کد خبر : 45720
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 آذر 1404 - 19:22

کاهش اختلاف سهمیه سوخت صنایع به زیر یک درصد با اجرای دستورالعمل جدید

کاهش اختلاف سهمیه سوخت صنایع به زیر یک درصد با اجرای دستورالعمل جدید
مدیر تأمین و توزیع شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تشریح آخرین وضعیت اجرای دستورالعمل ۲۴ ماده‌ای پیشگیری و مقابله با قاچاق سوخت، از کاهش اختلاف سهمیه اعلامی صنایع به زیر یک درصد، الزام تخصیص سوخت بر اساس کنتور هوشمند و تجهیز تمام نفتکش‌ها به GPS ظرف ۹ ماه آینده خبر داد. وی تأکید کرد که هیچ حجمی از سبد سوخت بدون تأیید متولیان خارج نمی‌شود و کنترل‌های جدید، مسیر مصرف‌کنندگان واقعی و غیرواقعی را به‌طور شفاف مشخص خواهد کرد.

به گزارش انرژی پرس، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، علی‌اکبر عرب‌عامری در برنامه میز اقتصاد با موضوع چالش‌های تأمین سوخت برای صنایع، با اشاره به دستورالعمل مدیریت سوخت که در مردادماه ۱۳۹۸ ابلاغ شد، اظهار کرد: بر اساس دستورالعمل مذکور، متولیان باید الگوی مصرف که نشان‌دهنده میزان عملکرد مصرف‌کننده است را اعلام می‌کردند؛ البته این دستورالعمل اجرایی نشد و در نهایت، اخیراً شاهد این بودیم که یک دستورالعمل ۲۴ ماده‌ای پیشگیری و مقابله با قاچاق سوخت از سوی رئیس‌جمهور ابلاغ شد.

وی ادامه داد: بر اساس دستورالعمل ۲۴ ماده‌ای پیشگیری و مقابله با قاچاق سوخت، الگوی مصرف برای کمیته‌ای متشکل از نمایندگان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سازمان استاندارد، شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و … ارسال می‌شود و هر زمان توسط این کمیته تأیید شد، به‌عنوان معیار مصرف اجرایی خواهد شد. از آنجایی‌که تاکنون فرمول مشخصی وجود نداشته، با هماهنگی ایجادشده بین متولیان و شرکت ملی پالایش و پخش، متولیان عملکردی را مشخص می‌کردند و میزانی که مشخص شده بود، در کارتابل همکاران ما مورد بررسی قرار می‌گرفت؛ همکاران ما بر اساس شاخص‌هایی که معیار مصرفی است، شش ماه یک‌بار از مصرف‌کنندگان بازدید می‌کردند. اوایل، مقادیر اعلامی از سوی وزارت صمت با برآوردی که انجام می‌شد اختلاف داشت اما در حال حاضر میزان اختلاف به زیر یک درصد رسیده است.

مدیر تأمین و توزیع شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به ماده ۴ دستورالعمل ۲۴ ماده‌ای پیشگیری و مقابله با قاچاق سوخت، اظهار کرد: بر اساس این دستورالعمل، قرار شد میزان سهمیه شرکت ملی پخش به صمت در سال ۱۴۰۴ معادل ۱۴۰۳ یعنی ۳.۴ میلیون لیتر باشد. بر این اساس، مقادیر به‌صورت فصلی در سامانه صدف بارگذاری شد. بر این اساس، در شش ماه نخست سال ۱.۸ میلیون لیتر سهمیه تخصیص داده شد و میزان اختلاف زیر یک درصد بود.

عرب‌عامری ادامه داد: همچنین در دستورالعمل مذکور اعلام شده است که متولیان باید زیرساخت‌ها را آماده کنند و تخصیص سوختِ دیزل بر اساس کنتور هوشمند صورت بگیرد. درواقع، اطلاعات باید روی کنتور هوشمند قرار بگیرد و معادل میزانی که روی کنتور ثبت شده است، سهمیه تخصیص داده شود. در این فرآیند، دیگر شخص دخیل نخواهد بود.

