کد خبر : 23339
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 آبان 1403 - 11:21

کلید بازار جهانی نفت در دست کدام تنگه‌هاست؟ +فیلم

کلید بازار جهانی نفت در دست کدام تنگه‌هاست؟ +فیلم
سرنوشت اقتصاد جهانی به چند تنگه باریک گره خورده است. این تنگه‌ها، شاهراه‌های نفتی جهان هستند که روزانه میلیون‌ها بشکه نفت از دل آن‌ها عبور می‌کند. از تنگه هرمز، سلطان بی‌رقیب این رگ‌های حیاتی، تا تنگه مالاکا، باب‌المندب، کانال سوئز و بسفر، هر یک به نوبه خود، نقشی کلیدی در تامین انرژی جهان ایفا می‌کنند.

به گزارش اختصاصی «انرژی پرس»، جهان امروز، جهانی وابسته به انرژی است. انرژی‌ای که رگ‌های حیاتی آن را نفت تشکیل می‌دهد. اما این طلای سیاه چگونه از دل زمین به مخازن صنعتی کشورهای مختلف می‌رسد؟

سرنوشت اقتصاد جهانی در گرو تنگه‌هایی است که شاید کمتر نامشان را شنیده باشید. تنگه‌هایی که به نظر می‌رسد تنها خطوط آبی بی‌اهمیت بر روی نقشه باشند، در واقع رگ‌های حیاتی اقتصاد جهانی هستند. این تنگه‌ها، شاهراه‌های نفتی جهان، هستند که روزانه میلیون‌ها بشکه نفت از دل آن‌ها عبور می‌کند.

تنگه هرمز؛ سلطان بی‌رقیب

تنگه هرمز، به عنوان اولین و مهم‌ترین این رگ‌ها، نقش بی‌بدیلی در تجارت جهانی نفت ایفا می‌کند؛ تنگه‌ای که در خلیج فارس، میان ایران و عمان قرار دارد و روزانه بیش از ۱۶ میلیون بشکه نفت از دل آن می‌گذرد.

رقمی که حدود یک پنجم کل تجارت نفت جهان را تشکیل می‌دهد. هرگونه اختلال در جریان نفت از این تنگه، می‌تواند زلزله‌ای در بازارهای جهانی ایجاد کند.

اما هرمز تنها رگ حیاتی نفت نیست. تنگه مالاکا، باب‌المندب، کانال سوئز و تنگه بسفر، هر کدام به نوبه خود، نقشی کلیدی در این زنجیره جهانی دارند.

تنگه مالاکا؛  گلوگاه دو اقیانوس بزرگ

تنگه مالاکا، با عبور روزانه ۱۵ میلیون بشکه نفت، دومین تنگه مهم نفتی جهان است که اقیانوس هند را به دریای چین جنوبی در اقیانوس آرام متصل می‌سازد.

تنگه باب‌المندب، دروازه ورود نفت به دریای سرخ و کانال سوئز است که گذرگاه عبور ۵ میلیون بشکه نفت است. این تنگه میان کشور یمن و جیبوتی قرار دارد، کشتی‌هایی که از طرف اقیانوس هند می‌آیند پس از گذر از باب‌المندب و عبور از طول دریای سرخ می‌توانند راه خود را از کانال سوئز به سوی دریای مدیترانه ادامه دهند.

بیشتر بخوانید:  کاهش قیمت نفت در بازار

کانال سوئز، شاهکاری مهندسی است که فاصله میان اروپا و آسیا را به نصف کاهش داده و دریای مدیترانه را به دریای سرخ پیوند می‌دهد.

کانال سوئز با ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه رتبه چهارم آبراه‌های مهم نفتی جهان را به خود اختصاص داده است. این کانال، آب‌راهی ساختگی در مصر است که دریای مدیترانه را به دریای سرخ پیوند می‌دهد.

تنگه بسفر نیز به عنوان دروازه ورود نفت به دریای سیاه با روزانه حدود ۳ میلیون بشکه نفت، در جایگاه پنجم فهرست مهم‌ترین آبراه‌های نفتی قرار دارد.

این تنگه باریکه آبی در کشور ترکیه است که دریای سیاه را به دریای مرمره می‌پیوندد. این تنگه دو دو قاره اورپا و آسیا از یکدیگر جدا می‌کند.

کنترل تنگه‌ها؛ کلید قدرت جهانی

این تنگه‌ها، نه تنها مسیر عبور نفت، بلکه عرصه رقابت قدرت‌ها نیز هستند.

هر کشوری که بر یکی از این تنگه‌ها کنترل داشته باشد، نفوذ قابل توجهی بر بازار جهانی انرژی پیدا می‌کند.

اگر روزی یکی از این تنگه‌ها بسته شود، قیمت نفت به شدت افزایش خواهد یافت و اقتصاد جهانی فلج خواهد شد. به همین دلیل، امنیت این تنگه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.