کد خبر : 4001
تاریخ انتشار : شنبه 15 مهر 1402 - 16:48

سقوط پالایشی‌های بورس ادامه دارد؛

بورس همچنان بر مدار نزولی/ «شکف» ۳ اطلاعیه افشای الف منتشر کرد

بورس همچنان بر مدار نزولی/ «شکف» ۳ اطلاعیه افشای الف منتشر کرد
بورس تهران همچنان تحت‌تاثیر ریسک‌های متعدد و بی‌اعتمادی سهامداران به روند نزولی خود ادامه می‌دهد. طوری که شاخص کل معاملات امروز را با افت شدید 16 هزار و 680 واحدی به پایان رساند.

به گزارش انرژی پرس، بازار سهام اولین روز معاملاتی در هفته سوم مهرماه را نیز با افت آغاز کرد و به روند نزولی طولانی خود ادامه داد. به این ترتیب نماگر اصلی بازار سرمایه در پایان معاملات، افت سنگین ۱۶ هزار و ۶۸۰ واحدی را تجربه کرد و ۰.۸۱ درصد از ارتفاع خود را کاهش داد. در نتیجه شاخص کل در سطح دو میلیون و ۵۲ هزار واحدی به کار خود در معاملات امروز پایان داد. از طرف دیگر، شاخص کل هم‌وزن نیز در بازار امروز همسو با شاخص کل حرکت کرد و ۰.۹۴ درصد افت را رقم زد.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که ارزش معاملات خرد شامل سهام و حق تقدم سهام در بازار امروز، معادل تنها سه هزار و ۷۰۴ میلیارد تومان بود؛ که همچنان سطح ناامیدکننده‌ای به شمار می‌رود. 

به نظر می‌رسد که ریسک متعدد پیرامون بازار از جمله بحث‌ها و اظهارانظرات گوناگون درباره بورس کالا، همچنان سهامداران را از معامله در بازار ترسانده و لباس سرخ بر تن بورس تهران پوشانده است.

روزهای سرخ پتروشیمی‌ها ادامه دارد

معاملات در گروه پتروشیمی‌ها همچون روزهای گذشته بود و امروز هم بخش عمده نمادهای این گروه با افت قیمت به کار خود پایان دادند. در معاملات امروز، تنها چهار نماد این گروه رشد قیمت داشتند و ۲۵ نماد منفی خوردند. 

نمادهای پتروشیمی دهدشت (دهدشت) با ۱.۸۶ درصد، پتروشیمی اصفهان (شصفها) با ۱.۵۳ درصد، پتروشیمی قائد بصیر (شبصیر) با ۰.۷۳ درصد و پتروشیمی غدیر با ۰.۳۸ درصد رشد قیمت، تنها نمادهای صعودی در میان هم‌گروهی‌های خود بودند.

در طرف دیگر اما نمادهای پتروشیمی فارابی (شفارا) با ۲.۸۶ درصد، پتروشیمی کازرون (کازرو) با ۲.۵۷ درصد و گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس (پترول) با ۱.۷۱درصد افت، شدیدترین کاهش قیمت در صنعت پتروشیمی را رقم زدند.

به علاوه، بیشترین خروج پول حقیقی از معاملات نمادهای پتروشیمی در بازار امروز، به سهام پتروشیمی نوری اختصاص یافت؛ طوری که حقیقی‌ها به طور خالص ۷.۱ میلیارد تومان از معاملات نوری خارج کردند.

یکه‌تازی نفت بهران در صنعت پالایشی

سقوط شدید نمادهای پالایشی در معاملات امروز نیز ادامه یافت و شاخص صنعت فرآورده‌های نفتی، ۳.۳۱ درصد کاهش یافت. این ریزش در حالی رخ داد که در روز جاری بیش از ۲۰۸ میلیارد تومان سهام در این گروه جابجا شد و حقیقی‌های بازار نیز حدود ۸۲.۵ میلیارد تومان از معاملات این صنعت خارج کردند.

در بازار امروز، بار دیگر تنها یک نماد پالایشی طعم صعود را چشید و ۱۱ نماد دیگر با افت قیمت معاملات خود را به پایان بردند. نفت بهران با رشد ۰.۳۱ درصدی، تنها سبزپوش گروه خود بود و پرچمداران گروه پالایشی، بیشترین افت قیمت گروه خود را ثبت کردند.

بیشتر بخوانید:  بورس با لباس سبز با استقبال هفته آینده رفت/ آبادان، فارابی و ارومیه بیشترین رشد قیمت گروه پتروشیمی را رقم زدند

به نحوی که نمادهای پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۴.۲۹ درصد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۳.۸۳ درصد و پالایش نفت تهران (شتران) با ۳.۷۵ درصد، شاهد بیشترین افت قیمت بودند.

در معاملات روز جاری، خروج پول حقیقی از سهام پالایش نفت اصفهان باز هم ادامه یافت و حقیقی‌ها بیش از ۲۸.۷ میلیارد تومان از این نماد خارج کردند که بیشترین رقم در گروه پالایشی بود. به علاوه، نمادهای شبندر و شتران نیز با خروج پول به ترتیب ۲۴.۱ میلیارد تومان و ۱۹.۶ میلیارد تومانی مواجه شدند.

تنها چهار نماد شیمیایی صعودی شدند!

معاملات امروز سهام‌ شرکت‌های شیمیایی نیز مطابق با کلیت بازار بود و بخش عمده آنها متحمل کاهش قیمت شدند. طوری که در بازار امروز، فقط ۹ نماد شیمیایی صعودی بودند و سهامداران ۵۰ نماد کاهش قیمت دارایی خود را مشاهده کردند. به این ترتیب شاخص این گروه پس از معاملاتی به ارزش ۲۲۵ میلیارد تومان، ۰.۴۵ درصد افت کرد. حقیقی‌ها نیز حدود ۴۹ میلیارد تومان از این گروه خارج کردند.

بیشترین بازدهی مثبت در بازار امروز شیمیایی‌ها به سه شرکت مدیریت صنعت شوینده (شوینده) با ۳.۴۴ درصد، صنعتی دوده فام (شصدف) با ۲.۲۳ درصد و کود شیمیایی اوره اردگان (شلرد) با ۱.۹۱ درصد رسید. 

سه نماد توکا رنگ فولاد سپاهان (شتوکا)، صنایع شیمیایی سینا (شسینا) و لعابیران (شلعاب) نیز با افت به ترتیب، ۴.۰۷ درصد، ۴.۰۳ درصد و ۳.۵۳ درصدی، بیشترین کاهش قیمت را به نام خود زدند.

نماد شلرد علاوه بر اینکه شاهد افزایش قیمت پایانی بود، بیشترین ورود پول حقیقی در گروه خود را نیز با مبلغ ۱.۷ میلیارد تومان رقم زد. از سوی دیگر بیشترین خروج پول به نماد سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران (شیران) با ۲.۸ میلیارد تومان اختصاص یافت.

سه اطلاعیه افشای الف شرکت کف

یکی از نکات مهم معاملات امروز نمادهای شیمیایی توقف دوباره سهام شرکت کف بود. قرار بود معاملات نماد شکف که روز ۱۲ مهرماه به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف متوقف شده بود، از امروز بار دیگر کلید بخورد اما شکف امروز نیز سه افشای الف دیگر داشت و همین موضوع سبب تداوم وضعیت توقف این نماد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.