کد خبر : 19171
تاریخ انتشار : دوشنبه 15 مرداد 1403 - 10:53

کاهش سودآوری صنعت پالایشی در بهار ۱۴۰۳

کاهش ۶۰ درصدی سود خالص پالایشگاه‌ اصفهان/ افت شدید سودآوری در پالایشگاه تهران

کاهش ۶۰ درصدی سود خالص پالایشگاه‌ اصفهان/ افت شدید سودآوری در پالایشگاه تهران
نگاهی به گزارش‌های مالی شرکت‌های پالایشی در بهار ۱۴۰۳ نشان می‌دهد، اکثر پالایشی‌ها وضعیت مناسبی را از نظر سودآوری پشت سر گذاشتند. در این میان اما پالایش نفت اصفهان با کاهش بیش از ۶۰ درصدی سود خالص، بدترین وضعیت را میان رقبای خود به ثبت رسانده است.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، با انتشار صورت‌های مالی سالانه پالایشگاه‌های بورسی مشخص شد که اکثر پالایشگاه‌های بورسی در سال گذشته با کاهش سودآوری روبه‌رو شدند. حال گزارش‌های فصل بهار خبر از بهبود نسبی این روند می‌دهد؛ چرا که سه پالایشگاه در این فصل موفق به افزایش سود خالص خود شدند و یک پالایشگاه دیگر نیز از زیان به سود رسید.

اما نکته مهم ماجرا این است که افت شدید سود خالص پالایشگاه اصفهان در بهار امسال، مجموع سود خالص این صنعت را پایین آورده است.

در نهایت بلاید گفت ۶ پالایشگاه بورسی در بهار امسال موفق شدند مجموعا ۳۵۷ هزار و ۳۵۴ میلیارد تومان درآمدزایی کنند که در مقایسه با درآمد ۲۲۱ هزار و ۸۴۳ میلیارد تومانی بهار سال گذشته حدود ۶۱ درصد افزایش داشته است.

این روند نتوانست مجموع سود خالص شرکت‌های پالایشی را در بهار امسال بالا ببرد. چرا که نگاهی به صورت‌های مالی فصلی پالایشگاه‌های بورسی نشان می‌دهد این ۶ شرکت پالایشی مجموعا ۱۱ هزار و ۵۶۹ میلیارد تومان سودآوری داشتند که نسبت به بهار ۱۴۰۲ حدود ۲۱ درصد کاهش داشته است.

با این حساب باید دید کدام پالایشگاه‌های بورسی بیشترین افزایش را در درآمدزایی و سودآوری خود ثبت کرده‌اند؟

بیشترین افزایش درآمد فصلی نفتی‌ها در بهار

طبق جدولی که از درآمدزایی پالایشگاه‌ها آورده شده است، تمامی پالایشگاه‌های بورسی در بهار ۱۴۰۳ موفق به افزایش درآمد خود شده‌اند. در این میان اما دو پالایشگاه تبریز و لاوان گوی سبقت را از رقبای خود ربودند.

نگاهی به صورت‌های مالی فصلی پالایشگاه‌های بورسی نشان می‌دهد در بهار ۱۴۰۳ پالایش نفت تبریز با افزایش ۱۴۱ درصدی درآمد فصلی، بهترین عملکرد را از نظر درآمدزایی میان رقبای خود به ثبت رسانده است. پالایشگاه لاوان نیز دیگر پالایشگاه موفق در زمینه درآمدزایی بهار ۱۴۰۳ بود. به طوری که درآمد این شرکت از ۹ هزار و ۱۹۷ میلیارد تومان در بهار ۱۴۰۲ با رشد حدود ۸۱ درصدی به ۱۶ هزار و ۶۵۶ میلیارد تومان در بهار ۱۴۰۳ رسیده است.

