کد خبر : 22953
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 آبان 1403 - 9:43

در مجمع ۱۴۰۳ هلدینگ خلیج فارس چه گذشت؟

اولتیماتوم مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس به بدهکاران شرکت‌های یوتیلیتی؛ قطع خدمات و مصادره سهام

اولتیماتوم مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس به بدهکاران شرکت‌های یوتیلیتی؛ قطع خدمات و مصادره سهام
مجمع عمومی سالانه پتروشیمی خلیج فارس با حضور گسترده سهامداران برگزار شد. در این مجمع، مدیرعامل شرکت به ارایه گزارشی جامع از عملکرد یک ساله پرداخت و از رشد قابل توجه تولید، فروش و سودآوری خبر داد. همچنین، به چالش‌هایی همچون بدهی شرکت‌های یوتیلیتی، خرید باشگاه استقلال و عملکرد بازارگردان اشاره شد.

به گزارش «انرژی پرس»، امروز ۳۰ مهر ماه، بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی کشور میزبان رویدادی مهم بود؛ مجمع عمومی سالانه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس برای سال مالی منتهی به سال مالی ۳۱ خرداد ۱۴۰۳، با حضور بیش از ۸۱ درصد سهامداران، اعضای هیات مدیره، حسابرس قانونی، نماینده سازمان بورس و با حضور عبدالعلی علی‌عسگری، مدیرعامل هلدینگ در محل سالن همایش پژوهشگاه صنعت نفت تهران برگزار شد.

سهامداران، مدیران و اعضای هیات مدیره در این رویداد مهم به بررسی عملکرد سال گذشته شرکت، چالش‌های پیش رو و برنامه‌های آتی پرداختند. اما آنچه این مجمع را از سایر مجامع متمایز کرد، تنش‌ها و اختلاف‌نظرهای جدی میان سهامداران و هیات مدیره بر سر موضوعاتی چون بدهی‌های شرکت‌های یوتیلیتی، خرید باشگاه استقلال و عملکرد بازارگردان بود که در نهایت توسط اعضای مجمع پاسخ داده شد.

اخطار جدی مدیرعامل خلیج فارس به بدهکاران؛ مصادره سهام و قطع خدمات یوتیلیتی در انتظار است

عبدالعلی علی عسگری در مجمع عمومی امروز، به موضوع اعتراض سهامداران به بدهی‌های معوق شرکت‌های یوتیلیتی به پتروشیمی‌ها پرداخت.

او در این خصوص اظهار کرد: در خصوص مطالبات شرکت‌های فجر و مبین، پیگیری‌های جدی حقوقی را آغاز کرده‌ایم. این شرکت‌ها با عدم پرداخت بدهی‌های خود، عملا به بقای این دو شرکت حیاتی آسیب می‌رسانند. به همین دلیل، چنانچه این مشکل در اسرع وقت حل نشود، مجبور به طرح شکایت در دیوان عدالت اداری خواهیم بود. همچنین، در صورت لزوم، از رئیس قوه قضاییه درخواست کمک خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی خلیج فارس در ادامه افزود: متاسفانه شاهد برخی اقدامات شیطنت آمیز و فتنه آمیز و مغایر با تعهدات صورت گرفته از سوی برخی شرکت‌ها هستیم. به عنوان مثال، شرکت پتروشیمی زاگرس متعهد شده بود که طی سه ماه، مبلغ ۵ هزار میلیارد تومان از بدهی خود را پرداخت کند، اما به بهانه‌های مختلف به تعهدات خود عمل نکرده است. در این صورت، ما مجبوریم اقدامات قانونی جدی‌تری را در پیش بگیریم. این اقدامات می‌تواند شامل توقیف و مصادره سهام این شرکت و قطع خدمات یوتیلیتی‌ها به آن باشد. به عبارت دیگر، اگر این شرکت‌ها قادر به پرداخت بدهی‌های خود نباشند، ما تمام تلاش خود را برای وصول مطالبات قانونی خود انجام خواهیم داد ما سرویس مجانی و مفت به کسی نمی‌دهیم وتا قران آخر را هم می‌گیریم.

سهامداران اصلی، استقلال را خریدند، هیات مدیره مخالف بود!

