کرایه نفتکشها در خلیج فارس تا ۶۰ درصد گرانتر شد

به گزارش «انرژی پرس» و به نقل از رویترز، در پی افزایش تنشها میان ایران و اسرائیل، کرایه حمل نفت با نفتکشهای غولپیکر از خلیج فارس به آسیا افزایش یافته و همزمان، روند رزرو کشتیها نیز با کاهش روبرو شده است. منابع صنعت کشتیرانی به رویترز گفتهاند که بازار در وضعیت انتظار برای تحولات بیشتر قرار دارد و نگرانیها از احتمال اختلال در تردد دریایی افزایش یافته است.
نرخ جهانی حمل نفت با نفتکشهای VLCC (نفتکش بسیار بزرگ) از خلیج فارس به ژاپن (شاخص TD3) روز جمعه بیش از ۲۰ درصد رشد داشته است. این افزایش پس از بالا گرفتن تنشها میان تهران و تلآویو رخ داد. دادههای پلتفرم مالی LSEG نیز این روند را تایید کردهاند.
با این حال، روز دوشنبه نرخ کرایه در مسیر خلیج فارس به ژاپن تقریباً ثابت و در سطح W55بر اساس شاخص بینالمللی Worldscale باقی ماند.
بازار در وضعیت انتظار
آنوپ سینگ، رئیس جهانی بخش تحقیقات کشتیرانی در شرکت «Oil Brokerage» گفت: فعالیت رزرو کشتی در روز جمعه تقریبا متوقف شد و بازار فیزیکی نمیتواند شاخص دقیقی ارایه دهد. با این حال، کشتیها هنوز در داخل خلیج فارس حضور دارند و به دنبال بارگیری برای مسیرهای خروجی هستند.
او افزود: وضعیت همچنان متغیر است و احتمالا با بازگشایی کامل بازار، اطلاعات بیشتری منتشر خواهد شد.
کارگزاران شرکت Sentosa نیز اعلام کردند: افزایش اندکی در نرخ کرایه مشاهده شده، اما انتظار داریم این روند در ادامه هفته ادامهدار و شدیدتر شود.
نگرانیها درباره تنگه هرمز و هزینههای بیمهای
امریل جمیل، تحلیلگر ارشد موسسه LSEG در حوزه نفت خام، تاکید کرد: نرخ کرایهها بهشدت به میزان تشدید تنشها و احتمال اقدام ایران در بستن تنگه هرمز بستگی دارد. حدود ۱۸ تا ۱۹ میلیون بشکه نفت و فرآوردههای نفتی روزانه از این تنگه عبور میکند.
او افزود: در حال حاضر، ریسک جنگ (War Risk Premium) در بازار بالاست و در صورت حمله به سایر زیرساختهای نفت و گاز منطقه، این ریسک بهشدت افزایش خواهد یافت. بیمه بار ممکن است بین ۳ تا ۸ دلار برای هر بشکه افزایش یابد.
افزایش نرخ حمل فرآوردههای نفتی
پیش از آغاز درگیریها، نرخ حمل حدود ۹۰ هزار تُن بنزین، گازوئیل یا سوخت جت از خاورمیانه به غرب کانال سوئز، بین ۳.۳ تا ۳.۵ میلیون دلار برآورد شده بود. اما منابع بازار میگویند پیشنهادهای جدید به سطوح ۴.۵ میلیون دلار رسیده است.
به گفته منابع سنگاپوری، برخی مالکان کشتی فعلا از ارایه کشتی برای سفرهای منطقه خلیج فارس خودداری میکنند تا وضعیت روشنتر شود؛ همین مساله میتواند فرصتهایی برای سفر از شرق دور یا شمال غرب هند به بازارهای غربی ایجاد کند.
گزارش گاردین از رشد چشمگیر نرخ کرایه نفتکشها
همچنین گاردین نیز در یک گزارش اختصاصی به رشد چشمگیر نرخ کرایه نفتکشها پرداخته است.
بر اساس این گزارش تنش ایران و اسرائیل بار دیگر بر بازار نفتکشها تاثیر گذاشت به طوری که، قیمت کرایه نفتکشهای حامل فرآوردههای نفتی از خاورمیانه افزایشی چشمگیر داشته است، چراکه عبور از تنگه هرمز اکنون با ریسکهای جدید همراه است.
براساس دادههای بورس بالتیک، کرایه مسیر خاورمیانه تا شرق آسیا در سه روز تا روز دوشنبه حدود ۲۰ درصد جهش کرد. برای نفتکشهای متوسط در مسیر خاورمیانه به ژاپن (شاخص TC1)، نرخها از ۱۱۴ در پنجشنبه به ۱۳۶ Worldscale رسید. برای کشتیهای کوچکتر نیز از ۱۳۹ به ۱۶۷ افزایش یافت. مسیر تا شرق آفریقا (TC17) با رسیدن به ۲۸۷ Worldscale یک جهش بیسابقه از ۲۰۲ تجربه کرد. (Worldscale) معیاری استاندارد است که براساس درصدی از نرخ پایه سالانه محاسبه میشود.
افزایش تقاضا؛ رشد نرخ کرایه
افزایش نرخ کرایه نفتکشها به دلیل نگرانی از هدف قرار گرفتن زیرساختهای انرژی یا بسته شدن تنگه هرمز صورت گرفته است، موضوعی که پس از آغاز حمله اسرائیل به تاسیسات هستهای ایران شدت یافت.
مشاوران جغرافیایی از احتمال افزایش قیمت نفت تا بالای ۱۲۰ دلار در صورت بستن تنگه هرمز خبر دادهاند. حتی بدون بسته شدن تنگه، بازار با نوسانات شدید قیمت روبرو خواهد شد.
نیرویهای دریایی هشدار دادهاند که اخلال الکترونیکی در سیستمهای ناوبری کشتیها در تنگه هرمز و خلیج فارس افزایش یافته که این مسئله بر کشتیهای عبوری تاثیرگذار است.
تغییر رفتار مالکان نفتکش
به گزارش Lloyd’s List Intelligence، عملیات بارگیری نفتکشها در خلیج طی تعطیلات آخر هفته ادامه داشت، اما بسیاری از نفتکشهای ایران فاصله بیشتری از بندرها گرفتهاند.
برچسب ها :بازار نفت ، کرایه نفتکش ها ، نفتکش های خلیج فارس
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