کد خبر : 13202
تاریخ انتشار : چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 - 9:17

جم پیلن؛ سکان‌دار فروش پلی پروپیلن

رکورد سودآوری پتروشیمی جم پیلن شکسته شد / حاشیه سود خالص جم پیلن از ۵۰ درصد عبور کرد

رکورد سودآوری پتروشیمی جم پیلن شکسته شد / حاشیه سود خالص جم پیلن از ۵۰ درصد عبور کرد
پلی پروپیلن یکی از مهم‌ترین و پرمصرف‌ترین پلیمرهای حال حاضر دنیاست که از پروپیلن به دست می‌آید. جالب است گفته شود حدود دو سوم از پروپیلن تولید شده در دنیا به پلی پروپیلن تبدیل می‌شود. چرا که در سال‌های اخیر همواره نرخ رشد تقاضا برای این محصول بیشتر از نرخ رشد عرضه آن بوده است.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، از این رو پیش‌بینی می‌شود تقاضای پلی پروپیلن در سال‌های آینده به طور سالیانه بیشتر از پنچ درصد رشد کند. این بدان معناست که پلی پروپیلن در حال حاضر یکی مهم‌ترین و سودآورترین محصولات پتروشیمی حال حاضر ایران است.

جم پیلن؛ بزرگترین تولیدکننده پلی پروپیلن

پتروشیمی جم پیلن، به عنوان بزرگترین تولیدکننده پلی پروپیلن در ایران محسوب می‌شود که پروپیلن مورد نیاز خود را برای تولید، از پتروشیمی جم با قیمتی تحت قرارداد ۱۰ ساله تامین می‌کند. به این ترتیب جم پیلن بخشی از زنجیره ارزش پتروشیمی جم به حساب می‌آید.

جالب است گفته شود که دو پتروشیمی مارون و شازند نیز پلی پروپیلن تولید می‌کنند. اما هر دو از نظر حجم تولید این محصول ارزشمند، میدان را به جم پیلن واگذار کرده‌اند. نمودار زیر عملکرد سه پتروشیمی جم‌ پیلن، مارون و شازند را در تولید پلی پروپیلن در سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد.

همان‌طور که گفته شد، پلی پروپیلن یک محصول ارزشمند به حساب می‌آید؛ از این رو تولید آن از نظر درآمدزایی و سودآوری مورد توجه است. برای اثبات این موضوع کافی‌ست نرخ فروش پلی پروپیلن در یک سال گذشته ارزیابی شود.

همان‌طور که مشخص است این محصول در یک سال گذشته همواره ارزشمند بوده و قیمت آن روی یک مدار صعودی حرکت کرده است. با این حساب باید دید جم پیلن به عنوان بزرگترین تولیدکننده این محصول چقدر از فروش پلی پروپیلن درآمد کسب کرده است.

طبق نموداری که پیش‌تر آورده شد، پتروشیمی جم پیلن بیشتر از ۱۰ هزار و ۷۱۵ میلیارد تومان از فروش پلی پروپیلن درآمد کسب کرده است. گفتنی است این عدد در سال‌های گذشته همواره افزایش داشته است؛ نگاهی به صورت‌های مالی پتروشیمی جم پیلن این موضوع را ثابت می‌کند. نمودار زیر روند درآمدزایی پتروشیمی جم پیلن را در سال‌های اخیر نشان داده است.

همان‌طور که مشخص است این پتروشیمی در سال‌های گذشته همواره سعی در افزایش درآمدازیی خود داشته است. به طوری که جم پیلن در سال ۱۴۰۲ توانست حدود ۱۰ هزار و ۷۳۴ میلیارد تومان از فروش محصولات خود درآمد کسب کند. ثبت این رقم به گونه‌ای رکورد درآمدزایی از فروش پلی پروپیلن را در سال‌های اخیر شکسته است.

بیشتر بخوانید:  پتروشیمی جم پیلن نیرو استخدام می‌کند

لازم به ذکر است درآمد پتروشیمی جم پیلن در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ بیشتر از ۱۳ درصد افزایش داشته است که رقم قابل توجهی به شمار می‌آید. این مهم با مدیریت فوق‌العاده و ثبات تولید پلی پروپیلن رقم خورده است.

رکورد سودآوری پتروشیمی جم پیلن شکسته شد

همان‌طور که گفته شد پتروشیمی جم پیلن با مدیریت صحیح فروش و افزایش قیمت پلی پروپیلن توانست درآمد حاصل از فروش خود را در مدار صعودی قرار دهد. همین موضوع سبب شد تا سودآوری این شرکت در هر دوره رکورد دوره گذشته را بشکند.

بررسی صورت‌های مالی سالانه پتروشیمی جم پیلن در سال‌های اخیر نشان می‌دهد، سود ناخالص این پتروشیمی در سال ۱۴۰۲ به بالای چهار هزار و ۴۴۱ میلیارد تومان رسیده است که نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۳۳ درصد افزایش داشته است.

همچنین این روند در سود عملیاتی پتروشیمی جم پیلن نیز دیده شد؛ به طوری که پتروشیمی جم پیلن در سال مالی ۱۴۰۲ توانست رقم سود عملیاتی خود را به چهار هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برساند که در مقایسه با سال ۱۴۰۱ حدود ۳۲ درصد افزایش داشته است.

رکوردشکنی جم پیلن در سودآوری

اما مهم‌ترین و درخشان‌ترین بخش کارنامه سالانه پتروشیمی جم پیلن، سود خالص این شرکت بوده است. به طوری که پتروشیمی جم پیلن در سال مالی ۱۴۰۲ موفق شد بالغ بر پنج هزار و ۴۱۱ میلیارد تومان سود خالص شناسایی کند که رقم چشم‌گیری به حساب می‌آید. گفتنی است این عدد در مقایسه با سال مالی ۱۴۰۱ بیشتر از ۲۸ درصد افزایش داشته است.

نکته مهم‌تر ماجرا ثبت رقم عجیب حاشیه سود بیشتر از ۵۰ درصدی این شرکت است که در صنعت پتروشیمی جالب توجه است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.