همچنین حسین پناهیان، معاون اقتصادی هلدینگ خلیج فارس، در پاسخ به پرسش و اعتراض سهامداران درباره دلایل خرید باشگاه استقلال، اظهار داشت: طبق نامه‌ای که مشاهده می‌کنید هیات مدیره هلدینگ خلیج فارس به مدت ۴ ماه با خرید سهام استقلال مخالفت می‌کردند اما تصمیم‌گیری برای خرید سهام باشگاه استقلال بر اساس مصوبه سهامداران اصلی شرکت بوده است. ۸۰ درصد سهامداران (شامل سهام عدالت، تاپیکو، صندوق بازنشستگی نفت و MPC) یک صورت جلسه تنظیم کردند و به صورت رسمی از هیات مدیره خواستند و حتی تکلیف کردند تا این خرید صورت پذیرد.

علی عسگری، مدیرعامل شرکت، نیز در این خصوص توضیح داد: ما به عنوان سهام‌دار باشگاه استقلال، ذره ذره به این تیم کمک مالی می‌کنیم و در تلاشیم تا با کسب حق پخش تلویزیونی، باشگاه را به سودآوری برسانیم. هدف ما این است که استقلال به جای اینکه بار مالی بر شرکت باشد، خود بتواند درآمدزایی کند و به صورت مستقل اداره شود.

سهامداران خشمگین از «بازارگردانی روانی»

همچنین سهامداران، نسبت به عملکرد بازارگردانی این شرکت ابراز نارضایتی کرده از آن به عنوان «بازارروانی» نام بردند و آن را به عنوان عاملی برای کاهش ارزش سهام دانستند. به گفته سهامداران، جمع‌آوری ۱۹ هزار میلیارد تومان از سهام شرکت توسط بازارگردان و کاهش سرمایه، به ضرر آن‌ها تمام شده است.

در واکنش به این انتقادات، پناهیان، معاون اقتصادی هلدینگ خلیج فارس، ضمن تایید وجود چالش‌ها، مسئولیت بخشی از این مشکلات را بر عهده بازارگردان گذاشت، او با بیان اینکه بازارگردانی یکی از وظایف شرکت است، بر اهمیت آن برای حفظ ثبات قیمت سهام تاکید کرد. اما با این حال، پناهیان به طور غیرمستقیم مسئولیت اصلی را متوجه خود سهامداران دانست و در ادامه اظهار کرد که منابع قابل توجهی برای حمایت از سهام شرکت در نظر گرفته شده است.

اواعلام کرد که اصلاح ساختار مالی شرکت در دستور کار قرار دارد اما اجرایی شدن آن زمان بر بوده و باید در هیات مدیره مطرح شود.

گزارش عملکرد هیات مدیره خلیج فارس؛ رشد تولید و فروش در کنار چالش‌ها

در ابتدای مجمع، عبدالعلی علی‌عسگری، مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس، با ارایه گزارشی جامع از عملکرد هیات مدیره در سال ۱۴۰۲، به تشریح دستاوردها و چالش‌های این شرکت پرداخت.

او با اشاره به پیشرفت‌های چشمگیر شرکت در سال ۱۴۰۲، از جمله ارتقاء ۹ پله‌ای در رتبه‌بندی جهانی شرکت‌های پتروشیمی و کسب رتبه ۱۸، به دستاوردهای این هلدینگ اشاره کرد. علی‌عسگری همچنین به حفظ ترازنامه مثبت شرکت برای دومین سال متوالی و کسب رتبه پنجم جهانی از نظر سودآوری اشاره کرد.

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس با تاکید بر نقش مهم این شرکت در اقتصاد ملی و همچنین ماهیت مردمی آن، به حضور میلیون‌ها سهام‌دار از جمله سهام‌داران عدالت در ساختار سهامداری شرکت تاکید کرد.

علی عسگری در ادامه به تشریح دستاوردهای تولید شرکت پرداخت و اعلام کرد که تولید پتروشیمی خلیج فارس در سال ۱۴۰۱، ۲۳.۲ میلیون تن بوده است. این رقم در سال جاری به ۲۴.۷ میلیون تن افزایش یافته که نشان‌دهنده رشد ۱.۵ میلیون تنی تولید است. همچنین، پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری، تولید به ۲۸.۷ میلیون تن برسد.

او با اشاره به رشد چشمگیر فروش شرکت، گفت: کل فروش هلدینگ در سال گذشته به ۵۰۹ هزار میلیارد تومان رسید و برای سال آینده، هدفگذاری ۷۰۹ هزار میلیارد تومانی در نظر گرفته شده است. این نشان از رشد قابل توجه ۷ درصدی فروش در مقایسه با سال گذشته دارد.

