کد خبر : 22261
تاریخ انتشار : چهارشنبه 18 مهر 1403 - 13:25

شاخص کل و هم‌وزن بورس صعودی شدند؛

بیشترین افت گروه نفتی در پالایشگاه‌های تهران، اصفهان و بندرعباس ثبت شد

بیشترین افت گروه نفتی در پالایشگاه‌های تهران، اصفهان و بندرعباس ثبت شد
در بورس امروز، شاخص کل هم‌وزن نیز در مسیر صعودی، به شاخص کل هم‌وزن پیوست. همچنین با وجود بهبود معاملات گروه پتروشیمی‌ها، پالایشی‌ها باز هم طعم رشد قیمت را نچشیدند.

به گزارش اختصاصی انرژی‌پرس، بورس تهران که در روز معاملاتی قبل به روند نزولی خود پایان داد، امروز هم صعود خود را ادامه داد و این بار، شاخص هم‌وزن نیز همسو با شاخص کل، در مدار صعودی قرار گرفت. وضعیت صنعت پتروشیمی نیز بهبود یافت و بخش عمده نمادهای آن شاهد رشد قیمت بودند. با این وجود، در صنعت پالایشی، بار دیگر هیچ نمادی نتوانست رشد قیمت پایانی را تجربه کند.

شاخص کل بورس تهران، در بازار امروز رشدی دو هزار و ۴۵۳ واحدی را تجربه کرد و ۰.۱۲ درصد به ارتفاع خود افزود. شاخص کل هم‌وزن نیز رشد اندک ۰.۰۳ درصدی را شاهد بود.

با وجود رشد شاخص‌های بورسی، حجم معاملات بورس در بازار روز جاری کاهشی شد؛ طوری که سهامداران تنها ۳.۷ میلیارد برگه سهم و حق تقدم خرید و فروش کردند و ارزش معاملات خرد به هزار و ۴۸۲ میلیارد تومان کاهش یافت. خروج پول حقیقی از بازار نیز ادامه یافت و حقیقی‌ها ۱۰۹ میلیارد تومان از پول خود را از بازار خارج کردند.

سنگینی کفه ترازوی صنعت پتروشیمی به سمت سبزپوش‌ها

در آخرین روز معاملاتی هفته جاری، تعداد نمادهای پتروشیمی صعودی از نزولی‌ها پیشی گرفت. به نحوی که از میان ۳۱ نماد معامله شده این گروه در بازار امروز، ۲۰ نماد افزایش قیمت داشتند، ۱۰ نماد روی صفر تابلو معامله شدند و ۹ نماد نیز منفی خوردند.

در میان نمادهای صعودی، سه نماد پتروشیمی نوری (نوری)، پتروشیمی پردیس (شپدیس) و پتروشیمی قائدبصیر (شبصیر) با ثبت سقف قیمتی مجاز خود، بیشترین افزایش قیمت را داشتند. از سوی دیگر نیز نمادهای پتروشیمی ارومیه (شاروم) و صنایع پتروشیمی تخت جمشید (شجم)، هر یک با ۰.۳۶ درصد و پتروشیمی مارون (مارون) با ۰.۲۵ درصد کاهش قیمت، شاهد بیشترین افت قیمت بودند.

بیشتر بخوانید:  تنها سه نماد پالایشی بورس مثبت خوردند

افزون بر آن، نماد پتروشیمی پردیس بیشترین ورود پول حقیقی گروه پتروشیمی را با مبلغ ۹.۵ میلیارد تومانی به خود اختصاص داد. این در حالیست که بیشترین خروج پول حقیقی نیز با مبلغ ۱.۴ میلیارد تومانی در سهام شرکت صنایع پتروشیمی تخت جمشید ثبت شد.

پالایشگاه تهران در قعر بازدهی گروه نفتی

با وجود بهبود معاملات در کلیت بازار و صنعت پتروشیمی، وضعیت صنعت پالایشی تغییری نکرد و هیچ کدام از نمادهای پالایشی موفق نشدند که در مسیر صعود قرار بگیرند. طوری که قیمت پایانی هشت نماد به نزولی شد و پنج نماد نیز بدون تغییر قیمت پایانی به استقبال هفته آینده رفتند.

در بین هشت نماد نزولی گروه پالایشی در بورس امروز، سهامداران نماد پالایش نفت تهران (شتران) با ۰.۹۹ درصد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۰.۹۵ درصد و پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۰.۹ درصد افت، بیشترین کاهش ارزش دارایی‌های خود را شاهد بودند.

به این ترتیب، شاخص گروه فرآورده‌های نفتی در پایان بازار ۰.۷۳ درصد افت کرد. همچنین طی معاملاتی به ارزش ۹۴ میلیارد تومان، سهامداران حقیقی ۲۴ میلیارد تومان از این گروه خارج کردند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که نماد شتران، علاوه بر بیشترین افت قیمت، بیشترین خروج پول حقیقی در بورس امروز را نیز به خود اختصاص داد و رقم این خروج پول معادل ۷.۲ میلیارد تومان بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.