بیشترین افزایش هزینه تولید پالایشی‌ها در بهار ۱۴۰۳ (بهای تمام شده)

بررسی بیشتر صورت‌های مالی بهار ۱۴۰۳ پالایشگاه‌های بورسی نشان می‌دهد دو شرکتی که بیشترین رشد درآمد را داشتند، بیشترین افزایش بهای تمام شده را نیز از آن خود کردند. چرا که افزایش مقدار فروش طبیعتا رشد هزینه‌ها را نیز در پی دارد. بدین ترتیب پالایشگاه تبریز با رشد ۱۲۳ درصدی و لاوان با رشد ۸۰ درصدی «بهای تمام شده محصولات فروش رفته» خود دو شرکتی بودند که رتبه یک و دو بیشترین افزایش هزینه تولید را به خود اختصاص دادند.

بیشتر بخوانید:  افت سهام پالایشگاه اصفهان در بورس امروز/ پتروشیمی زاگرس ورود پول حقیقی 122 میلیاردی را تجربه کرد

همچنین پالایشگاه تهران، اصفهان و بندرعباس نیز دیگر شرکت‌های پالایشی بودند که در بهار ۱۴۰۳ با افزایش سنگین بهای تمام‌شده روبه‌رو شدند.

همان‌طور که مشاهده می‌شود، افزایش قیمت مواد اولیه و هزینه دستمزد در بهار ۱۴۰۳ «بهای تمام‌شده» تمامی پالایشگاه‌ها را بالا برده است.

بیشترین افزایش سود خالص پالایشی‌ها در بهار ۱۴۰۳

همان‌طور که گفته شد درآمد و هزینه‌های پالایشگاه‌های بورسی در بهار ۱۴۰۳ رشد کرده است. اما برخی از پالایشگاه‌ها موفق شدند درآمد و هزینه‌ خود را به نحوی کنترل کنند که سود خالص خود را در مدار صعودی قرار دهند. لاوان و شیراز دو پالایشگاه برتر در این زمینه بودند؛ چرا که پالایشگاه لاوان موفق شد در بهار ۱۴۰۳ حدود ۵۴۲ میلیارد تومان سود خالص شناسایی کند.

مقایسه این عدد با بهار سال گذشته خبر از جهش بیش از ۱۴۱ درصدی سود خالص پالایش نفت لاوان می‌دهد. پالایشگاه شیراز نیز موفق شد سود خالص خود را از ۱۹۰ میلیارد تومان در بهار سال گذشته با رشد ۹۷ درصدی به ۳۷۵ میلیارد تومان در بهار سال جاری برساند.

همچنین پالایشگاه بندرعباس دیگر پالایشگاه موفق در رشد سودآوری خود بوده است. به طوری که این شرکت توانست سود خالص خود را با رشد ۳.۴ درصدی به سه هزار و ۱۷۴ میلیارد تومان برساند. اما نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که پالایش نفت تبریز توانست وضعیت صورت‌ مالی خود را از ۳۸۶ میلیارد تومان زیان خالص به هزار و ۵۱۹ میلیارد تومان سود خالص برساند که عملکرد قابل توجهی است.

بیشترین کاهش سودآوری پالایشگاه‌های بورسی    

در طرف مقابل اما تعداد شرکت‌هایی که در بهار ۱۴۰۳ با کاهش سودآوری روبه‌رو بودند، کمتر بود. در این میان اما وضعیت پالایشگاه اصفهان از سایر نفتی‌ها وخیم‌تر بود؛ چرا که بزرگترین پالایشگاه بورسی در بهار ۱۴۰۳ با کاهش بیش از ۶۰ درصدی سود خالص مواجه شد و سود خالص سه هزار و ۲۸ میلیارد تومانی را به ثبت رساند.

همچنین سود خالص پالایشگاه تهران نیز در بهار ۱۴۰۳ حدود ۲۵.۳ درصد پایین آمد و به دو هزار و ۹۳۲ میلیارد تومان رسید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.