او به موفقیت‌های چشمگیر شرکت در زمینه سودآوری اشاره کرد و گفت:  سود خالص شرکت اصلی در سال مالی منتهی به ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ به بیش از ۷۷ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به سال قبل از آن، رشد نزدیک به ۱۲ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین سود خالص تلفیقی هلدینگ نیز طی دوره مورد اشاره به ۱۲۴ همت رسیده است.

بیشتر بخوانید:  عقب‌نشینی بورس در آخرین روز معاملاتی هفته/ چوب حراج سهامدار عمده به سهام شپنا و شبندر

علاوه بر این، شرکت در بورس نیز عملکرد بسیار خوبی داشته و در سه سال اخیر، رشد ۱۰۷ درصدی را تجربه کرده است.

مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی خلیج فارس ضمن اعلام خبر افزایش چشمگیر سرمایه شرکت از ۲۸ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به ۷۵ هزار میلیارد تومان در سال جاری، از برنامه‌ریزی برای رسیدن به رقم ۱۰۰ هزار میلیارد تومان خبر داد.

دو مگاپروژه جدید پتروشیمی با هدف افزایش تولید و صادرات

او در ادامه، از آغاز دو پروژه بزرگ پتروشیمی خبر داد: مگا پروژه پالایش گاز هویزه خلیج فارس و مگا پروژه پتروشیمی الفین گچساران  که با سرمایه‌گذاری ۱.۲ میلیارد یورویی همراه خواهد بود.

همچنین، او به دستاوردهای عملیاتی شرکت اشاره کرد و گفت: واحد آمونیاک پتروشیمی هنگام با ظرفیت تولید سالانه ۶۷۷ هزار تن، جایگاه خود را به عنوان یکی از فروشندگان موفق آمونیاک در بازار تثبیت کرده است. علاوه بر این، راه‌اندازی واحد پارافین، واحدهای جمع‌آوری گازهای مشعل پالایشگاه بیدبلند و افتتاح تصفیه‌خانه بندر امام، گواه تلاش‌های شرکت برای بهبود عملکرد و توسعه پایدار است.

علی‌عسگری ادامه داد: در حال حاضر ۳۲ پروژه در دست اجرا داریم، اما متاسفانه سرمایه‌گذار خارجی نداریم و بانک‌ها توانایی پرداخت این پروژه‌ها را ندارند. از این ۳۲ پروژه، ۱۷ پروژه اصلی هلدینگ با ظرفیت اسمی تولید ۲۴ میلیون تن در حال اجرا هستند که مجموع سرمایه‌گذاری مورد نیاز آنها ۹.۸۱۵ میلیون دلار و ۱۰۲۲ هزار میلیارد ریال است.

او به وجود ۷ پروژه بزرگ درون مجمعی و ۸ پروژه در شرکت پتروپین اشاره کرد و گفت: امید داریم امسال ۶ پروژه از جمله پتروشیمی آپادانا، پتروشیمی هنگام، پتروشیمی صدف عسلویه، پتروشیمی ارغوان گستر ایلام وپتروشیمی پلی آلومینیوم افتتاح شوند.

کلنگ‌زنی نخستین پارک شیمیایی کشور در چابهار

عبدالعلی علی‌عسگری، مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی خلیج فارس، از آغاز فاز جدیدی در توسعه صنایع پتروشیمی کشور خبر داد؛ او با اعلام خبر کلنگ‌زنی نخستین پارک شیمیایی کشور در چابهار، بر اهمیت این پروژه در توسعه منطقه مکران تاکید کرد.

علی عسگری با اشاره به سیاست‌های جدید شرکت، تصریح کرد: حرکت به سمت پروژه های بالادستی است که خوراک صنایع پایین دستی را تامین کند.. در همین راستا، تا پایان سال آینده برنامه داریم با خاموش کردن ۵۹ مشعل فلر، از هدررفت منابع ارزشمند جلوگیری کنیم.

او افزود: طرح توسعه میدان گازی مارون خامی با سرمایه‌گذاری بیش از ۴۰ میلیون دلار نیز در دستور کار قرار دارد.

