کد خبر : 29675
تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 بهمن 1403 - 9:56

طرح سی ان جی دوباره روی میز دولت

طرح سی ان جی دوباره روی میز دولت
 ناترازی بنزین طرح‌های قدیمی را یک‌‌بار دیگر روی میز تصمیم‌گیران قرار داده است. پس از آنکه پیشنهادها برای افزایش قیمت بنزین راه به جایی نبرد، به نظر می‌رسد تصمیم دولت استفاده از راهکارهای دیگر برای کاهش مصرف بنزین است. به همین دلیل هم سی‌ان‌جی قرار است به‌عنوان سوخت جایگزین به کمک بنزین بیاید.

به گزارش انرژی پرس، بیش از دو دهه است که سی‌ان‌جی به سبد سوخت کشور وارد شده است. براساس گزارش‌های رسمی، از سال۱۳۸۱ تاکنون سوخت سی‌ان‌جی تنها ۳‌درصد از میزان مصرف سوخت کشور را به خود اختصاص داده است‌. اگرچه مهم‌ترین دلیل بی‌رونقی بازار CNG و عدم استقبال مردم از این سوخت ترس از مسایل ایمنی عنوان می‌شود اما به‌گفته اعضای انجمن سی‌ان‌جی چون خودروسازان تولید خودروهای گازسوز را کاهش داده‌اند، درنتیجه استقبال هم کم شده و از طرفی هزینه تعمیرات خودروهای سی‌ان‌جی‌سوز هم بالاست و در نتیجه مصرف‌کننده‌ها تمایلی به خرید این خودروها ندارند.

افزایش مصرف بنزین به‌خصوص در یک‌سال گذشته، دولت را ناچار به واردات بنزین کرده است؛ وارداتی که با توجه به کاهش ارزش پول ملی هزینه‌های سنگینی برای بودجه عمومی دولت دارد. در ماه‌های گذشته، طرح افزایش قیمت بنزین به کرات مطرح شد اما تصمیم دولت و مجلس تاکنون عدم افزایش قیمت بنزین است.

یکی از راهکارهای کاهش مصرف بنزین، بهینه‌سازی مصرف سوخت و جلوگیری از قاچاق بوده که اخیرا بسیار درباره آن گزارش و اظهارنظر از سوی مقامات دولتی صورت گرفت. حالا با طرح جدید وزارت نفت برای متنوع‌سازی سوخت، قرار است برای سی‌ان‌جی یکبار دیگر جایگاهی در میان خودروسازی کشور پیدا کند.

وزارت نفت در این راستا اقدام به تقویت زیرساخت‌های مرتبط با این موضوع کرده است و با افزایش تعداد جایگاه‌های سوخت سی‌ان‌جی قرار است این مسیر را هموار کند. حتما در مرحله بعد تامین سی‌ان‌جی باید در اولویت قرار بگیرد. با توجه به ناترازی گاز در کشور، نگرانی‌ها درباره تامین گاز هم وجود دارد با این حال مقامات وزارت نفت اطمینان داده‌اند که مشکلی در این رابطه ایجاد نخواهد شد.

آنطور که محمدصادق عظیمی‌فر، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران می‌گوید، با ساخت ۱۰۰ جایگاه جدید و اضافه‌ شدن بایواتانول به سبد سوختی کشور، سیاست‌گذاری‌های موثر برای متنوع‌سازی سبد سوخت کشور آغاز می‌شود.

به‌گفته او، براساس پیش‌بینی تا پایان سال۱۴۰۳ به‌طور میانگین ۷۱‌درصد فرآورده‌های نفتی (حدود ۱۸۵‌میلیون‌لیتر) در بخش حمل‌ونقل مصرف می‌شود و رشد سالانه مصرف فرآورده در بخش حمل‌ونقل حدود ۷‌درصد است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در مراسمی که به برای بهره‌برداری از طرح‌ها و پروژه‌های سی‌ان‌جی برگزار شد، با بیان اینکه بخشی از افزایش مصرف در بخش حمل‌ونقل طبیعی و بخشی ناشی از ضعف در اجرای سیاست‌های کلان ساختاری در بخش انرژی است، اظهار داشت: ۵۳‌‌درصد ناوگان خودرویی کشور فرسوده است و مصرف سوخت این خودروهای فرسوده حدود دو تا سه برابر میانگین مصرف جهانی است. در سبد سوخت مصرفی بخش حمل‌ونقل به بحث تنوع‌سازی سبد سوخت به‌خوبی توجه نشده است. سال ۱۳۹۹ سند تامین انرژی بخش حمل‌ونقل در افق۱۴۲۰ از سوی شورای عالی انرژی کشور تدوین و تصویب شد، براساس این سند، سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت بخش حمل‌ونقل در افق۱۴۲۰ باید به ۲۳‌درصد برسد که متاسفانه سهم سی‌ان‌جی از ۲۳‌میلیون مترمکعب با سهم ۱۲‌درصدی در شش‌ماهه ۱۴۰۰ به حدود ۱۹‌میلیون مترمکعب با سهم ۵/‏۶‌درصدی در شش‌ماهه ۱۴۰۳ کاهش یافته است.

