کد خبر : 17286
تاریخ انتشار : شنبه 16 تیر 1403 - 9:56

صعود قیمت نفت تا کجا ادامه دارد؟

صعود قیمت نفت تا کجا ادامه دارد؟
رشد تقاضای تابستانی بنزین، اختلالات ناشی از طوفان گرمسیری، تنش‌های ژئوپلیتیکی خاورمیانه و افزایش امیدها به کاهش نرخ بهره باعث شکسته شدن رکورد ۲‌ماه گذشته نفت شده و به بالاترین مقدار در این مدت برسد.

به گزارش انرژی پرس، انتظار افزایش قابل‌توجه تقاضا در فصل تابستان در آمریکا موتور افزایش قیمت نفت در هفته گذشته شد. همزمان اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد ذخایر نفت این کشور ۲/۱۲میلیون بشکه طی هفته گذشته کاهش یافته است، این در حالی است که تحلیلگران انتظار یک کاهش ۷۰۰‌هزار بشکه‌ای را داشتند.

از سویی، اطلاعات اقتصادی آمریکا درگزارشی که هفته گذشته منتشر شد، اعلام کرد که تقاضا برای مزایای بیکاری در این کشور طی هفته گذشته افزایش یافته و آمار بیکاری هم بالا رفته است. این بدان معناست که شرط‌بندی‌ها درباره احتمال کاهش نرخ بهره فدرال‌رزرو آمریکا همچنان پابرجاست و از این جهت حمایت از بازارهای نفت افزایش می‌یابد.

همزمان در بخش عرضه، شرکت‌های تولید نفت رزنفت و لوک‌اویل روسیه اعلام کردند صادرات نفت خود را از طریق بندر نوووریسک در دریای سیاه در ماه ژوئیه به شدت پایین می‌آورند.

شرکت آرامکوی عربستان هم قیمت رسمی فروش نفت سبک عرب به بازار آسیا را در ماه اوت تا یک‌دلار و ۸۰‌سنت در هر بشکه بالاتر از متوسط شاخص عمان/ دوبی پایین آورده که نشان‌دهنده فشار رشد عرضه کشورهای غیرعضو اوپک بر تولیدکنندگان این گروه است.

تحلیلگران انتظار دارند اتفاقات مربوط به جنگ غزه و انتخابات فرانسه و انگلیس بر روند قیمت نفت طی ماه‌های آینده تاثیر خواهد گذاشت.

چه شد نفت گران شد؟

برای رشد قیمت نفت دلایل متعددی اعلام شده است. یکی از آنها احتمال افزایش تقاضای بنزین با شروع سفرهای تابستانی است. انجمن خودروی آمریکا پیش‌بینی کرده است که سفر در دوره تعطیلات روز استقلال در هفته جاری، ۲/۵‌درصد بالاتر از مدت مشابه در سال ۲۰۲۳ خواهد بود و سفرهای خودرویی، ۸/۴‌درصد افزایش پیدا می‌کند.عامل دیگری که از قیمت نفت پشتیبانی کرد، افزایش ریسک مرتبط با تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه و نشانه‌های فروکش تورم در آمریکاست که امیدها به کاهش نرخ بهره را احیا کرده است.اختلالات احتمالی در فعالیت‌های پالایشی و تولید نفت فراساحلی آمریکا از دیگر دلایل رشد قیمت‌ها محسوب می‌شود. چارالامپوس پیسوروس تحلیلگر ارشد سرمایه گذاری در شرکت کارگزاری «ایکس‌ام» در این‌باره گفت: طوفان گرمسیری خطرناک در دریای کارائیب، به مکزیک خواهد رسید و این امر، نگرانی‌ها درباره آسیب دیدن عرضه را تشدید کرده است. همچنین آمار اقتصادی اخیر آمریکا این دیدگاه بازار را تقویت کرده است که فدرال‌رزرو احتمالا نرخ‌های بهره را امسال کاهش خواهد داد.