پتروشیمی آپادانا؛ کلید کاهش وابستگی به واردات بنزین

او همچنین از اجرای طرح تبدیل متانول به بنزین در آینده خبر داد و افزود: با افتتاح پتروشیمی آپادانا، گام مهمی در جهت کاهش وابستگی کشور به واردات بنزین برداشته خواهد شد.

علی‌عسگری با اشاره به ظرفیت‌های عظیم نفت و گاز کشور، بر ضرورت ایجاد تاسیسات فرآوری نفت خام در مناطق نفت‌خیز جنوبی تاکید کرد و گفت: با راه‌اندازی این تاسیسات، می‌توانیم به طور قابل توجهی به صادرات نفت خام خود بیافزاییم.

مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی خلیج فارس در پایان، بر اهمیت خودکفایی و توسعه فناوری‌های داخلی تاکید کرد و گفت: همکاری با بیش از ۳۳۲ شرکت دانش‌بنیان و فناور، گام بزرگی در جهت تحقق این هدف است.

عبدالعلی عسگری، مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی خلیج فارس، همچنین از اجرای چندین طرح کلان برای بهبود بهره‌وری و افزایش تولید در صنعت نفت و گاز کشور خبر داد.

او با اشاره به طرح‌های در دست اجرای این شرکت، گفت: طرح بهسازی و احداث تاسیسات جمع‌آوری گازهای مشعل شرق کارون با سرمایه‌گذاری هنگفت ۱۱۰۹ میلیون دلاری، گام مهمی در جهت کاهش آلودگی محیط زیست و افزایش بهره‌وری از منابع انرژی است. همچنین، پروژه خطوط انتقال گازهای فلر میدان دارخوین و غرب کارون با سرمایه‌گذاری ۷۰ میلیون دلاری، به کاهش هدررفت گاز و افزایش تولید کمک خواهد کرد.

عبدالعلی عسگری در ادامه ارایه گزارش عملکرد هیات مدیره اعلام کرد که شرکت ملی پتروشیمی خلیج فارس با هدف توسعه زنجیره ارزش و افزایش سهم خود در بازارهای جهانی، مذاکرات گسترده‌ای را برای توسعه میدان‌های جدید نفتی و گازی آغاز کرده است.

او با اشاره به چالش‌های ناشی از تحریم‌ها، از جمله محدودیت در فروش ارز و حمل‌ونقل کالا، گفت: با وجود همه این مشکلات، موفق شدیم حتی یک دلار سوخت نیز در خارج از کشور بلوکه نشود.

او در ادامه به آمار صادرات محصولات پتروشیمی اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۱، صادرات محصولات پتروشیمی به ۷.۴ میلیون تن و ۵.۵ میلیارد دلار رسید. اما در سال ۱۴۰۲، با وجود افزایش حجم صادرات به ۷.۶ میلیون تن، ارزش صادرات به ۴.۵ میلیارد دلار کاهش یافت.

علی عسگری علت اصلی این کاهش را کاهش قیمت‌های جهانی محصولات پتروشیمی و تغییر در سبد صادراتی دانست و افزود: سیاست‌های تنظیم بازار داخلی و اولویت‌بندی تامین نیازهای داخلی به برخی محصولات پتروشیمی، از جمله دلایل کاهش صادرات در سال گذشته بوده است.

تقسیم ۵۴ تومانی برای سهامداران

در پایان مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پتروشیمی خلیج فارس (منتهی به ۳۱ خرداد سال ۱۴۰۳)، سهامداران به اتفاق آرا صورت‌های مالی تلفیقی گروه و شرکت اصلی را تصویب کردند. همچنین، مصوبات زیر به تصویب رسید:

حق حضور اعضای غیرموظف هیات مدیره  و کمیته حسابرسی به طور ماهانه به مبلغ ۱۵ میلیون تومان خالص (برای حداقل یک جلسه و حداکثر دو جلسه حضور در ماه) تصویب شد.

مبلغ ۵۰ میلیارد تومان به عنوان بودجه مسئولیت‌های اجتماعی در نظر گرفته شد.

روزنامه ایران و دنیای اقتصاد به عنوان روزنامه کثیرالانتشار مجمع و سازمان حسابرسی به عنوان حسابرس مستقل و بازرس قانونی شرکت برای سال آینده انتخاب شدند.

در نهایت نیز مبلغ ۵۴ تومان به ازای هر سهم به عنوان سود نقدی بین سهامداران تقسیم خواهد شد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.