کد خبر : 21287
تاریخ انتشار : پنجشنبه 29 شهریور 1403 - 10:42

کارشناسان هشدار دادند؛

«ال‌ان‌جی» در سراشیبی سقوط

«ال‌ان‌جی» در سراشیبی سقوط
بنا به گزارش‌ها، صنعت گاز طبیعی مایع با مجموعه‌ای از چالش‌ها از جمله موانع نظارتی، اختلالات زنجیره تامین و حساسیت قیمت مواجه است که می‌تواند بر رشد آینده آن تأثیر بگذارد

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، گاز طبیعی مایع به یک محرک اصلی رشد برای صنعت انرژی تبدیل شده است. گازی که بسیار تمیزتر از زغال سنگ یا نفت می سوزد، جایگاهی مهم را در انتقال انرژی به دست آورده است، اما آمارهای اخیر حاکی از آن بوده این جایگاه آنچنان هم که گمان می‌رفت مستحکم نیست.

بنا به گزارش‌ها، صنعت گاز طبیعی مایع با مجموعه‌ای از چالش‌ها از جمله موانع نظارتی، اختلالات زنجیره تامین و حساسیت قیمت مواجه است که می‌تواند بر رشد آینده آن تأثیر بگذارد.

بحران در چشم‌انداز: وقفه تاثیرگذار

علیرغم تداوم تقاضای قوی برای گاز طبیعی مایع، رشد مورد انتظار در تقاضای این حامل انرژی ممکن است مطابق انتظارات نباشد. علاوه بر این، بر اساس گزارش جدید شرکت وود مکنزی، چالش‌های زیادی در بخش عرضه گاز طبیعی وجود دارد، از تحریم‌های اعمال‌شده علیه روسیه گرفته تا زنجیره تامین و مشکلات نظارتی در پروژه‌های ایالات متحده.

در اوایل ماه اوت، یک دادگاه استیناف ایالات متحده مجوز بازپرداخت پروژه صادرات گاز طبیعی مایع ریو گراند شرکت «نکس دیکید» را که توسط کمیسیون تنظیم مقررات انرژی فدرال صادر شده بود، به این دلیل که کمیسیون فدرال تنظیم‌گری انرژی باید بیانیه اثرات زیست محیطی تکمیلی را در طول فرآیند بازپرداخت خود صادر می‌کرد، لغو کرد.

به طور کلی، این بدان معنی است که پروژه عظیم گاز طبیعی شرکت مذکور که از پروژه‌های گسترده حوزه ال‌ان‌جی در ایالات متحده محسوب می‌شود و مشتاقان این حوزه روی گسترش آن حساب بسیار باز کرده بودند، به تعویق خواهد افتاد. ساخت و ساز در فاز ۱ که شامل سه قطار مایع‌سازی می شود، ادامه دارد. با این حال، رای دادگاه باقی پروژه را تحت تأثیر قرار می‌دهد و تصمیم نهایی سرمایه‌گذاری در فاز ۴ را به تاخیر می‌اندازد و احتمالاً ساخت فاز ۲ و فاز ۳ را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

البته تحلیلگران خاطرنشان کردند که این وقفه بدیمن احتمالا پس از انتخابات نوامبر برداشته خواهد شد. پس از آن، تنظیم‌کننده‌گان قوانین باید چارچوب جدیدی را برای تصویب‌های آتی چنین پروژه‌هایی مطابق با تمام مقررات مربوطه طراحی کنند.

به گفته کارشناسان، ماهیت چنین رویدادهایی نشان از آن دارد که ال‌ان‌جی ممکن است دچار اختلال‌هایی نابهنگام شود که بر روند گسترش و توزیع آن تاثیر بگذارد، خاصه آن‌که ادامه بحران در اوکراین خود توانسته روند توسعه این حامل انرژی را دچار وقفه کند و در حال حاضر مصرف‌کنندگان کلان به دنبال تامین‌کنندگانی ورای مرزهای کرملین هستند.

بیشتر بخوانید:  بحران جدید برای بازار ال‌ان‌جی در راه است؟

کاهش تقاضا

بنا به گزارش اویل پرایس، همچنین مسئله بالقوه جدی‌تری در مورد تقاضا برای ال‌ان‌جی یا گاز مایع وجود دارد. بزرگترین محرک رشد تقاضا در فضای گاز طبیعی مایع قطعا آسیا است. با این حال، بلومبرگ در اوایل ماه جاری گزارش داد که واردات ال‌ان‌جی چین در آستانه کاهش است زیرا سایت‌های ذخیره‌سازی گاز این کشور به ظرفیت نهایی نزدیک می‌شوند و اگر زمستان پیش رو معتدل باشد، این منایع به سرعت تخلیه نشده و در نتیجه تقاضای کلی منطقه را تضعیف می‌کند.

یکی دیگر از مسائل مربوط به تقاضای ال‌ان‌جی در آسیا و هرگونه فرض صعودی در مورد آن، حساسیت قیمت است. تا کنون در سال جاری، قیمت گاز طبیعی مایع کاملا مقرون به صرفه بوده است، از این رو واردات افزایش یافته است. اما، همانطور که تحلیلگران اشاره می کنند، اکثر کشورهای آسیایی به شدت نسبت به تغییرات قیمت حساس هستند و آماده‌اند تا در لحظه‌ای که قیمت بسیار بالا می‌رود، خرید را متوقف کنند.

اتفاقاً این ممکن است همان چیزی باشد که در مورد گاز طبیعی مایع آمریکا باید انتظارش را کشید. «گاوین مگوایر»، مقاله‌نویس بخش انرژی رویترز، هفته گذشته با استناد به داده‌های موجود گزارش داد که ممکن است سال آینده قیمت بنزین در ایالات متحده به طور قابل ملاحظه‌ای بالاتر برود.

چنین تحولی باعث می‌شود صادرات گاز طبیعی مایع ایالات متحده پرهزینه‌تر شود و به دلسردی خریداران در اروپا و آسیا منجر شود که نسبت به تغییرات ناگهانی قیمت‌ها بسیار حساس‌تر از رقبای آمریکایی خود هستند. از سوی دیگر، به نظر می‌رسد در صورت جدی‌تر شدن سیاست‌های دولت‌ها برای کنترل گازهای گلخانه‌ای امکان کاهش مصرف گاز طبیعی مایع وجود دارد و باید دید که آیا این حامل انرژی در سراشیبی سقوط قرار دارد یا آینده نامطمئن آن دستخوش تغییر می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.