کد خبر : 13124
تاریخ انتشار : دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 14:59

شاخص‌های بورس در مسیر نزولی؛

بورس ریخت /تنها چهار نماد پتروپالایشی صعودی شدند

بورس ریخت /تنها چهار نماد پتروپالایشی صعودی شدند
معاملات بورس در دومین روز هفته در حالی به پایان رسید که بخش عمده صنایع سرخ پوش شده و شاخص‌های بورسی افتی قابل توجه را تجربه کردند.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، در دومین روز معاملاتی هفته جاری، فشار عرضه‌ها در بورس به طور قابل توجهی افزایش یافت. به این ترتیب، شاخص کل بورس که چند روزی است روندی نزولی را تجربه می‌کند، شاهد تشدید شیب این روند بود و شاخص کل هم‌وزن را نیز با خود همراه کرد. شدت سقوط بازار امروز به نحوی بود که در مجموع سه گروه پالایشی، شیمیایی و پتروشیمی، تنها چهار نماد طعم رشد را چشیدند و باقی نمادها نزولی شدند.

شاخص کل بورس تهران، عقب‌گردی ۲۰ هزار و ۶۴۶ واحدی معادل ۰.۹۱ درصد را تجربه کرد و روی پله دو میلیون و ۲۳۹ هزار واحدی ایستاد. این افت در شاخص هم‌وزن نیز رخ داد و شاخص این گروه ۰.۹۲ درصد از ارتفاع خود را از دست داد.

طی معاملات امروز، ۶.۸ میلیارد برگه سهم و حق تقدم بین معامله‌گران بورسی رد و بدل شد و ارزش معاملات خرد رقم دو هزار و ۸۷۰ میلیارد تومان را ثبت کرد. خالص خروج پول از بازار نیز به نزدیکی ۳۰۰ میلیارد تومان رسید.

پتروشیمی‌های دهدشت و گلستان، تنها سبزپوش‌های گروه خود بودند

نمادهای گروه نیز در بازار امروز وضعیت قابل قبولی نداشتند؛ تنها دو نماد این نماد بازدهی مثبتی از خود بجا گذاشتند و قیمت پایانی ۳۰ نماد کاهش یافت.

صنایع پتروشیمی دهدشت (دهدشت) با ۲.۸۵ درصد و پتروشیمی گلستان (شستان) با ۱.۵۲ درصد، دو نمادی بودند که رشد قیمت را تجربه کردند و سه نماد پتروشیمی فارابی (شفارا) با ۲.۹۱ درصد، پتروشیمی کازرون (کازرو) با ۱.۹۷ درصد و پتروشیمی آبادان (شپترو) با ۱.۳۲ درصد، بیشترین کاهش قیمت را به نام خود زدند.

سهامداران حقیقی، بیشترین خروج پول را از سهام شرکت پتروشیمی شیراز داشتند؛ به نحوی که حدود پنج میلیارد تومان پول حقیقی از نماد این شرکت خارج شد. این در حالی است که پتروشیمی دهدشت بیشترین ورود پول به مبلغ ۲.۱ میلیارد تومان را تجربه کرد.

سقوط دسته‌جمعی پالایشی‌ها

معاملات بورس امروز در شرایطی به پایان رسید که حتی یک نماد پالایشی نیز نتوانست در مدار صعود قرار بگیرد و همه نمادهای این صنعت، یک‌دست سرخ‌پوش شدند. در این میان، سهامداران نماد نفت پاسارگاد (شپاس) با ۲.۲۸ درصد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۱.۷۶ درصد و پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۱.۵۳ درصد افت، بیشترین افت ارزش دارایی‌های خود را تجربه کردند.

بیشتر بخوانید:  شاخص‌سازها بورس را منفی کردند/ موج خروج پول از پرچمداران پالایشی

به این ترتیب، شاخص گروه فرآورده‌های نفتی در پایان بازار ۱.۲۳ درصد افت کرد. همچنین طی معاملاتی به ارزش تنها ۹۲ میلیارد تومان، سهامداران حقیقی حدود ۲۷ میلیارد تومان از این گروه خارج کردند.

در بازار روز جاری، سه پرچمدار گروه پالایشی، بیشترین خروج پول حقیقی از این صنعت را به خود اختصاص دادند. به نحوی که خالص خروج پول حقیقی از سهام پالایشگاه اصفهان ۹ میلیارد تومان بود این مبلغ برای پالایشگاه‌های تهران و بندرعباس نیز به ترتیب معادل ۶.۳ میلیارد تومان و ۳.۲ میلیارد تومان بود.

کدام نمادهای شیمیایی صعودی شدند؟

نمادهای گروه شیمیایی در بازار امروز ریزشی قابل توجه را تجربه کردند و شاخص این گروه افتی ۰.۵۴ درصدی را به ثبت رساند. همچنین از میان ۶۵ نماد این گروه که در بازار امروز معامله شدند، بدون در نظر گرفتن نمادهای پتروشیمی تنها دو نماد تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی (شمواد) با رشد ۰.۴۸ درصدی و پلی پروپیلن جم (جم‌پیلن) با ۰.۲۴ درصد افزایش قیمت، در رنج مثبت قرار گرفتند و باقی نمادها سرخ‌پوش بودند.

در میان نمادهای نزولی نیز سهام شرکت‌های لعابیران (شلعاب) با ۴.۴۲ درصد، پلی اکریل ایران (شپلی) با ۲.۹۹ درصد و شیمیایی رنگین (شرنگی) با ۲.۸ درصد افت، بیشترین کاهش قیمت را به خود اختصاص دادند.

در بازار امروز ۲۰۰ میلیارد تومان سهام نمادهای شیمیایی مبادله شد و خالص خروج پول حقیقی از نمادهای این گروه به ۴۴.۵ میلیارد تومان رسید. همچنین در میان نمادها، بیشترین خروج پول از گروه شیمیایی در سهام پلیمر آریا ساسول رخ داد و سهامداران حقیقی نماد آریا ۲.۸ میلیارد تومان پول از این نماد خارج کردند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.