عظیمی‌فر بر این باور است که کاهش توجه به مقوله سی‌ان‌جی از عوامل مهم کاهش مصرف سی‌ان‌جی در سبد سوخت کشور است که برای حل این مشکل، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تصمیم گرفته با سیاستگذاری‌های موثر طرح‌هایی اعم از فعال‌کردن طرح رایگان دوگانه‌سوز کردن خودروهای عمومی، بهره‌برداری از جایگاه‌های جدید و ساخت ۱۰۰جایگاه جدید سی‌ان‌جی در کشور را آغاز کند.

وی با اشاره به موضوع اضافه‌شدن سوخت زیستی بایواتانول به سبد سوخت کشور گفت: خوشبختانه طرح تولید بایواتانول زاگرس در استان کرمانشاه به بهره‌برداری رسیده است و هم‌اکنون در مرحله تست محصول قرار دارد. هم‌اکنون از اکتان‌افزاها برای افزایش بخشی از اکتان بنزین تولیدی استفاده می‌شود که با اجرای بایواتانول شرکت سوخت سبز زاگرس (ایدرو) روزانه ۲۰۰‌هزار لیتر در روز اتانول به‌جای محصولات شیمیایی برای اکتان‌افزایی بنزین استفاده می‌شود.

عظیمی‌فر تاکید کرد: این طرح، طرحی زیست‌محیطی است که به بحث متنوع‌سازی سبد سوخت کمک می‌کند و اثرات قابل‌توجهی روی بهبود کیفیت هوا از منظر بهبود سوخت خواهد داشت و امیدواریم هدف‌گذاری قانون برنامه هفتم پیشرفت برای اسقاط ۵۰۰‌هزار ناوگان فرسوده در کشور محقق شود زیرا هدف این است که افزایش راندمان خودروهای تولیدی داخل نیز در دستور کار قرار گیرد.

خودروسازان به کمک می‌آیند

براساس اعلام سعید رحمان سالاری، مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در حال حاضر ۲‌هزار و ۶۰۰‌جایگاه در کشور فعال هستند و به مناسبت چهل‌وششمین سالروز پیروزی انقلاب هم ۱۲‌جایگاه جدید به بهره‌برداری رسیده است.

رحمان سالاری گفت: با در نظر گرفتن تعداد تقریبی ۴/‏۴‌میلیون خودروی گازسوز رسمی در کشور به‌ازای هر ۱۸۰۰‌خودرو یک جایگاه وجود دارد و سهم سوخت سی‌ان‌جی کمتر از ۵/‏۲‌درصد از کل مصرف گاز طبیعی در کشور است.

وی افزود: هم‌اکنون حدود ۵/‏۱۴‌درصد از کل مصرف بخش حمل‌ونقل سبک کشور با بیش از ۱۹‌میلیون مترمکعب در روز به سی‌ان‌جی اختصاص دارد که با تخصیص و تامین بودجه‌ای بیش از ۳‌میلیارد دلار در بخش احداث جایگاه‌های سی‌ان‌جی و حمایت از تبدیل کارگاهی و تولید کارخانه‌ای خودروهای دوگانه‌سوز، از ابتدای اجرای طرح سی‌ان‌جی تاکنون بیش از ۱۱۷‌میلیارد مترمکعب گاز سی‌ان‌جی (معادل ۱۱۷‌میلیارد لیتر بنزین) در کشور توزیع شده است.