وی در ادامه، در مورد تخصیص ۳۵۰ میلیون لیتر سهمیه به وزارت صمت توضیح داد: ۳۵۰ میلیون لیتر سوخت در جلسه‌ای با حضور معاون وزیر نیرو و مدیران توانیر با لحاظ دیماند برق مصرفی و برنامه قطعی تعیین شده است. در این جلسه، وضعیت سال قبل و سال جاری بررسی شد و دوستان اعلام کردند میزان نیاز ۳۵۰ میلیون لیتر است. هر عددی که توسط متولیان اعلام شود، توسط شرکت ملی پالایش و پخش کم یا زیاد نمی‌شود، مگر اینکه اطلاعاتی که در سامانه ثبت می‌شود درست نباشد. از سوی دیگر، این عدد در اردیبهشت‌ماه تعیین شده است که در آن زمان دستورالعمل ۲۴ ماده‌ای ابلاغ نشده بود. در آن زمان وزارت صمت متولی و توانیر به‌عنوان همکار بوده است.

بیشتر بخوانید:  گزارش موثقی درباره مازوت‌سوزی در نیروگاه‌های تهران ارائه نشده است

مدیر تأمین و توزیع شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تأکید بر اینکه در حال حاضر تولید برق با نفت‌گاز نسبت به استفاده از شبکه ارزان‌تر است، عنوان کرد: به عبارت دیگر، استفاده از دیزل سهمیه‌ای به نفع افراد خواهد بود.

عرب‌عامری با بیان اینکه تنها تأمین‌کننده سوخت در کشور پالایشگاه‌ها هستند، اظهار کرد: منبع دیگر واردات است که آن هم توسط وزارت نفت صورت می‌گیرد؛ اما در خروجی چند متولی اصلی وجود دارد که شامل حمل‌ونقل (راهداری)، مصرف‌کننده صنعتی (وزارت صمت)، کشاورزی و … می‌شود. در این سمت ماجرا دو گروه مصرف‌کننده واقعی و مصرف‌کننده فیک وجود دارد. به همین دلیل شاید به مصرف‌کننده واقعی به حد کافی سهمیه نرسد. اما به‌طور کلی از سبد ما حتی یک میلیون لیتر بدون تأیید متولیان خارج نمی‌شود و همه درخواست‌کنندگان با یک کد پستی و یک کد یکتا در سامانه سدف مشخص هستند.

وی ادامه داد: برای مثال، صنعتی وجود دارد که فعال نیست اما به‌عنوان فعال مورد تأیید قرار می‌گیرد، عملکرد را در سامانه ثبت می‌کنند و نفتکش برای سوخت‌رسانی از انبار خارج می‌شود. بعد از مدتی، مصرف‌کننده تأیید می‌کند که بار را تحویل گرفته اما در واقعیت، سوخت به آن مقصد نرفته است. درواقع راننده تخلف کرده است.

تجهیز نفتکش‌ها به GPS طی ۹ ماه آینده

مدیر تأمین و توزیع شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از تجهیز نفتکش‌ها به GPS خبر داد و گفت: همه نفتکش‌ها ظرف ۹ ماه آینده به GPS تجهیز خواهند شد. علاوه بر GPS، تجهیزاتی برای اندازه‌گیری تناژ نیز روی نفتکش‌ها نصب خواهد شد؛ بنابراین وقتی GPS مقصد را نشان می‌دهد، اندازه‌گیری تناژ مشخص می‌کند که بار تخلیه شده است یا خیر.

عرب‌عامری با تأکید بر اینکه میزان نیاز با میزان توان حاکمیت برای تأمین فرق دارد، توضیح داد: اولویت اول تأمین سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها است. تولید نفت‌گاز از ابتدای دولت چهاردهم افزایش داشته است اما میزان مصرف چشمگیر است. روزی ۵۰ تا ۵۵ میلیون لیتر سوخت به نیروگاه‌ها تحویل داده می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.