کد خبر : 20079
تاریخ انتشار : پنجشنبه 1 شهریور 1403 - 9:35

کسری بنزین و فراموشی «سی‌ان‌جی» +فیلم

کسری بنزین و فراموشی «سی‌ان‌جی» +فیلم
دولت چهاردهم در شرایطی روی کار آمده که انواع ناترازی‌ها گریبانش را گرفته است اما فعالان حوزه انرژی برای حل مشکل ناترازی بنزین راهکار دارند.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، دولت سیزدهم ایران را به واردکننده بنزین تبدیل کرد در حالی که صادرکننده بودیم. این دولت، سال گذشته چهار میلیارد دلار برای تامین بنزین خودروها، خرج روی دست کشور گذاشت. احسان جان محمدی دبیر انجمن CNG ایران توسعه خودروهای دوگانه‌سوز را راه جبران ناترازی بنزین در ایران معرفی کرده است.

اگرچه بر اساس مصوبه شورای اقتصاد قرار بود ۱.۴ میلیون خودروی عمومی به صورت رایگان گاز سوز شود اما بعدها این مصوبه اصلاح شد و به ۹۰۰ هزار خودرو گاز سوز کاهش یافت. در مرحله اجرا هم فقط ۲۰۰ هزار خودرو گاز سوز شدند.

کمبود گاز در جایگاه‌ها

با وجود آنکه انجمن CNG استفاده از گاز را نسخه درمان ناترازی بنزین معرفی می‌کند اما امیر محمد اسلامی کارشناس انرژی در گفت‌وگو با انرژی پرس بیان می‌کند: در تابستان ما می‌توانیم مصرف CNG را توسعه دهیم و استفاده از این حامل انرژی را افزایش دهیم اما در زمستان عرضه CNG کم و محدود می شود و حتی بسیاری از جایگاه‌ها با قطع گاز روبرو می‌شوند.

در زمستان و در روزهایی که هوا سرد است، با افزایش مصرف گاز در بخش خانگی، گاز صنایع جیره‌بندی می‌شود و از این محل خسارت زیادی به بخش تولید وارد می‌شود. بنابراین نگرانی‌هایی درباره توسعه استفاده از CNG به‌عنوان سوخت خودروها وجود دارد.

بیشتر بخوانید:  بحران ناترازی انرژی و جولان قاچاقچیان سوخت +فیلم

از سوی دیگر صاحبان خودروهای دوگانه سوز معتقدند که سوخت CNG شتاب لازم برای خودروی آنها را ایجاد نمی‌کند. در نتیجه تمایلی به استفاده از این سوخت ندارند. اما شاید این بهانه، فقط به دلیل عدم وجود جاذبه قیمتی برای این حامل انرژی باشد.

کاهش مصرف بنزین با توسعه CNG

توسعه CNG در بسیاری از کشورها از جمله کره جنوبی با هدف کاهش آلایندگی هوا در دستور کار دولت‌ها بوده و به آن توجه شده است. در ایران هم تجربه جایگزینی CNG به جای بنزین موفق عمل کرده است و از سال ۸۳ تا ۹۰ روند فزاینده مصرف بنزین در کشور را کنترل کرده است. اما پس از آنکه قیمت CNG در سال ۹۰ هشت برابر شد، انگیزه مردم برای مصرف این سوخت از بین رفت و شاهد روند صعودی مصرف بنزین در ایران بودیم. آمارها نشان می‌دهد مصرف بنزین در دهه ۹۰ به بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر رسید.

از نگاه فعالان صنعت نفت، ارائه CNG رایگان و دیگر مشوق‌های دولتی می‌تواند کلید حل مشکل ناترازی بنزین و خروج ارز از کشور باشد. البته این راهکار مخالفانی هم دارد و گروهی معتقدند افزایش مصرف گاز در خودروها، ناترازی این حامل انرژی را تشدید می‌کند اما فعالان این حوزه بر این باورند که با افزایش مصرف خودروها، به هیچ وجه ناترازی گاز در کشور تشدید نخواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.