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه در صورتی که سی‌ان‌جی به سبد سوخت کشور افزوده نمی‌شد، مصرف بنزین کل کشور تا پایان آذر ۱۴۰۳ معادل ۴/‏۱۴۳‌میلیون لیتر در روز بود‌، تاکید کرد: با توجه به افزایش روزافزون رشد مصرف بنزین و عدم رشد مصرف در بخش سی‌ان‌جی، لزوم توجه به موانع توسعه سی‌ان‌جی در سبد سوخت حمل‌و‌نقل کشور ضرورت دارد. هم‌اکنون بیش از ۹۵‌درصد جایگاه‌های سی‌ان‌جی کشور در مدار هستند و با افتتاج ۱۲جایگاه در استان‌های آذربایجان شرقی، کرمان، اصفهان، لرستان، خراسان‌رضوی و سیستان‌و‌بلوچستان ظرفیت سی‌ان‌جی کشور به ۱۴‌هزار و ۴۵۰‌مترمکعب بر ساعت افزایش می‌دهند. برای این منظور حدود ۱۰هزار میلیارد ریال به‌‌منظور بهره‌برداری از این ۱۲‌جایگاه سرمایه‌گذاری شده و اشتغال‌زایی حدود ۱۳۰‌نفر را به‌دنبال داشته است.

بیشتر بخوانید:  افزایش قیمت بنزین مطرح نیست/ مجلس سیاست‌های قیمتی را حذف کرد

براساس آمارهای موجود از صنعت سی‌ان‌جی کشور، در حال حاضر ۱۲‌شرکت تامین‌کننده تجهیزات جایگاهی، شش شرکت تامین‌کننده تجهیزات خودرویی، شش شرکت تولید مخازن سی‌ان‌جی، ۲۹۳ شرکت بهره‌بردار جایگاه و ۶۳ شرکت تعمیر و نگهداشت جایگاه در کشور موجود است.

رحمان‌سالاری مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه ۴۵ قرارداد تولید تاکسی و وانت دوگانه‌سوز با خودروسازان منعقد می‌شود، اظهار کرد: در بحث تولید کارخانه‌ای خودروهای دوگانه‌سوز، قرارداد تولید ۴۵‌هزار خودروی تاکسی و وانت با شرکت ایران‌خودرو و ۳۰‌هزار خودروی تاکسی و وانت‌بار با شرکت زامیاد به ارزش مجموع ۴۵‌میلیون دلار امضا می‌شود که پایان این قرارداد تا ۱۴۰۴ است.

وی با اشاره به طرح تعویض مخازن تاکسی‌ها با بیان اینکه تاکنون ۸‌هزار و ۲۰۰‌مخزن تاکسی فرسوده تعویض شده است، بیان کرد: در یک ماه گذشته یک‌هزار و ۲۰۰‌مخزن تعویض شده است و تا پایان سال ۴‌هزار مخزن جدید نیز روی تاکسی‌های با مخازن فرسوده نصب می‌شود.

سهمیه نوروز نداریم

کرامت ویس‌کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در همایش بهره‌برداری از طرح‌ها و پروژه‌های سی‌ان‌جی گفت: ما در حوزه صنعت سی‌ان‌جی، تقویت زیرساخت‌ها و تعداد ناوگان حمل‌و‌نقلی که از سی‌ان‌جی استفاده می‌کنند، بعد از وقفه دوساله که به‌دلیل تامین نقدینگی پیمانکاران و تبدیل خودروهای تک‌سوز به دوگانه‌سوز ایجاد شده بود، با شرایط دوماه گذشته، توانستیم از طریق حواله گاز صورت وضعیت شرکت‌های تبدیل‌کننده خودروی تک‌سوز به دوگانه‌سوز را از طریق حواله گازی که اختصاص داده شد، پرداخت کنیم و خوشبختانه با دریافت مطالبات روند تبدیل خودروهای عمومی تک‌سوز به دوگانه‌سوز دیروز استارت خورد.

وی افزود: کسانی‌که خودروی عمومی تک‌سوز بنزینی دارند و مسافربر و باری اعم از تاکسی و وانت و مسافربرهای شخصی و اینترنتی در سامانه GCR.NIOPDC.IR ثبت‌نام کنند. از طریق این سامانه بررسی‌ها‌ انجام می‌شود و در مورد خودروهایی که مشمول تبدیل هستند اقدام لازم صورت می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: ما با هفت‌شرکت تبدیل‌کننده ناوگان تبدیل تک‌سوز به دوگانه‌سوز قرارداد منعقد کردیم. دو خودروساز هم تولیدکننده خودروی دوگانه‌سوز هستند که از قبل قراردادی را با شرکت ایران‌خودرو داشتیم. در مرحله اول ۴۵‌هزار دستگاه تاکسی به‌صورت کارخانه‌ای به متقاضیان ارائه شد. در این مرحله خودروسازی زامیاد هم اضافه شده و دوتفاهمنامه با ایران‌خودرو و زامیاد منعقد کردیم که ۴۵‌هزار دستگاه تاکسی و وانت آریسان را ایران‌خودرو به تولید برساند و در تفاهمنامه با زامیاد هم ۳۰‌هزار دستگاه وانت سنگین تبدیل کارخانه‌ای انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: مجوز احداث ۵۰‌‌جایگاه دیگر به‌صورت رایگان در این استان راه‌اندازی می‌شود و ۱۶‌دستگاه تجهیز نو برای استان سیستان‌و‌بلوچستان در نظر گرفتیم. ۵۰‌جایگاه نیز برای جنوب استان کرمان در نظر گرفتیم، در استان هرمزگان نیز تجهیزات به‌صورت رایگان در دستور کار است که با قراردادی که با تولیدکننده تجهیزات منعقد می‌کنیم بومی‌سازی در داخل کشور انجام می‌شود و به این ترتیب ۱۰۰جایگاه با تجهیزات رایگان به تعداد جایگاه‌ها در مناطق کم‌برخوردار سی‌ان‌جی اضافه می‌شود.

