کد خبر : 21210
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 شهریور 1403 - 13:28

رشد بورس با موتور پتروپالایشی‌ها؛

پتروشیمی‌های فن آوران و تخت جمشید پیشتاز گروه خود شدند

پتروشیمی‌های فن آوران و تخت جمشید پیشتاز گروه خود شدند
با ابلاغ ابطال مصوبه نرخ خوراک و سوخت پتروشیمی‌ها، بخش عمده نمادهای این صنعت سبزپوش شدند و روند صعودی شاخص‌های اصلی بازار سهام را تشدید کردند.

به گزارش اختصاصی انرژی‌پرس، بورس تهران که در روز معاملاتی قبل رشدی اندک را تجربه کرد، در بازار امروز پرقدرت‌تر از قبل به روند صعودی خود ادامه داد. نمادهای پتروشیمی بورس، پس از ابلاغ ابطال مصوبه نرخ خوراک و سوخت این صنعت، از پیشتازان بورس امروز بودند و تاثیر قابل توجهی بر رشد شاخص‌های بورسی گذاشتند. نمادهای پالایشی نیز وضعیت خوبی در بازار امروز داشتند و بخش عمده نمادهای این گروه با رشد قیمت با استقبال معاملات فردا رفتند.

شاخص کل بورس، بازار امروز را با رشد ۱۶ هزار و ۵۸۵ واحدی، معادل ۰.۸ درصدی به پایان رساند و در نهایت روی پله دو میلیون و ۸۴ هزار واحدی ایستاد. شاخص کل هم‌وزن نیز صعودی ۰.۹ واحد درصدی را تجربه کرد.

با افزایش حجم معاملات سهام و حق تقدم به ۹.۳ میلیارد برگه در معاملات روز جاری، ارزش معاملات خرد نیز رشدی محسوس داشت و به سطح سه هزار و ۱۶۸ میلیارد تومانی رسید. حقیقی‌ها نیز به استقبال بازار سهام رفتند و ۲۳۰ میلیارد تومان پول تازه نفس در معاملات تزریق کردند.

نماد پتروشیمی‌های پردیس و شیراز متوقف شدند

در معاملات امروز صنعت پتروشیمی، ۲۲ نماد افزایش قیمت را رقم زدند و تنها سه نماد پتروشیمی ممسنی (ممسنی) با ۲.۹۸ درصد، پتروشیمی جهرم (جهرم) با ۰.۶۸ درصد و پتروشیمی دهدشت (دهدشت) با ۰.۵۶ درصد افت قیمت، بازدهی منفی ثبت کردند. در این بین نمادهای پتروشیمی فن آوران (شفن) با ۲.۹۷ درصد، صنایع پتروشیمی تخت جمشید (شجم) با ۲.۹۶ درصد و پتروشیمی آبادان (شپترو) با ۲.۰۹ درصد، بیشترین رشد قیمت را ثبت کردند.

از سوی دیگر، بررسی‌ها حاکی از آن هستند که نماد پتروشیمی نوری با ورود پول حقیقی پنج میلیارد تومانی، از این منظر پیشتاز گروه خود بود. با این حال، سهامداران حقیقی پتروشیمی جم (جم) بیشترین خروج پول به مبلغ ۲.۳ میلیارد تومان را به نام خود زدند.

بیشتر بخوانید:  فرموله شدن نرخ خوراک پتروشیمی‌ها خیال بورسی‌ها را راحت کرد

لازم به ذکر است که در معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی پردیس (شپدیس) و پتروشیمی شیراز (شیراز) به دلیل افشای اطالاعات با اهمیت گروه الف مبنی بر کاهش نرخ خوراک خود، متوقف شدند.

نفت بهران؛ تنها نماد نزولی گروه پالایشی

نمادهای گروه فرآورده‌های نفتی، همچون روز گذشته، امروز هم روندی رو به بالا داشتند و شاخص این گروه در پایان معاملات با رشدی ۱.۳۹ درصدی همراه شد. همچنین ارزش معاملات نمادهای پالایشی به ۷۷ میلیارد تومان بود و حدود ۱۱.۵ میلیارد تومان پول حقیقی وارد این گروه شد.

در معاملات امروز پالایشی‌ها، تنها نماد نفت بهران (شبهرن) با افت ۰.۳۹ درصدی مواجه شد، چهار نماد روی صفر تابلو معامله شدند و سهامداران باقی هفت نماد این گروه نیز شاهد بازدهی مثبت بودند. در میان سهام شرکت‌های پالایشی، نمادهای پالایش نفت تهران (شتران) با ۲.۰۶ درصد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۱.۹۵ درصد و پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۱.۶۵ درصد بیشترین رشد قیمت را تجربه کردند.

از سویی دیگر، نماد شتران علاوه بر بیشترین رشد قیمت، بیشترین ورود پول حقیقی را نیز به نام خود زد. به نحوی که امروز سهامداران حقیقی بیش از ۵.۶ میلیارد تومان پول وارد معاملات این نماد کردند. سهام شرکت پالایش نفت تبریز (شبریز) اما بیشترین خروج پول حقیقی از این گروه را با رقم ۱.۹ میلیارد تومانی به نام خود زدند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.