تیم ایوانز تحلیلگر انرژی مستقل اظهار کرد: ریسک‌های ژئوپلیتیکی فزاینده به پتانسیل صعودی بازار نفت افزوده است. با این حال، نشانه‌های رشد کمتر از حد انتظار تقاضا، روند رشد قیمت نفت را محدود کرده است.در حالی طلای سیاه روند صعودی به خود گرفته که تولید نفت اوپک هم در ماه گذشته افزایشی بوده است. نظرسنجی ماهانه رویترز حاکی از این است که همه ۱۲‌تولیدکننده اوپک در ژوئن ۷/۲۶‌میلیون بشکه در روز نفت خام تولید کردند که ۷۰‌هزار بشکه در روز نسبت به ماه می ‌افزایش داشت.آنگونه که آمارها نشان می‌دهد در ماه می، تولید نفت خام اوپک در مقایسه با آوریل ۲۹۰۰۰ بشکه در روز افزایش یافت، آن هم در شرایطی که گروه اوپک‌پلاس برای تصمیم‌گیری در مورد سیاست تولید برای بقیه سال عازم نشست مهم ۲ژوئن بود.براساس منابع ثانویه در گزارش ماهانه بازار نفت اوپک که در ژوئن منتشر شد، مجموع تولید نفت خام از ۱۲‌تولیدکننده اوپک در ماه می ‌۲۰۲۴ به‌طور متوسط ۶۳/۲۶‌میلیون بشکه در روز بود که ۲۹۰۰۰بشکه در روز نسبت به آوریل افزایش داشت.

بیشتر بخوانید:  افزایش تولید نفت اوپک به رهبری عربستان

جایی برای نفت ایران

گزارش تولید نفت اوپک در ماه ژوئن نشان داد که تولیدکنندگان عضو این کارتل برای دومین ماه پیاپی افزایش تولید را به ثبت رسانده‌اند. به نظر می‌رسد افزایش عرضه نیجریه و ایران تاثیر کاهش تولید داوطلبانه سایر اعضای ائتلاف اوپک‌پلاس را خنثی کرده است.

طبق اطلاعات به‌دست آمده از ردیابی کشتی‌ها و منابع صنعتی، سازمان کشورهای صادرکننده نفت ۷۰/۲۶‌میلیون بشکه در روز در ماه گذشته میلادی نفت تولید کرده که ۷۰‌هزار بشکه نسبت به ماه می افزایش داشته است.

این افزایش تولید در شرایطی صورت گرفته که اعضای ائتلاف اوپک‌پلاس در ماه گذشته تصمیم گرفتند بیشتر کاهش تولید خود را تا پایان ۲۰۲۵ ادامه دهند. هدف از این اقدام تقویت بازار جهانی نفت در بحبوحه ضعف رشد تقاضا، نرخ بالای بهره و افزایش تولید آمریکا بوده است.

براساس نظرسنجی ماهانه رویترز که روز سه‌شنبه منتشر شد، افزایش تولید در نیجریه و ایران باعث افزایش تولید نفت اوپک در ماه ژوئن برای دومین ماه متوالی شد. در ماه گذشته نیجریه در ماه گذشته تولید نفت خود را ۵۰۰۰۰‌بشکه در روز افزایش داد، زیرا بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت آفریقا به دنبال افزایش تولید پس از سال‌ها عملکرد ضعیف در توافق اوپک‌پلاس است که منجربه کاهش سهمیه این کشور در پایان سال گذشته شد.

ایران که از توافق اوپک‌پلاس مستثنا شده است، شاهد افزایش تولید خود به ۲/۳‌میلیون بشکه در روز در ماه ژوئن بود که مطابق با بالاترین رقم پنج ساله اخیر ایران از نوامبر ۲۰۲۳ بود.

رویترز در گزارشی نوشت: بیشترین کاهش تولید مربوط به عراق است، دومین تولیدکننده بزرگ اوپک که تولید را ۵۰‌هزار بشکه در روز کاهش داد. با وجود این، عراق در ماه گذشته به فراتر رفتن از سهمیه اوپک‌پلاس ادامه داد.

در این میان عربستان به عنوان بزرگ‌ترین نفت جهان، صادرات خود را کاهش داده است. دلیل این افت صادرات احتمالا سوزاندن نفت بیشتر در داخل برای تولید برق بوده است. براساس داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط بلومبرگ، محموله‌های نفت خام از طریق دریا در ژوئن ۵۲۹۰۰۰‌بشکه در روز کاهش یافت و به ۶۰۶/۵‌میلیون بشکه در روز در ماه ژوئن رسید.

منبع: جهان صنعت

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.