ویس‌کرمی درباره حوادث در جایگاه‌های سی‌ان‌جی گفت: احداث و بهره‌برداری از این جایگاه‌ها بر مبنای استانداردهای سی‌ان‌جی است، حوادث به دستکاری در مخازن خودرو برمی‌گردد و استانداردها رعایت نمی‌شود. طرح جدیدی برای مخازن خودروهایی که زمان استفاده از آنها منقضی شده و نیاز به تعویض دارند در نظر گرفته‌ایم، وزارت کشور ۱۸ هزار دستگاه تاکسی که مخازنشان منقضی شده و نیاز به تعویض دارند را به ما معرفی کرده است. ۱۲‌هزار دستگاه کار ثبت‌نام را در سامانه انجام داده‌اند و مخزن ۸۳۰۰‌تاکسی تعویض شده است.

وی با بیان اینکه اگر استانداردهایی که مرتبط با بهره‌وری از جایگاه سی‌ان‌جی و ناوگان حمل‌و‌نقل رعایت شود این اتفاقات رخ نمی‌دهد، تاکید کرد: عمده اتفاقات به دستکاری‌های غیر اصولی و غیراستاندارد بر می‌گردد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: در سال۱۴۰۳ حداقل ۴۵‌هزار دستگاه تاکسی و وانت آریسان را شرکت ایران‌خودرو تبدیل به دوگانه‌سوز خواهد کرد و ۳۰‌هزار دستگاه وانت سنگین را نیز زامیاد تبدیل خواهد کرد و این مورد توجه ویژه ما قرار دارد. ما در نظر داریم سوخت پاک را جایگزین بنزین کنیم. زمانی که خودرو دوگانه‌سوز می‌شود سهمیه دریافتی بنزین کاهش و کارت به خودروی دوگانه‌سوز تبدیل می‌شود، مثلا اگر مسافربر شخصی ۶۰‌لیتر بنزین دریافت می‌کرد بعد از دوگانه‌سوز شدن ۳۰‌لیتر بنزین دریافت خواهد کرد و براساس میزان صرفه‌جویی، صرف شرکت‌هایی خواهد شد که کار تبدیل انجام می‌دهند یا به خودروساز پرداخت می‌شود.

وی درباره کاهش یارانه گازوئیل صنایع و معادن گفت: بر مبنای بند قانون برنامه هفتم توسعه، مجلس تکلیفی برای دولت تعیین کرده، هیات وزیران برای سوخت معادنی که تولید بالایی دارند و شرکت‌های بالادستی نفت و گاز اصلاح قیمت را آغاز کرده و به مرحله اجرا رسیده است. مجلس ایرادی به بخشی از مصوبه هیات وزیران وارد کرده که در مرحله اصلاح قرار دارد. در قانون مجلس عنوان شده یارانه گازوئیل در معادنی که تولید بالایی دارند و شرکت‌های بالادست نفت و گاز کاهش پیدا کند.

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در پاسخ به ایلنا درباره تمهیدات اندیشیده‌شده برای تامین سوخت نوروزی گفت: برنامه‌ریزی برای تامین سوخت تعطیلات نوروی انجام شده. بنزین به میزان کافی ذخیره‌سازی و در کل کشور توزیع شده است و با موجودی و شرایط خوبی به استقبال تعطیلات نوروری می‌رویم. سهمیه خاصی برای سفرهای نوروزی در نظر گرفته نشده است. یعنی سهمیه سوخت تغییری ندارد و به همین حالت کنونی بنزین اختصاص داد‌ه می‌شود.

منبع: جهان صنعت

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.