کد خبر : 21911
تاریخ انتشار : پنجشنبه 12 مهر 1403 - 10:44

رسانه‌ها گزارش دادند؛  

نوآوری‌های ریاض برای بدل شدن به غول گازی جهان/ عملیاتی شدن اولین پروژه ذخیره‌سازی گاز طبیعی عربستان سعودی

نوآوری‌های ریاض برای بدل شدن به غول گازی جهان/ عملیاتی شدن اولین پروژه ذخیره‌سازی گاز طبیعی عربستان سعودی
عربستان سعودی نخستین پروژه ذخیره گاز طبیعی از طریق تزریق سوخت فرآوری‌شده را عملیاتی کرد و گامی دیگر در راستای تحقق بخشیدن به چشم‌انداز توسعه ۲۰۳۰ ریاض برداشت. 

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، پادشاهی عربستان سعودی روز یکشنبه از آغاز بهره‌برداری از اولین پروژه در این کشور برای ذخیره گاز طبیعی با تزریق گاز فرآوری‌شده در مخزن حویه-عنیزه خبر داد. وزارت انرژی عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که این پروژه به مدیریت تغییرات فصلی در تقاضا، دستیابی به اهداف برنامه جابجایی سوخت مایع و کاهش انتشار کربن کمک می‌کند.

ریاض در مسیر ذخیره‌سازی پیشرفته گاز

پیش از هر چیز، باید دید که این مخزن اصولا چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. پروژه ذخیره‌سازی گاز آرامکو به نام حویه-عنیزه  در ۲۶۰ کیلومتری شرق ریاض پایتخت عربستان سعودی قرار دارد. این نیروگاه دارای یک تاسیسات تزریق گاز با ظرفیت ۱۵۰۰ میلیون فوت مکعب استاندارد در روز و همچنین یک تاسیسات برداشت است که قادر به پردازش تا ۲۰۰۰ میلی متر مکعب در روز گاز است. این پروژه شامل ساخت تأسیسات تزریق گاز با کمپرسورهای تقویت کننده و تزریقی، تأسیسات تکثیر گاز با کمپرسورهای تکثیر و اسلگ‌گیرها و همچنین تاسیسات مختلف و تأسیسات خارج از محل است.

شرکت نفت و گاز کره جنوبی یا همان مهندسی سامسونگ، پیمانکار اصلی مهندسی، تدارکات و ساخت، محدوده حمل و نقل و نصب پروژه را برعهده گرفته بود. بیش از ۶۰ بخش این مخزن در بندر صنعتی «ملک فهد» در جبیل یا در یک کارخانه در «دمام» محموله‌های گازی را دریافت کرده و برای فرآوری بیشتر به سایت منتقل می‌کند. سنگین‌ترین بخش این پروژه شامل چهار اسلگ‌گیر است که هر کدام بیش از ۴۰۰ تن وزن دارند.

این در حالی است که طی ماه‌های اخیر عربستان سعودی، غول نفتی جهان، از کشف ۷ میدان جدید نفت و گاز خبر داد. این اکتشافات جدید، ذخایر قابل توجهی از نفت سبک عربی، گاز طبیعی و میعانات گازی را برای این کشور به ارمغان می‌آورد. بنا به گزارش رسانه‌ها، طی ماه ژوئیه، وزیر انرژی عربستان سعودی از کشف هفت مخزن نفت و گاز در مناطق شرقی این کشور خبر داد. بر اساس گزارش‌ها، شاهزاده «عبدالعزیز بن سلمان»، وزیر انرژی عربستان اعلام کرده که شرکت نفت دولتی آرامکو موفق به کشف دو میدان نفتی غیرمتعارف، یک مخزن نفت سبک عرب، دو میدان گازی و دو مخزن گاز طبیعی شده است.

این تحولات نشان از آن دارد که عربستان نه‌تنها در آستانه بدل شدن به یگانه غول گازی جهان قرار دارد بلکه توسعه تجهیزات لازم برای پیشبرد اهداف خود را نیز در دستور کار دارد. 

توسعه بی‌امان سعودی‌ها

وزارت نفت و انرژی عربستان طی بیانیه اخیر خود افزود که این کشور عملیات تزریق و تولید مجدد گاز طبیعی را با تزریق گاز فرآوری‌شده به زمین آغاز خواهد کرد و خاطرنشان کرد که این پروژه اولین پروژه در نوع خود خواهد بود. بر اساس این بیانیه، تایید شده است که ذخایر در شبکه اصلی گاز با نرخ ۲ میلیارد فوت مکعب استاندارد در روز دوباره تولید خواهد شد.

بیشتر بخوانید:  جایگاه ایران در خطوط لوله اوراسیا

این توسعه در حالی صورت می‌گیرد که خبرگزاری عربستان سعودی گزارش داده که در پی اکتشافات اخیر، مقادیر تایید‌شده اضافی بالغ بر ۱۵ تریلیون فوت مکعب استاندارد گاز و دو میلیارد بشکه میعانات گازی است. شایان ذکر است که بر اساس گزارش رسانه‌ها، مقادیر منابع میدان جفوره در حال حاضر حدود ۲۲۹ تریلیون فوت مکعب استاندارد گاز و ۷۵ میلیارد بشکه میعانات گازی برآورد شده است.

در این زمینه، گزارش‌های اقتصادی حاکی از آن است که اعلام افزایش ذخایر گاز در شرق این کشور دارای پیامدهای استراتژیک است و شواهد جدیدی از حرکت عربستان سعودی به سمت توسعه حوزه‌های گاز به منظور حمایت از انتقال انرژی محلی و اتکا به منابع انرژی پاک‌تر است. این نکته را نیز باید در نظر داشت که پروژه ذخیره‌سازی ریاض دارای سه مزیت استراتژیک است: اولین مزیت، اهمیت آن برای برنامه کاهش مصرف مایعات نفتی و صادرات به جای سوزاندن آن‌ها است؛ دوم اینکه اساس برنامه آرامکو تبدیل شدن به بزرگ‌ترین منبع سوخت هیدروژنی در جهان است. همچنین سومین مورد مهم این بوده که این تحولات ممکن است انگیزه عربستان سعودی برای صادرات گاز طبیعی مایع‌شده به جهان برای اولین‌بار باشد.

عربستان سعودی به طور فعال استفاده از گاز سازگار با محیط‌زیست را از طریق ابتکار عملی تحت رهبری دولت این کشور به رهبری «مرکز ملی سازگاری با محیط‌زیست» ترویج می‌کند. در مشارکت با سازمان‌های محلی و بین‌المللی، این ابتکار از کارخانه‌های بخش خصوصی می‌خواهد که به سوخت‌های پاک‌تر روی آورده و در این راستا وام‌ها و خدماتی را نیز به این شرکت‌ها ارائه می‌دهد. 

اولین پروژه ذخیره‌سازی گاز طبیعی عربستان سعودی که به عنوان بخشی از چشم‌انداز توسعه ۲۰۳۰ ریاض راه‌اندازی شد، با هدف جابجایی یک میلیون بشکه در روز سوخت مایع در بخش‌های تاسیساتی، صنعتی و کشاورزی تا پایان این دهه آغاز به کار کرده است. این مسئله نشان از برنامه‌ریزی بلندمدت عربستان برای توسعه و گسترش بازوهای خود در حوزه انرژی دارد، چراکه سوخت‌های تجدیدپذیر و گاز طبیعی دو جایگزین اصلی‌ هستند که پادشاهی این کشور را قادر می‌‌سازد ۵۰ درصد برق خود را از منابع تجدیدپذیر تولید کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.