کد خبر : 22531
تاریخ انتشار : دوشنبه 23 مهر 1403 - 9:35

تحریم‌های جدید آمریکا چه تاثیری بر صنعت نفت و پتروشیمی ایران دارد؟

تحریم‌های جدید آمریکا چه تاثیری بر صنعت نفت و پتروشیمی ایران دارد؟
در حالی که وزارت خزانه‌داری آمریکا از اعمال تحریم علیه چندده نهاد و کشتی در ارتباط با صنعت نفت و فرآورده‌های پتروشیمی ایران خبر داده که گزارش‌ها نشان می‌دهد در روند صادرات نفت و محصولات پتروشیمی ایران اتفاق جدیدی رخ نداده است و کماکان فروش نفت و پتروشیمی ادامه دارد.

به گزارش انرژی پرس، دفتر کنترل دارایی‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه اعلام کرد که ۱۶نهاد و ۲۳کشتی را در این رابطه در لیست تحریم‌های خود قرار داده است. همزمان با انتشار این خبر بلومبرگ در گزارشی نوشت که « ایران نفت خود را با تخفیف کمتری نسبت به نفت‌خام برنت در اختیار خریداران چینی قرار می‌دهد و فروشندگان ایرانی قصد دارند نفت خود را با قیمت بالاتری به پالایشگاه‌های مستقل چین بفروشند.»

به نوشته این خبرگزاری آمریکایی، پالایشگاه‌های خصوصی چین اصلی‌ترین خریداران نفت تحریم شده ایران هستند و دوطرف یک رابطه تجاری قابل‌قبول در این زمینه دارند. ایران نفت‌خام خود را که به خاطر تحریم‌ها به سختی خریدارانی در دنیا دارد، به این پالایشگاه‌ها می‌فروشد. چین همچنان پس از اعمال تحریم‌های دوباره بر نفت ایران درسال ۲۰۱۸ خریدار نفت این کشور باقی‌مانده و اعلام کرده است از تحریم‌های یکجانبه آمریکا حمایت نمی‌کند.

مرتضی بهروزی‌فر، عضو هیات علمی موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی درباره تحریم‌های تازه علیه نفت و پتروشیمی ایران گفت: تحریم‌هایی که در چند روز گذشته علیه نفت ایران اعمال شد بیشتر حالت نمادین دارد؛ یعنی پیام آن این است که باتوجه به حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی این را به اسرائیلی‌ها القا می‌کند که آمریکا از آنها حمایت می‌کند زیرا آمریکا تاکنون تمام اقدامات تحریمی علیه ایران را اعمال کرده و هیچ روزنه‌ای را باز نگذاشته که بخواهد دوباره تحریم کند.

ایران تاکنون با دور زدن تحریم‌ها، نفت را به شرکت‌های کوچک چینی فروخته و در آینده هم همین روال ادامه خواهد داشت مگر اینکه اگر آمریکا بخواهد جلوی همین میزان صادرات را هم بگیرد، در این صورت باید فشار مضاعفی روی چین وارد کند. در هر حال اقدام جدید آمریکا در رابطه با تحریم نفت ایران بیشتر حالت نمادین دارد و موضوعی است که به اسرائیل نشان دهد که کنار آنهاست و از آنها پشتیبانی می‌کند.بهروزی‌فر در گفت‌وگو با ایلنا افزود: تحریم‌هایی که تاکنون داشته‌ایم به‌قدری همه‌جانبه بوده که عملا نمی‌توانند چیز زیادی به آن اضافه کنند، زیرا قبلا کل نفتکش‌ها، صادرات و بیمه محموله‌های نفتی ایران تحریم شده و تحریم جدید نمادین است و شرکت‌های چینی که با دنیا ارتباط ندارند، همچنان مشتری نفت ارزان و تخفیفی ایران خواهند بود.

بیشتر بخوانید:  رکورد افزایش تولید نفت ایران در ۵ سال گذشته

به گفته وی، تا زمانی که مشکلات ایران با جامعه جهانی حل نشود امکان توسعه صنعت نفت و اقتصاد ایران وجود ندارد، اینکه با دور زدن تحریم نفت را به شرکت‌های خاص و قیمت پایین و هزینه بالا بفروشیم و امکان انتقال پول را به کشور نداشته و نتوانیم آنچه را خود نیاز داریم مخصوصا ادوات و تجهیزات مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری در کشور را خریداری کنیم و افزایش تولید داشته باشیم هرگونه تولید در کشور امکانپذیر نخواهد بود.این کارشناس انرژی بر این باور است که در شرایط اکنونی چاره‌ای نداریم که روابط خود را با دنیا روبه‌راه کنیم و سرمایه، تکنولوژی، دانش و مدیریت خارجی را جذب و در تمام عرصه‌های اقتصادی وارد کنیم وگرنه روزبه‌روز اوضاع بدتر می‌شود به‌طوری که ناترازی بنزین، گاز و برق تماما اثرات تحریم است.

اکنون ناترازی گاز داریم و مصرف بخش خانگی، صنعتی و نیروگاهی نیز در حال افزایش است. مصرف گاز در کشور ما حتی نسبت به سال قبل ثابت نمی‌ماند و در حال رشد است و از سوی دیگر نه‌تنها افزایش تولید نداشته‌ایم، بلکه اگر سرمایه‌گذاری انجام نشود کاهش تولید هم خواهیم داشت. کمااینکه پارسال ناترازی داشتیم و مجبور شدیم خوراک صنایع و پتروشیمی را قطع کنیم، مساله این است که اگر زمستان سختی هم باشد مشکلات مضاعف خواهد شد.به گفته بهروزی‌فر، اگر روی افزایش تولید و بهینه‌سازی مصرف برنامه‌ریزی درستی نداشته باشیم این مساله سال به سال بدتر می‌شود و همچنان برای اینکه گاز خانگی را تامین کنیم مجبوریم گاز صنایع را کم کنیم. در زمستان امسال نیز نیروگاه‌ها مجبورند سوخت مایع بسوزانند که بخش قابل‌توجهی می‌تواند مازوت باشد و باعث آلایندگی هوای شهرهای بزرگ خواهد شد. از سوی دیگر، این شکل از توزیع سوخت صنایع و پتروشیمی‌هایی که با گاز کار می‌کنند را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد و همه اینها هزینه‌هایی است که روی دست اقتصاد کشور باقی خواهد ماند.

منبع: جهان صنعت

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.