کد خبر : 15853
تاریخ انتشار : شنبه 26 خرداد 1403 - 15:10

سقوط آزاد پتروپالایشی‌های بورس؛

پالایشگاه اصفهان بیشترین افت قیمت و خروج پول حقیقی گروه نفتی را تجربه کرد/ سهام پتروشیمی غدیر رفع تعلیق شد

پالایشگاه اصفهان بیشترین افت قیمت و خروج پول حقیقی گروه نفتی را تجربه کرد/ سهام پتروشیمی غدیر رفع تعلیق شد
در روز که ریزش شاخص‌های بورسی ادامه یافت، نمادهای پتروپالایشی وضعیتی نگران‌کننده داشتند و همه نمادهای پتروشیمی و پالایشی بورس، منفی خوردند.

به گزارش اختصاصی انرژی‌پرس، نخستین روز معاملاتی بورس از آخرین هفته خردادماه در حالی به پایان رسید که شاخص‌های اصلی بازار همچنان به حرکت خود در مدار نزولی ادامه دادند. نمادهای پتروشیمی و پالایشی نیز وضعیتی نگران‌کننده داشتند. طوری که هیچ یک از نمادهای این دو صنعت نتوانستند در مسیر صعودی قرار گیرند.

شاخص کل بورس تهران در بازار امروز با کاهش قابل توجه ۱۴ هزار و ۲۳۹ واحدی، معادل ۰.۶۹ درصدی مواجه شد و معاملات را روی پله دو میلیون و ۶۱ هزار واحدی به پایان رساند. شاخص کل هم‌وزن نیز ۰.۴۹ درصد از ارتفاع خود را از دست داد.

این در حالیست که در بازار روز جاری، مجموعا ۴.۷ میلیارد برگه سهم و حق تقدم رد و بدل شد تا ارزش معاملات خرد تنها هزار و ۴۹۳ میلیارد تومان ثبت شود. با وجود ارزش معاملات اندک در بازار امروز، روند خروج پول حقیقی به قوت خود باقی ماند و حقیقی‌ها به طور خالص ۵۰۰ میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند.

پتروشیمی‌های خارک و غدیر به معاملات بازگشتند

معاملات بورس امروز در صنعت پتروشیمی به طوری دنبال شد هیچ کدام از نمادهای این گروه طعم رشد قیمت را نچشیدند و همه نمادهای پتروشیمی که در بازار امروز خرید و فروش شدند، با افت قیمت به کار خود پایان دادند.

در این میان، سهام شرکت‌های پتروشیمی زاگرس (زاگرس) با دو درصد، پتروشیمی آبادان (شپترو) با ۱.۹ درصد و صنایع پتروشیمی تخت جمشید (شجم ) با ۱.۸۵ درصد، سه نمادی بودند که بیشترین سقوط قیمت در معاملات امروز پتروشیمی‌ها را رقم زدند.

از سوی دیگر، بررسی تابلو پتروشیمی‌ها حاکی از آن است که پتروشیمی کرمانشاه (کرماشا) که با خروج پول ۴.۲ میلیارد تومانی اشخاص حقیقی مواجه شد، از این نظر از باقی هم‌گروهی‌های خود پیشی گرفته است. بیشترین ورود پول حقیقی اما با مبلغ اندک ۱۷۰ میلیون تومانی، به نماد پتروشیمی فارابی (شفارا) اختصاص یافت.

بیشتر بخوانید:  عقب‌نشینی شاخص گروه نفتی با افت قیمت پالایشگاه‌های اصفهان، تهران و بندرعباس

امروز دو نماد گروه پتروشیمی، پس از مدتی توقف به معاملات بازگشتند. نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی غدیر (شغدیر) که تعلیق شده بود، با توجه به رفع تعلیق، معاملات خود را از سر گرفت. سهام شرکت پتروشیمی خارک (شخارک) نیز پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه مبنی بر تقسیم سود نقدی، به معاملات بازگشت.

نفت پارس به مجمع می‌رود

وضعیت معاملات در صنعت فرآورده‌های نفتی نیز در بازار امروز تفاوت چندانی با پتروشیمی‌ها نداشت و هیچ یک از نمادهای پالایشی موفق نشدند که از روند نزولی این صنعت جان سالم به در ببرند.

در بین ۱۳ نماد نزولی گروه پالایشی در بورس امروز، سهامداران نماد پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۱.۶۸ درصد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۱.۰۳ درصد و پالایش نفت لاوان (شاوان) با ۰.۸۹ درصد افت، بیشترین کاهش ارزش دارایی‌های خود را تجربه کردند.

به این ترتیب، شاخص گروه فرآورده‌های نفتی در پایان بازار ۱.۰۵ درصد افت کرد. همچنین طی معاملاتی به ارزش تنها ۴۳.۳ میلیارد تومان، سهامداران حقیقی حدود پنج میلیارد تومان از این گروه خارج کردند.

به علاوه امروز نماد پالایشگاه اصفهان که بیشترین افت قیمت را تجربه کرد، بیشترین خروج پول حقیقی را نیز به نام خود زد و سهامداران حقیقی بازار ۱.۷ میلیارد تومان از این نماد خارج کردند. دو نماد نفت بهران (شبهرن) و نفت (پارس) نیز تنها نمادهایی بودند که ورود پول حقیقی، آن هم با ارقام ناچیز را تجربه کردند.

گفتنی است که در پایان معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌ نفت پارس (شنفت) برای برگزاری مجمع عادی سالیانه به‌منظور تصویب صورت‌های مالی، متوقف شد و در روزهای پیش‌رو معامله نخواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.