کد خبر : 21718
تاریخ انتشار : دوشنبه 9 مهر 1403 - 10:38

معاونت برنامه‌ریزی پترول در گفتگو با «انرژی پرس»:

پترول در مقابل جریان؛ تلاش برای شکستن چرخه خام فروشی +فیلم

پترول در مقابل جریان؛ تلاش برای شکستن چرخه خام فروشی +فیلم
سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و توسعه کسب‌وکار پترول، ضمن انتقاد از تمرکز گذشته صنعت بر تولید محصولات پایه، از تلاش‌های این شرکت برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر و کاهش وابستگی به صادرات محصولات اولیه خبر داد. راه‌اندازی واحد تولید کودهای ترکیبی در پتروشیمی ارومیه و توسعه واحدهای تولید پلی آلومینیوم کلراید و پلی پروپیلن در پتروشیمی‌های ایلام و ارغوان گستر ایلام، تنها بخشی از اقدامات پترول در این راستا است.

به گزارش  اختصاصی انرژی پرس، عبدالرحیم قنبریان سرپرست معاونت برنامه ریزی و توسعه کسب و کار پترول، در مصاحبه‌ای اختصاصی با «انرژی پرس»، بر اهمیت حرکت به سمت زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی تاکید کرد.

قنبریان با انتقاد از تمرکز گذشته صنعت پتروشیمی بر احداث واحدهای بزرگ تولید محصولات پایه و عدم توجه به زنجیره ارزش، به اهمیت این موضوع اشاره کرد و گفت: علی‌رغم تاکیدات مکرر مسئولان بر جلوگیری از خام‌فروشی، زنجیره ارزش در پتروشیمی مغفول مانده است.

پترول؛ پیشرو در ایجاد زنجیره ارزش

قنبریان با اشاره به پروژه‌های مختلفی که توسط پترول در حوزه زنجیره ارزش تعریف شده، از جمله پتروشیمی ارومیه، ایلام و نگین اسلام‌آباد، نشان داد که این شرکت به دنبال ایجاد ارزش افزوده بیشتر و کاهش وابستگی به صادرات محصولات اولیه است.

سرپرست معاونت برنامه ریزی و توسعه کسب و کار پترول عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای پترول، راه‌اندازی واحد تولید کودهای ترکیبی در پتروشیمی ارومیه است. این واحد که اولین واحد از نوع خود در صنعت پتروشیمی کشور محسوب می‌شود، گامی مهم در جهت تامین نیاز داخلی به کودهای شیمیایی و کاهش وابستگی به واردات است. همچنین، پترول در حال توسعه واحدهای تولید پلی آلومینیوم کلراید و پلی پروپیلن در پتروشیمی‌های ایلام و ارغوان گستر ایلام است که می‌تواند به افزایش تنوع محصولات تولیدی و بهبود وضعیت اقتصادی این شرکت‌ها کمک کند.

بیشتر بخوانید:  افزایش ۴۰۰ درصدی درآمد پتروشیمی ارومیه نسبت به سال گذشته

قنبریان همچنین به چالش‌های پیش روی صنعت پتروشیمی، از جمله تامین خوراک و کمبود آب اشاره کرد؛ او با تاکید بر اهمیت انتخاب مکان مناسب برای احداث پتروشیمی‌ها، به عنوان مثال پتروشیمی ایلام را مورد انتقاد قرار داد.

تاکید بر تولید محصولات با ارزش افزوده بالا

او با بیان اینکه هدف پترول تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالا است، به پروژه‌هایی مانند تولید کودهای ترکیبی، پلی آلومینیوم کلراید، پلی پروپیلن و پلی‌استایرن اشاره کرد. همچنین، قنبریان بر اهمیت استفاده از فناوری‌های جدید و رعایت استانداردهای زیست‌محیطی در این پروژه‌ها تاکید کرد.

قنبریان در عین حال به چالش‌هایی مانند تامین خوراک، کمبود آب و مشکلات زیرساختی در برخی از پروژه‌ها از جمله پتروشیمی ایلام اشاره کرد. با این حال، او بر تلاش‌های صورت گرفته برای رفع این چالش‌ها و تحقق اهداف شرکت تاکید کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.