کد خبر : 16302
تاریخ انتشار : شنبه 2 تیر 1403 - 13:57

بهبود ارزش معاملات در بازار سهام؛

بیشترین افت گروه پالایشی به نمادهای نفت پاسارگاد و پالایشگاه‌های بهران و اصفهان رسید

بیشترین افت گروه پالایشی به نمادهای نفت پاسارگاد و پالایشگاه‌های بهران و اصفهان رسید
با وجود تعادل بازار در نمادهای پتروپالایشی بورس، شاخص‌ها به صعود خود ادامه دادند و ارزش معاملات خرد معاملات برای نخستین بار از آغاز خردادماه به بیش از سه هزار میلیارد تومان رسید.

به گزارش اختصاصی انرژی‌پرس، بورس تهران پس از آنکه در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته سبزپوش شد، معاملات نخستین روز تابستان را نیز با رشد شاخص‌های اصلی آغاز کرد. نمادهای پتروپالایشی بورس نیز معاملات متعادلی را در بازار امروز تجربه کردند.

شاخص کل بورس امروز رشدی سه هزار و ۹۳۵ واحدی معادل ۰.۱۹  درصدی را رقم زد و روی پله دو میلیون و ۴۷ هزار واحدی به کار خود پایان دادند. شاخص کل هم‌وزن نیز رشد اندک ۰.۰۴ درصدی را به ثبت رساند.

در بازار روز جاری، ۶.۷ میلیارد برگه سهم و حق تقدم خرید و فروش شد تا ارزش معاملات خرد به سه هزار و ۶۵۸ میلیارد تومان افزایش یابد. به این ترتیب، ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم، برای نخستین بار از آغاز خردادماه به بیش از سه هزار میلیارد تومان رسید. سهامداران حقیقی نیز ۶۶۸ میلیارد تومان به بازار امروز تزریق کردند.

پیشتازی پتروشیمی نوری در بورس امروز

وضعیت بورس امروز در صنعت پتروشیمی متعادل بود و در هر دو سوی مثبت و منفی بازار، ۱۱ نماد پتروشیمی قرار گرفتند. سه نماد پتروشیمی کرمانشاه، پتروشیمی امیرکبیر و صنایع پتروشیمی خلیج فارس نیز بدون تغییر قیمت به کار خود پایان دادند.

بیشترین رشد قیمت در نمادهای صعودی نیز مربوط به سه نماد پتروشیمی نوری (نوری) با ۱.۹۶ درصد، پتروشیمی بوعلی سینا (بوعلی) با ۱.۷۵ درصد و پتروشیمی ارومیه (شاروم) با ۱.۶۹ درصد بود. در طرف مقابل اما سهام شرکت‌های پتروشیمی غدیر (غدیر) با دو درصد، پتروشیمی تخت جمشید (شجم) با ۱.۱۵ درصد و پتروشیمی گلستان (شستان) با ۱.۰۵ درصد کاهش قیمت، شدیدترین افت را به نام خود زدند.

نماد نوری در بازار امروز پتروشیمی‌ها، علاوه بر اینکه بیشترین رشد قیمت را ثبت کرد، شاهد بیشترین ورود پول حقیقی نیز بود. طوری که حقیقی‌های بازار، حدود ۲۲ میلیارد تومان در این نماد تزریق کردند. در مقابل اما بیشترین خروج پول حقیقی از نماد پتروشیمی شیراز و با رقم ۴.۱ میلیارد تومانی رخ داد.

بیشتر بخوانید:  افت پتروشیمی‌ها در غیاب هلدینگ خلیج فارس

کدام نمادهای پالایشی بیشترین رشد قیمت را داشتند؟

تابلوی معاملات نمادهای پالایشی حاکی از آن است که در معاملات روز جاری این گروه نیز تعادل حاکم بوده است. چراکه ۵ نماد پالایشی مثبت خوردند، پنج نماد بازدهی منفی داشتند و نماد نفت ایرانول نیز روی صفر تابلو معامله شد. به این ترتیب شاخص گروه فرآورده‌های نفتی پس از معاملاتی به ارزش ۸۲ میلیارد تومان با افتی ۰.۰۸ درصدی همراه شد. اشخاص حقیقی نیز ۳۴ میلیارد تومان از این گروه خارج کردند.

در میان نمادهای صعودی، سهام شرکت‌های پالایش نفت لاوان (شاوان) با ۱.۵۲ درصد، سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت) با ۰.۳۲ درصد و پالایش نفت تهران (شتران) با ۰.۲۳ درصد شاهد بیشترین بازدهی مثبت بودند. در طرف دیگر بازار نیز سهام نفت پاسارگاد (شپاس) با ۱.۴ درصد، پالایش نفت بهران (شبهرن) با ۰.۷۸ درصد و پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۰.۳۸ درصد بیشترین افت قیمت را متحمل شدند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که سهامداران حقیقی پالایش نفت اصفهان (شپنا)، امروز نیز حدود ۲۴ میلیارد تومان از پول خود را از این نماد خارج کردند تا شپنا بار دیگر شاهد بیشترین خروج پول حقیقی باشد. در مقابل اما سهام پالایش نفت لاوان، تنها نماد این گروه بود که با ورود پول حقیقی همراه شد.

لازم به ذکر است که ناظر بازار امروز اعلام کرد که با توجه به رفع نشدن ابهام در نماد معاملاتی شرکت تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) تعلیق این نماد معاملاتی حداکثر تا تاریخ ۱۳ تیرماه ادامه پیدا خواهد کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.