کد خبر : 17303
تاریخ انتشار : شنبه 16 تیر 1403 - 13:23

استقبال باشکوه بورس از پزشکیان؛

پیشتازی پالایشگاه‌های لاوان، اصفهان و بندرعباس در بورس امروز/ حقیقی‌ها با بورس آشتی کردند؟

پیشتازی پالایشگاه‌های لاوان، اصفهان و بندرعباس در بورس امروز/ حقیقی‌ها با بورس آشتی کردند؟
شاخص کل بورس در واکنش مثبت به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، جهشی 4.2 درصدی را رقم زد و بخش عمده نمادهای پتروپالایشی سبزپوش شدند.

به گزارش اختصاصی انرژی‌پرس، بورس تهران در نخستین روز پس از انخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۳ به استقبال مسعود پزشکیان رفت و جهشی قابل توجه را تجربه کرد. علاوه بر شاخص‌های اصلی بازار سهام، پتروپالایشی‌های بورس نیز سبزپوش شدند و از میان کل نمادهای گروه پتروشیمی و پالایشی بورس، تنها دو نماد شاهد افت قیمت بودند.

شاخص کل بورس در بازار امروز بیش از ۸۸ هزار و ۱۷۹ واحد، معادل ۴.۲ درصد جهش کرد و روی پله دو میلیون و ۱۸۸ به کار خود پایان داد. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز ۲۳ هزار واحد، معادل ۳.۴۲ درصد به ارتفاع خود افزود.

با افزایش حجم معاملات سهام و حق تقدم به ۶.۲ میلیارد برگه در بازار امروز، ارزش معاملات خرد نیز صعودی نسبی را تجربه کرد و رقم دو هزار و ۹۴۳ میلیارد تومان را به ثبت رساند که البته همچنان دلگرم‌کننده نیست. خبر خوب اما بازگشت پرقدرت حقیقی‌ها به بورس بود؛ طوری که رقم خالص ورود پول حقیقی در بازار امروز به حدود ۵۴۰ میلیارد تومان رسید.

کدام نمادهای پتروشیمی منفی خوردند؟

با بهبود انتظارات پس از انتخابات ریاست جمهوری، صنعت پتروشیمی نیز همانند بخش عمده صنایع بورسی، در رشدی قابل توجه را تجربه کرد و بیشتر نمادهای این صنعت، امروز هم به روند صعودی خود ادامه دادند؛ طوری که در پایان معاملات، ۲۴ نماد پتروشیمی بازدهی مثبتی از خود بجا گذاشتند و تنها دو نماد پتروشیمی فسا (فسا) با ۰.۸۶ درصد و پتروشیمی گلستان (شستان) با ۰.۰۳ درصد افت قیمت، شاهد بازدهی منفی بودند.

در طرف مقابل اما شرکت‌های پتروشیمی بوعلی سینا (بوعلی) و پرتوشیمی پردیس (شپدیس) با ۶ درصد و پتروشیمی ارومیه (شاروم) با ۵.۹۹ درصد رشد، بیشترین صعود را در میان هم‌گروهی‌های خود ثبت کردند.

گفتنی است که در معاملات امروز پتروشیمی‌ها، سهام شرکت پتروشیمی بوعلی سینا علاوه بر اینکه بیشترین رشد قیمت در گروه خود را رقم زد، بیش از دیگر نمادها با استقبال اشخاص حقیقی همراه شد؛ طوری‌که خالص ورود پول حقیقی به نماد خراسان از ۳۷ میلیارد تومان عبور کرد. در مقابل اما بیشترین خروج پول با رقم ۸.۷ میلیارد تومانی در سهام شرکت پتروشیمی جم (جم) رخ داد.

بیشتر بخوانید:  بیشترین بازدهی در گروه پتروشیمی به پترول رسید

لازم به ذکر است که با دستور ناظر بازار، تعدادی از نمادهای پتروشیمی در بازار امروز بازگشایی شدند. به این ترتیب سهام شرکت‌های پتروشیمی فارابی (شفارا) و پتروشیمی پارس (پارس)، پس از برگزاری مجمع و پتروشیمی جم (جم) با توجه به عدم کشف قیمت در روز معاملاتی گذشته، به معاملات بازگشتند.

پیشتازی پرچمداران پالایشی

بازار امروز پالایشی‌ها نیز تحت تاثیر فضای کلی بازار با صعودی قابل توجه همراه شد و همه نمادهای این گروه، یک‌دست سبزپوش شدند. در این میان اما بیشترین بازدهی در این گروه به نماد پالایشگاه‌های لاوان، بندرعباس و اصفهان رسید. طوری که شاوان ۵.۹۶ درصد رشد کرد، شبندر ۵.۹۲ درصد افزایش قیمت داشت و بازدهی شپنا نیز به ۵.۸۷ درصد رسید.

به این ترتیب در پایان معاملات امروز، شاخص گروه فرآورده‌های نفتی ۴.۷۸ درصد افزایش یافت و رشدی پرقدرت را تجربه کرد. همچنین در بازار امروز ۷۰ میلیارد تومان نماد پالایشی مبادله شد و خالص ورود پول حقیقی به این صنعت به ۲۶ میلیارد تومان رسید.

سهامداران حقیقی در بازار امروز استقبال گرمی از نماد پالایش نفت لاوان نشان دادند و حدود ۸.۵ میلیارد تومان پول وارد معاملات این نماد کردند. در سوی دیگر اما سه نماد نفت پارس (شنفت)، پالایش نفت شیراز (شراز) و پالایش نفت تبریز (شبریز)، تنها نمادهایی بودند که خروج پول حقیقی را تجربه کردند.

به علاوه، ناظر بازار در معاملات امروز از بازگشایی نمادهای تجهیز نیروی زنگان (شزنگ)، نفت پارس (شنفت) و نفت سپاهان (شسپا) خبر داد. این در حالیست که نماد شرکت نفت‌ بهران‌ (شبهرن) با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف، متوقف شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.