که صنعت خودروسازی چین دستخوش شرایطی شود که برخی از بازیگران این صنعت، آن را دور حذفی مینامند.
شن هونگ، محقق اقتصاد در اندیشکده دانشگاه پکن گفت: بسیاری از تولیدکنندگان خودروهای برقی در حال حاضر با زیان مواجه هستند. بیشتر پول آنها از صندوقهای صنعتی یا سرمایه اجتماعی تامین میشود و آنها فقط برای پوشش این زیانها، به جذب سرمایههای جدید ادامه میدهند.
دادههای انجمن خودروهای سواری چین نشان داد که میانگین حاشیه سود شرکتهای خودروسازی چین در سال میلادی گذشته، به ۴.۳ درصد کاهش یافته، در حالیکه این رقم در سال ۲۰۱۷، نزدیک به هشت درصد بود.
کارل چنگ، مدیر بیمه یک شرکت تولیدکننده خودروهای برقی، گفت: یکی از پیامدهای رقابت نفسگیر این است که خودروسازان به جای تمرکز بر نوآوری، کاهش هزینه و بهرهوری را به هسته اصلی فعالیتهای خود تبدیل کردهاند.
کلر یوان، مدیر و تحلیلگر ارشد متمرکز بر صنعت خودروی چین در آژانس رتبهبندی اس اند پی گلوبال، گفت: رقابت قیمتی میتواند به اشکال دیگری نیز وجود داشته باشد، اگرچه افزایش نظارت دولتی ممکن است مانع از کاهش اساسی قیمت توسط خودروسازان شود.
بر اساس گزارش سیانان، وینسنت سان، تحلیلگر ارشد در شرکت «مورنینگاستار» ، بر این باور است که رقابت قیمتی احتمالا در کوتاهمدت ادامه خواهد داشت.
منبع: ایسنا
برچسب ها :چین ، خودرو ، صادرات ، صادرات خودرو ، صادرات خودرو چین ، صادرات خودروی چین
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