کد خبر : 17431
تاریخ انتشار : دوشنبه 18 تیر 1403 - 15:22

کارنامه سودآوری صنعت روانکارها در سال ۱۴۰۲

کاهش ۱۷ درصدی سود خالص روانکارها در سال گذشته

کاهش ۱۷ درصدی سود خالص روانکارها در سال گذشته
نگاهی به صورت‌های مالی چهار روانکار بورسی در سال 1402 نشان می‌دهد، رشد هزینه‌های تولید در این سال سبب کاهش 17.2 درصدی سود خالص این صنعت شده است. انرژی پرس در این گزارش درآمدزایی و سودآوری شرکت‌های صنعت روانکار را بررسی کرده است.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، صورت‌های مالی شرکت‌های صنعت روانکار منتشر شد و مشخص کرد اکثر شرکت‌های این صنعت در سال ۱۴۰۲ مانند پالایشی‌ها و پتروشیمی‌ها با کاهش سودآوری روبه‌رو شده‌اند. این درحالی‌ست که در  سال تمامی روانکارهای موفق به رشد سود خالص خود شده بودند.

بررسی گزارش‌های مالی سالانه روانکارهای بورسی نشان می‌دهد سرعت رشد هزینه‌ تولید این صنعت در سال گذشته بیشتر از درآمد آن‌ بوده است. این موضوع در نیمه دوم سال با شدت بیشتری اتفاق افتاد و موجب کاهش سودآوری اکثر روانکارهای بورسی در سال گذشته شد.

پیش از هر چیزی باید گفت چهار شرکت روانکار بورسی در سال ۱۴۰۲ مجموعا ۷۲ هزار و ۵۹۹ میلیارد تومان درآمدزایی داشتند که در مقایسه با مجموع رقم مبلغ فروش سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۲۱.۶ درصد رشد کرده است. اما باید دید کدام شرکت از این صنعت بیشترین رشد درآمدزایی را به نام خود ثبت کرده است.

بیشترین افزایش درآمد روانکارها در سال ۱۴۰۲

بررسی صورت‌های مالی شرکت‌های روانکار نشان می‌دهد نفت پارس (شنفت) توانست در سال ۱۴۰۲ درآمد حاصل از فروش خود را ۳۰ درصد افزایش دهد و رقم فروش خود را از ۹ هزار و ۲۵۸ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ به ۱۲ هزار و ۳۲ میلیارد تومان برساند.

نفت سپاهان نیز تقریبا همین عملکرد را از خود نشان داد و درآمد خود را از ۱۸ هزار و ۳۵۴ میلیارد تومان در  سال ۱۴۰۱ با رشد ۲۶.۷ درصدی به ۲۳ هزار و ۲۵۸ میلیارد تومان رساند. نفت بهران و ایرانول نیز در این سال موفق شدند مبلغ فروش خود را به ترتیب ۱۹.۱ و ۱۴.۳ درصد افزایش دهند و رتبه سوم و چهارم این بخش را به دست آورند.

بیشترین افزایش هزینه تولید (بهای تمام‌شده) روانکارها در سال ۱۴۰۲

نکته‌ای که باید در این بخش گفته شود این است که افزایش بهای تمام شده محصولات صنعت روانکار از رشد مبلغ فروش آن‌ها بیشتر بوده است. همین موضوع سبب کاهش رقم سودسازی شرکت‌های این صنعت در سال ۱۴۰۲ شده است. لازم به ذکر است مجموع بهای تمام شده چهار شرکت روانکار در سال ۱۴۰۲ حدود ۲۸ درصد رشد کرده و به ۵۵ هزار و ۵۱۳ میلیارد تومان رسیده است.

بیشتر بخوانید:  صدرنشینی نفت ایرانول در فروش روانکارها؛ کاهش تولید نفت سپاهان

در این میان نفت پارس با افزایش ۳۳.۳ درصدی هزینه تولید بیشترین رشد بهای تمام‌شده را در سال ۱۴۰۲ به خود اختصاص داده است. چرا که بهای تمام‌شده محصولات فروش رفته نفت پارس از ۶ هزار و ۶۷۸ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ به هشت هزار و ۸۹۹ میلیارد تومان رسیده است.

نفت بهران نیز دیگر شرکت روانکار بود که در این سال افزایش بهای تمام‌شده سنگینی را پشت سر گذاشته است. به طوری که این رقم ۳۰.۷ درصد رشد کرده و از ۱۲ هزار و ۱۹ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ به ۱۵ هزار و ۷۱۴ میلیارد تومان رسیده است.

همچنین دو روانکار دیگر یعنی نفت سپاهان و ایرانول در سال ۱۴۰۲ با افزایش به ترتیب ۲۸.۷ و ۲۴ درصدی بهای تمام‌شده روبه‌رو شدند و رتبه‌های سوم و چهارم «بیشترین افزایش هزینه تولید» را به خود اختصاص دادند.

بیشترین افزایش سود خالص روانکارها در سال ۱۴۰۲

همانطور که گفته شد افزایش درآمد شرکت‌های صنعت روانکار به اندازه رشد هزینه تولید این شرکت‌ها نبوده است. این موضوع به همراه رشد هزینه‌های مالی شرکت‌ها رقم سود خالص شرکت‌های صنعت روانکار را پایین آورد.

به طوری که مجموع سود خالص چهار شرکت روانکار در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۷.۲ درصد کاهش داشت و از ۱۳ هزار و ۲۳۲ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ به ۱۰ هزار و ۹۵۵ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ رسیده است.

در این میان اما نفت پارس تنها روانکاری بود که در سال ۱۴۰۲ موفق به افزایش سودآوری شد. به طوری که این شرکت توانست با افزایش حدود ۳.۷ درصدی سود خالص خود بهترین عملکرد را میان رقبا به ثبت رساند و رقم سود خالص خود را به دو هزار و ۲۳۱ میلیارد تومان برساند.

اما سه شرکت نفت سپاهان، بهران و ایرانول در سال ۱۴۰۲ به دلیل رشد هزینه‌های تولید نتوانستند به افزایش سودسازی برسند. این روند برای نفت ایرانول و بهران وخیم‌تر بوده است؛ به طوری که سود خالص نفت ایرانول حدود ۳۷ درصد و نفت بهران ۳۱.۵ درصد در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ کاهش داشته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.