کد خبر : 21305
تاریخ انتشار : یکشنبه 1 مهر 1403 - 10:03

چه بلایی بر سر خروجی نخبه‌پرور دانشگاه صنعت نفت آمد؟ +فیلم

چه بلایی بر سر خروجی نخبه‌پرور دانشگاه صنعت نفت آمد؟ +فیلم
اینطور به نظر می‌رسد که امنیت تحصیلی و شغلی که پیش‌تر برای دانشجویان این دانشکده‌ها وجود داشته، حالا از بین رفته است.

به گزارش اختصاصی انرژی‌پرس، در اهمیت دانشگاه صنعت نفت ایران همین بس که معاون اول رئیس جمهور در مراسم معارفه وزیر نفت، ارتقای سطح دانشکده‌های این دانشگاه را از وظایف مهم وزارتخانه در کنار مواردی چون حل ناترازی انرژی، ‌توسعه میادین مشترک و افزایش تولید صادرات نفت و گاز قرار داد. محمدرضا عارف در این باره گفت: باید درنظر داشت که منابع نفت و گاز موجود در کشور از انفال است و وظیفه ما حفظ این انفال است و زمانی می توان به خوبی از آن حفاظت کرد که علاوه بر بکارگیری نیروهای برجسته این وزارتخانه در راستای ارتقای آنان و بهره گیری از نیروهای نخبه، جوان و جدید گام برداشت.

اما برای پی بردن به اهمیت تاکید معاون اول رئیس جمهور لازم است درباره این دانشگاه، تاریخچه‌اش و خدماتی که به صنعت نفت ایران داشته، بیشتر بدانیم.فعالیت‌های آموزشی در سطوح عالی در صنعت نفت ایران به‌ صورت رسمی در سال ۱۳۱۸ با تاسیس آموزشگاه فنی آبادان شروع شد. با توسعه این آموزشگاه، نام آن به دانشکده فنی آبادان و سپس به دانشکده نفت آبادان.از سال ۱۳۳۵ تا ۱۳۴۱ این مجموعه آموزشی از دانشکده فنی آبادان تا دانشکده نفت آبادان چندین بار تغییر نام یافت و پیرو همین اتفاق هم رشته‌هایی که پوشش می‌دادند هم عوض می‌شد. در سال ۱۳۶۸، پس از پایان شرایط جنگی در کشور با صدور مجوز تأسیس دانشگاه صنعت نفت از طرف وزارت فرهنگ و آموزش عالی، کلیه موسسات آموزشی موجود در وزارت نفت تحت پوشش دانشگاه قرار گرفتند.

در حال حاضر دانشگاه صنعت نفت دارای چهار دانشکده، چهار مرکز تحقیقات است. این مراکز علمی عبارتند از:

دانشکده نفت آبادان
دانشکده نفت اهواز
دانشکده نفت تهران
دانشکده علوم دریایی محمودآباد
مرکز تحقیقات دانشکده نفت آبادان
مرکز تحقیقات دانشکده نفت اهواز
مرکز تحقیقات دانشکده نفت تهران
مرکز تحقیقات صنایع فراساحل نفت و گاز دانشکده علوم دریایی محمودآباد

با گذشت چندین دهه از فعالیت این دانشگاه اما آنچه که روشن است، کاهش فاحش خروجی نخبه‌های حوزه نفت از مجموعه آموزشی وابسته به یکی از استراتژیک‌ترین وزارتخانه‌های کشور است.اما چه تغییراتی از گذشته تا به امروز در این دانشگاه رخ داده است؟ دکتر حسین میرافضلی، کارشناس نفت، از جای خالی اساتید خارجی می‌گوید: «در دوره‌های گذشته اساتید این دانشگاه مستقیما از خارج از کشور می‌آمدند. همه دانشجویان هم بورسیه می‌شدند و رتبه‌های بسیار بالا می‌توانستند سهمیه حضور در این دانشگاه را به دست آورند. اما در سال‌های اخیر دیگر خبری از اساتید خارجی نیست.»
اینطور به نظر می‌رسد که امنیت تحصیلی و شغلی که پیش‌تر برای دانشجویان این دانشکده‌ها وجود داشته، حالا از بین رفته است. دکتر مقدسی عضو هیئت علمی دانشکده صنعت نفت که خودش ورودی سال ۶۶ این دانشگاه بوده، از این فقدان برجسته می‌گوید: «یک نکته مهم درباره ورود و خروج دانشجویان از دانشگاه بود. من خودم ورودی سال ۱۳۶۶ هستم و از روز اول هم بورس شدم. از سوی دیگر در ترم سه و چهار دیگر می‌دانستم که چه شغلی خواهم داشت چرا که وضعیت کاری.ام هم با همین تحصیلاتم قطعی می‌شد اما این امنیت شغلی و کاری در سال‌های اخیر از دانشجویان سلب شده است. که خب حتما تاثیرش را هم روی بار علمی دانشگاه می‌گذارد.»

بیشتر بخوانید:  سه چالش بزرگ پزشکیان در صادرات نفت +فیلم

یکی از دستاوردهای تربیت متخصصین در این دانشگاه، ملی شدن صنعت نفت بود که برگ زرینی در تاریخ ایران محسوب می‌شود. همچنین متخصصین دانشکده نفت آبادان در راه‌اندازی بخش‌های مختلف پالایشگاه آبادان، کار بزرگی را در تاریخ به نام خود ثبت کرده بودند.اما در حدود یک دهه اخیر دیگر از آن کارنامه درخشان خبری نیست. آن هم در حالی که بحران تحریم، نیاز به ارتقای سطح دانش و تکنولوژی را در کشور ما بیش از پیش جلوه داده است.بر همین اساس و به گفته متخصصان، بازگشت امتیازات برای دانشجویان این دانشگاه، افزایش سطح تجهیزات آموزشی و پژوهشی، توجه جدی به بورسیه‌های تحصیلی و شغل‌یابی آن‌ها در سال‌های بعد برای فارغ‌التحصیلان، می‌تواند این دانشگاه را به روزهای اوج خود برگرداند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.