کد خبر : 22687
تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 مهر 1403 - 12:16

تنها یک اوره‌ساز در شش ماهه نخست افزایش درآمد داشته است

کرمانشاه بازنده رالی تولید و درآمد پتروشیمی‌های اوره‌ساز +اینفوگرافیک

کرمانشاه بازنده رالی تولید و درآمد پتروشیمی‌های اوره‌ساز +اینفوگرافیک
نگاهی به گزارش‌های منتشر شده پتروشیمی‌های اوره‌ساز در ۶ ماهه ابتدایی سال، مشخص می‌کند درآمد شرکت‌های این صنعت با وجود کاهش تولید افزایش داشته است. با وجود این روند اما پتروشیمی پردیس در دو بخش تولید و درآمدزایی کارنامه قابل قبولی ارائه کرده است.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، آمارها نشان می‌دهد، شرکت‌های تولیدکننده «آمونیاک و اوره» در ۶ ماهه امسال ارقام متفاوتی را گزارش کرده‌اند. به نحوی که سه پتروشیمی خراسان، شیراز و کرمانشاه در این مدت کاهش تولید و پتروشیمی پردیس افزایش تولید داشتند.

در سمت فروش اما این روند متفاوت بود؛ به طوری که سه پتروشیمی خراسان، پردیس و شیراز افزایش درآمد و پتروشیمی کرمانشاه کاهش درآمد را گزارش کرده‌اند.

وضعیت صنعت اوره در یک نگاه

بررسی گزارش‌های اوره‌سازان در نیمه نخست امسال حکایت از آن دارد که مجموع تولید شرکت‌های صنعت «آمونیاک و اوره» به پنج میلیون و ۸۲۶ هزار تن رسیده است. مقایسه این عدد با حجم تولید صنعت در مدت مشابه سال گذشته افت ۱.۳ درصدی را مخابره می‌کند.

با وجود این قضیه اما رشد قیمت دلار نیمایی طی یک سال گذشته از ۳۷ هزار تومان به ۴۷ هزار تومان رسیده است؛ این روند درآمد شرکت‌های صنعت اوره را بالا برده است. به طوری که درآمد کل صنعت «آمونیاک و اوره» از        ۳۳ هزار و ۷۱۰ میلیارد تومان در ۶ ماهه ابتدایی ۱۴۰۲ با رشد ۲۴.۲ درصدی به ۴۱ هزار و ۸۵۹ میلیارد تومان در ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۳ رسیده است.

حال باید دید کدام یک از اوره‌سازان کارنامه بهتری را در تولید و فروش نیم‌سال اول ثبت کرده است. انرژی پرس در این گزارش عملکرد شرکت‌های صنعت «آمونیاک و اوره» در نیمه نخست سال بررسی کرده است.

بیشترین افزایش مقدار تولید اوره‌سازان

بررسی‌ها نشان می‌دهد پتروشیمی پردیس در نیمه نخست امسال میدان درآمدزایی این صنعت را در اختیار گرفته است. چرا که این پتروشیمی با شناسایی درآمد ۲۳ هزار و ۲۵۳ میلیارد تومانی پردرآمدترین اوره‌ساز بورسی در نیم‌سال ۱۴۰۳ شده است.

بیشتر بخوانید:  پتروشیمی گلستان تنها نماد پتروپالایشی صعودی در بورس امروز بود

همچنین این پتروشیمی موفق به افزایش ۳۱.۸ درصدی درآمد ۶ ماهه خود شده است. به این ترتیب پتروشیمی پردیس، رتبه اول «بیشترین افزایش درآمد» را به خود اختصاص داده است.

پتروشیمی شیراز نیز کارنامه خوبی در بخش درآمدزایی نیم‌سال اول داشت؛ به نحوی که درآمد این شرکت از ۹ هزار و ۳۴۲ میلیارد تومان در نیمه نخست ۱۴۰۲ با رشد ۲۶.۳ درصدی به ۱۱ هزار و ۸۰۱ میلیارد تومان در نیمه نخست سال ۱۴۰۳ رسیده است.

همچنین پتروشیمی خراسان نیز در این دوره موفق شد درآمد خود را حدود ۱۰ درصد بالا ببرد و به سه هزار و ۸۳۷ میلیارد تومان برساند.

بیشترین افزایش مقدار تولید اوره‌سازان

همان‌طور که گفته شد درآمد سه پتروشیمی صنعت در ۶ ماهه ابتدایی سال افزایش داشته است. اما این روند در سمت تولید دیده نشد و تنها پتروشیمی که موفق به افزایش حجم تولید خود شده، پتروشیمی پردیس بوده است. چرا که این پتروشیمی موفق شد مقدار تولید خود را ۲.۱ درصد بالا ببرد.

اما سه پتروشیمی خراسان، شیراز و کرمانشاه در این دوره کاهش تولید داشتند که وضعیت کرمانشاه از باقی رقبا وخیم‌تر بوده است.

بیشترین میزان تحقق ظرفیت اسمی تولید سالانه

اما مهم‌ترین بخش تولید، میزان تحقق ظرفیت تولید اسمی سالانه است. بررسی گزارش‌های تجمعی پتروشیمی‌های اوره‌ساز در بازه زمانی ۶ ماهه ابتدایی سال جاری نشان می‌دهد پتروشیمی خراسان بیشتر از سایر رقبا توانسته است از ظرفیت اسمی سالانه خود بهره ببرد و این عدد را به ۶۱ درصد برساند.

همچنین سایر پتروشیمی‌های این گروه نیز عملکرد قابل قبولی در این بخش داشتند و مشخص می‌شود اوره‌سازان کارنامه بهتری نسبت به سایر صنایع پتروشیمی دارند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.